Review: Hot Wheels Unleashed

Ontwikkelaar: Milestone Uitgever: Milestone

Platformen: PC, PS4, PS4, Switch, Xbox One, Xbox Series X Genre: Racing

Releasedatum: 27 september 2021 Adviesprijs: €49.99

Ieders kindertijd zal wel niet gepasseerd zijn zonder te spelen met van die kleine diecast autootjes waarmee je knotsgekke parcoursen probeerde uit te stippelen. Matchbox was één van die merken, maar Hot Wheels is misschien wel het bekendste merk van speelgoedautootjes. Met die Hot Wheels autootjes kan je nu ook digitaal spelen. Racen. Op een knotsgekke manier.

Hot Wheels Unleashed is een arcaderacer die garant staat voor spelplezier. Dat concluderen we toch meteen nadat we de eerste racejes hebben gereden. Je start met enkele basisautootjes, maar je gaat al snel een catalogus aan Hot Wheels autootjes verzamelen om met te racen, die je zonder twijfel gaat herkennen uit de winkelrekken of wanneer je er vroeger zelf mee gespeeld hebt. Plezier staat dus centraal en wat het onder meer zo plezant maakt, is dat we racen doorheen levensgrote parcoursen die in huis zijn opgesteld. In de woonkamer, kelder.... Het lijkt op dat vlak op de Microracer-games en in het recente verleden zijn er nog games geweest die dit concept probeerden, maar er niet in slaagde er een goede game van te maken. Daar is Milestone wél in geslaagd.

Uiteraard helpt het dat je de bekende Hot Wheels autootjes hebt. Dat is een deel van de aantrekkingskracht van de game. Maar het spel blijft leuk omdat het gewoon leuk racen is. De autootjes zijn prima te besturen, en de snelheid van het racen voel je wel wanneer je speelt. Driften is trouwens de boodschap, want je kan constant je boostmeter opdrijven om een nitroboost te krijgen. Dat doet de posities in races vaak wisselen, en maakt het spannend. Een minpuntje van de game is misschien dat er niet zovéél verschillende maps zijn om op te racen. Merk het woordje 'misschien' op. Het zijn weinig parcoursen, maar door het sterk design van de parcoursen, het feit dat er binnenwegen en meerdere routes zijn én de races verschillende objectieven stellen maakt dat het niet repetitief wordt.

In de grote wereldmap zie je de verschillende races, soorten races en heb je andere beloningen wanneer je eerstes, tweedes of derdes wordt. Dat gaat van munten tot blind boxes met autootjes in. De game heeft dus een soort van loot box systeem en hoewel we zoiets liever helemaal zien verdwijnen, is het bij deze game toch véél minder op cash gebaseerd dan in sommige andere games. Je kan genoeg boxes kopen door te racen en munten te verdienen, dus da's toch een plus. Maar het spelplezier is wat de game cool maakt. De races zijn snel, hectisch en spannend en het is leuk om verschillende autootjes te verzamelen en te proberen. Je kan zo ook beter maken door ze te upgraden en dat zorgt ervoor dat je blijft racen.

En visueel? Wel, het gegeven van speelgoedautootjes in real-life omgevingen is iets dat visueel sowieso interessant is, maar het ziet er los van dat ook gewoon enorm goed uit. Het is allemaal heel erg strak, gedetailleerd en ondanks dat het over speelgoedautootjes zijn ziet het er bijwijlen ook heel realistisch uit. De game is visueel héél erg strak en qua soundtrack zit het ook heel erg strak. Audiovisueel is het gewoon een heel erg cool spel en het speelt lekker. Alleen... de vraag die je jezelf kan stellen is of het interessant genoeg blijft omdat er qua verhaal rond het racen eigenlijk niets is en het alleen puur om start-en-stop racen gaat. Maar het is echt wel cool en héél erg leuk. Hot Wheels-fans gaan gewoon enorm veel plezier hebben met deze snelle arcaderacer.

Hot Wheels Unleashed is een enorm coole en snelle arcaderacer die eenieder die opgegroeid is met Hot Wheels autootjes in hun speelgoedarsenaal zal plezieren. Maar zelfs als je niet met Hot Wheels autootjes speelde, is het gewoon een coole arcaderacer die audiovisueel heel erg sterk is.

8/10