Review: Horizon Forbidden West

Ontwikkelaar: Guerilla Games Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platform: PS4, PS5 Genre: Actie, RPG, Open-wereld

Releasedatum: 18 februari 2022

Onze Noorderburen bij Guerilla Games hebben de laatste jaren naam gemaakt in videogameland. Hun belangrijkste wapenfeit waren de Killzone-games, tot in 2017 Horizon Zero Dawn verscheen. De grafisch indrukwekkende PS4-exclusieve game met de roodharige Aloy in de hoofdrol was fenomenaal om spelen. Vijf jaar later is er eindelijk het vervolg en ook op een nieuwe PlayStation-generatie.

De hype is real, de verwachtingen waren hoog. Horizon Forbidden West is één van de games waar gamers misschien wel het méést naar uitkeken in 2022. De game vervolgt het verhaal na het einde van het eerste spel. Aloy is de held van Meridian, maar Sylas bevindt zich in het westen - de game heet Forbidden West, you know - en heeft een stuk oude technologie die daar chaos kan veroorzaken. Aan ons als Aloy om daar een stokje voor te steken. Dat Aloy nu een heldin is die Meridian heeft bevrijd, heeft zijn impact op alles wat Forbidden West is. De Aloy van Zero Dawn is helemaal anders dan deze Aloy in Forbidden West.

Als Aloy in de vorige game een wat schuchtere meid was die niet goed wist waar ze thuishoorde en moeilijk contacten legde, is dit helemaal anders. Op dat vlak heeft Guerilla Games een wereld gecreëerd die heel responsief en samenhangend is. Aloy is geëvolueerd naar iemand die iedereen wil kennen en wil bevriend met zijn. Dat resulteert ook in heel wat gepraat als de heldin van Meridian in deze game quests volbrengt. Ze wordt er op aangesproken en er wordt overal over gepraat. Dat geeft je als gamer een heel samenhangend gevoel over de open-wereld waar je in speelt en maakt het allemaal toch een stuk beter. Guerilla Games is héél ver gegaan in het doen aanvoelen van de wereld als samenhangend. Zelfs wanneer je nevenmissies op een ander tijdstip na andere missies doet, krijg je andere dialogen. De missiedialogen passen zich aan aan wat je als gamer in de open-wereld al hebt uitgespookt en dat is toch wel enorm sterk en spectaculair te noemen.

Qua gevoel en verhaal zit de wereld van Forbidden West dus héél erg goed en overstijgt het misschien zelfs nog wel de verwachtingen. Gameplaygewijs is het spel natuurlijk heel herkenbaar. Veel van de dingen die de open-wereld van Zero Dawn maakten, maken nu ook de wereld van Forbidden West. Tallnecks beklimmen om een gebied op de kaart te verkennen, bijvoorbeeld. Dat keert terug en een boel andere mechanics ook, zoals het craften en uitbreiden van wapens ook. Daar vallen wel nieuwe dingen in te rapen qua wapens die de gameplay wat nieuwe dynamiek meegeven, net als enkele nieuwe gevaren en vijanden, maar grotendeels is de opzet van de gameplay dezelfde. Niet dat dit een groot probleem hoeft te zijn, want die gameplay was ijzersterk.

Wat de gameplay ondanks dezelfde mechanics drijvende houdt, is natuurlijk een sterk verhaal, uitstekende nevenmissies, wat nevenactiviteiten maar ook de omgevingen. Je kan echt uren verloren lopen in de wonderlijke omgevingen in Forbidden West. Het helpt natuurlijk dat de omgevingen niet alleen prachtig zijn ontworpen, maar grafisch ook gewoon glorieus zijn. Zeker op PS5. Het ene gebied is nog mooier dan het andere en er is ook een variatie in looks van gebieden. Niet alleen de wereld op zich is grafisch indrukwekkend, ook de personages zijn uitmuntend gedetailleerd. Aloy en co. zien er nog beter en realistischer uit en dat draagt alleen maar bij bij de immersie in de wereld van Forbidden West, een immersie die door alles wat we eerder zeiden al groot was.

Er valt héél wat positiefs te zeggen over Horizon Forbidden West en eigenlijk bijna niets negatiefs. De gameplay mechanics zijn herkenbaar, maar sterk uitgevoerd, de wereld is heerlijk samenhangend opgebouwd, het verhaal is sterk en grafisch is het een héél straffe game. De hype was gerechtvaardigd.

9/10