Review: Harvestella

Ontwikkelaar: Livewire Inc.

Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS5

Genre: RPG, Simulator

Releasedatum: 4 november 2022

Adviesprijs: € 54,99

In jachtige tijden zijn rustgevende bezigheden erg populair, en dat is in gameland niet anders. Boerensimulators als Farming Simulator worden héél veel gespeeld en Animal Crossing: New Horizons was hét spel van de Lockdown, ondertussen enkele jaren geleden. Harvestella wil twee werelden combineren: het boerenleven en het actievolle van een actie-RPG.

Het begin van Harvestella schotelt ons een personage voor dat geheugenverlies heeft. Ons personage ontwaakt ten midden van Quietus. Een periode waarin het erg gevaarlijk is om buiten te toeven. Niemand weet echt waarom en de vragen die het verhaal voorschotelt worden snel opgestapeld. Waarom de wereld geregeerd wordt door lichtgevende bakens, wie de omens zijn en wie de persoon is die in een ruimteschip bewusteloos in Lethe landde. Het verhaal geeft je al die vragen, maar het komt tegelijk ook heel erg traag op gang. Na een wel heel teleurstellende character creator - wat kleuren van haar en ogen kiezen - heeft de game makkelijk een paar uur nodig om op gang te komen en je 'the ropes' van de gameplay te leren.

Hoewel de game een mooie soundtrack heeft die je wat dromerig voorttrekt in het verhaal, en het eigenlijk best allemaal vlot speelt en duidelijk is wat je moet doen, kunnen we ons voorstellen dat het wel heel trage begin van de game enkele spelers gaat wegjagen. Je hebt rustige gameplay en té rustige gameplay en dat is de eerste uren van Harvestella zeker waar. Bijt je door, krijg je een game met een aardige mix van boerderijleven en actie. Het leuke is dat je elke dag een bepaald aantal uren hebt om je taken te vervullen, of missies te doen die het verhaal doen vooruitgaan. Dat vraagt wel wat planning, want om naar andere gebieden te gaan, via de wereldkaart, heb je meer uren nodig en versnelt de tijd. Goed managen wat je wil doen is een noodzaak. We moeten wel zeggen dat we iets meer hadden verwacht van het boerenaspect. Je krijgt een lap grond die je kan uitbreiden en heel wat verschillende gewassen op kan zaaien, maar erg uitgebreid is het niet. Zaaien, niet vergeten water te geven en oogsten.

De focus blijft dus wel op combat, en die combat mag er wél zijn. Eigenlijk vindt Harvestella niets nieuw uit met de combat. Het is real-time hack and slash combat en die speelt erg vlot en wordt wel op een mooie manier op het scherm getoverd. Ook is er wel heel wat variatie om je te dwingen met verschillende klassen, deze game noemt het 'jobs', te spelen. Je begint met standaard klassen in de upgrade tree, maar speelt al snel andere klassen vrij. Die hebben allemaal een andere stijl en sommige vijanden vragen een andere aanpak, soms ten midden van een gevecht. Gooi daar nog wat magie bij, en je hebt combat die heel wat variatie biedt. Daarom is het ook handig dat je meerdere jobs tegelijk in je arsenaal hebt. Zo kan je makkelijk switchen en uitdagingen het hoofd bieden. Als het op combat aankomt, is Harvestella gewoon een goede game.

Maar Harvestella is meer dan alleen de combat. Het verhaal vloeit mooi voort - na die trage eerste paar uurtjes dus, - maar er is zoveel meer te doen. Alleen is het niet allemaal even interessant. Op sommige vlakken lijkt het wel op Animal Crossing. Wat vissen, je plantjes water geven, je huis onderhouden... Naast de combat, waar de focus nog wel op ligt, ben je ook een levenssimulator aan het spelen. Daar is een publiek voor, maar de game lijkt het evenwicht niet te kunnen vinden tussen dat en het meer actievolle aspect van de game. En dat is niet het enige minpunt: ook visueel is Harvestella een hit and miss. Tegelijk kan de game heel erg mooi zijn tijdens de combat, maar de overdaad aan bloom en het soms ontbreken van detail bij personages en textures zorgen ervoor dat de game soms minder mooi overkomt dan wat de anders mooi ontworpen wereld is. Het somt Harvestella anders wel mooi op: hit and miss.

Vergis je niet: Harvestella is nog steeds een leuke game. Alleen is de balans tussen alles wat er te doen is een beetje zoek en rommelt dat wat met het tempo van het verhaal. Een verhaal dat anders best goed is, en wordt ondersteund door uitstekende en gevarieerde combat, tussen alle nevendingetjes door.

7/10