• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: Greak: Memories of Azur

Ontwikkelaar: Navegante Entertainment Uitgever: Team 17

Platformen: PS4, PS5, Xbox SerieS S/X, PC, Switch Genre: Platform, avontuur, indie, actie

Releasedatum: 16 augustus 2021 Adviesprijs: €19,99

Wie bekend is met Hollow Knight of de Ori-games zal ongetwijfeld Greak: Memories of Azur opgemerkt hebben. Qua genre liggen ze dicht bij elkaar en Navegante Entertainment nam het voortouw om deze game te ontwikkelen. Pittig detail: dit is hun allereerste game dat ze maken. Altijd een risico natuurlijk, zeker als je een genre gebruikt waarin andere games enorm in uitblinken. De game verscheen al op 16 augustus en we hadden toen een reviewcode gevraagd en als wonder kwam deze enkele dagen geleden nog uit de bus vallen, daarom dus dat we de review iets later kunnen afleveren. Met volle moed gingen we aan de slag met deze Greak: Memories of Azur.

We starten het avontuur met Greak, hij behoort tot het ras van de Courines. Deze wezens worden onder de voet gelopen door de Urlags. Deze oorlog is al een tijdje aan de gang en het ziet er voor de schattige Courines niet al te best uit. Enigste oplossing die ze hebben is vluchten uit hun land Azur. Door deze gebeurtenissen geraken Greak, zijn zus Adara en hun broer Raydel van elkaar gescheiden. Greak staat voor een moeilijke opdracht om niet alleen zijn broer en zus terug te vinden, maar ook materialen te verzamelen voor een luchtschip, waarmee je kan ontsnappen van de Urlags.

Greak: Memories of Azur neemt hier al onmiddellijk een bocht in de gameplay door de speler na enige tijd de mogelijkheid te geven om met drie personages te spelen. Wie in 1992 al een gamer was zoals ikzelf, zal zich Lost Vikings nog wel herinneren, want hier was dit principe ook aan de orde. Elk personage beschikt natuurlijk over zijn eigen sterke en zwakke punten.

Greak hanteert het zwaard, kruisboog en beschikt over een dubbele sprong. Hij kan ook zwemmen, maar moet redelijk snel naar adem happen. Hij heeft ook nog de mogelijkheid om door kleine holen te kruipen. Adara beschikt over magische krachten en kan dus best vanop afstand aanvallen. Ze kan ook zweven zoals prinses Peach in de Mario games en kan ook zwemmen, maar zij kan wel haar adem lang in houden. Raydel is de echte krachtpatser van de drie, hij hanteert ook een zwaard, maar heeft ook een schild tot zijn arsenaal. Een grijphaak zorgt ervoor dat hij op plaatsen geraakt, waar de twee andere personages niet geraken. Hij kan ook met zijn grijphaak vijanden dichter bij hem krijgen. Raydel is echter geen waterrat en verliest onmiddellijk leven als hij in het weter terecht komt.

De speelduur met Greak alleen duurt ongeveer een uurtje of twee en daarna vind je je zusje Adara. Vanaf dat moment veranderd de gameplay enorm. Ik moet toegeven dat ik in het begin heb zitten prutsen met steeds de wissel naar de verschillende personages te maken. Het verliep niet echt zoals ik in gedachte had. Je hebt de keuze om de personages apart te bedienen. Je kan dus Greak naar een bepaalde plek brengen en Adara op een andere plek laten staan, maar dan moet je er zeker van zijn dat Adara veilig staat, want deze kan aangevallen worden door vijanden. De personages die niet bestuurt worden kunnen zich wel verdedigen, maar ze blijven stokstijf op hun plaatsen staan. Als je iets in de game vindt en je moet dergelijke info lezen, dan kan je ook best zorgen dat je personages veilig staan, want de vijanden houden hier geen rekening mee. En als je leest kan je je niet verdedigen.

Je kan ook één personage bedienen en door een bepaalde toets in te drukken worden de andere personage met je meegetrokken als een magneet in je verdere tocht, maar als je dan op bepaalde plaatsen komt om te springen, wordt het wederom ingewikkeld, want Greak en Raydel beschikken over een dubbele sprong, maar Adara zweeft dan weer in de lucht dus is dit ook niet de beste optie. Toen ik uiteindelijk de klik kon maken om dit probleem te combineren met elkaar werd de game voor mezelf een pak aangenamer.

Doorheen je avontuur krijg je het geregeld aan de stok met verschillende vijanden, deze hebben steeds een andere aanval of bewegen anders. Bij andere games is het dan duidelijk en wordt het onderzoeken hoe we best die vijand kunnen verslaan, bij Greak: Memories of Azur had ik niet onmiddellijk dit gevoel. Je moet natuurlijk wel bij bepaalde aanvallen wegrollen of op tijd erover heen springen, maar je aanval zelf komt min of meer op hetzelfde neer. Het aantal verschillende vijanden is ook niet echt gevarieerd, maar voor de speelduur van deze game kan ik dit nog wel begrijpen.

Is Greak: Memories of Azur een slechte game? Zeker niet, maar deze puntjes vond ik toch zeker het vernoemen waard. Zoals ik al zei, eenmaal je de gameplay met de verschillende personages onder de knie hebt is het echt genieten. De game ziet er ongelooflijk mooi uit en de sfeer werkt enorm betoverend. Je komt hier en daar een puzzel tegen die ook hier weer volledig ingesteld is op de kwaliteiten van je personages. De levels zijn ook steeds enorm mooi afgewerkt en de questen die je doorheen je avontuur moet voltooien zijn gekend uit andere games.

De ene keer moet je een bepaald aantal vijanden van dat soort verslaan, lukt je dit dan krijgt Greak een nieuwe aanval tot zijn beschikking. Je moet op een bepaald moment magische vloeistof uit een ruïne gaan halen. Je kan ook relics verzamelen die ervoor zorgen dat je levensbalk groter wordt of andere belangrijke zaken. Bij verkopers kan je nieuwe items kopen, zodat je inventaris groter wordt en dus meer materialen kan meedragen. Je kan ook voedsel vinden en deze combineren aan een kookvuur, zodat je nieuw voedsel prepareert, zodat je je op gewenste tijden terug gezond kan maken.

Zoals ik al vermelde is de game niet enorm groot. Ikzelf heb de game gespeeld om zoveel mogelijk relics en dergelijke te vinden en heb net niet alles gevonden in mijn eerste speelbeurt en zat op negen uur toen ik de credits op mijjn scherm zag.

Het moet natuurlijk ook niet steeds twintig tot dertig uur duren, Greak: Memories of Azur is wel een game die zeer geschikt is voor mensen die niet gekend zijn met het genre van een Hollow Knight of Ori, want dat is qua moeilijkheid toch nog iets anders. Ik heb de game op PlayStation 5 gespeeld, maar deze game is zonder twijfel ook ideaal voor een Nintendo Switch. Na een vermoeiende start heeft Greak: Memories of Azur er toch voor gezorgd dat ik heel wat plezier heb beleeft aan deze titel. Een zeer mooie eerste game voor de mensen van Navegante Entertainment.

Greak: Memories of Azur is een geslaagde game en het doet uiteindelijk wat het moet doen. Gameplay is in het begin even wennen als je met meerdere personages moet spelen. De game ziet er bijzonder mooi uit en de sfeer heeft iets magisch. De kwaliteiten van de personages worden enorm goed uitgebuit en zeker in het laatste deel van de game komt dit helemaal tot zijn recht. Ik ben fan van dit genre en heb in het verleden al enorm genoten van zijn soortgenoten. Greak: Memories of Azur kan zich nog niet echt meten met zijn concurrenten, maar dat is zeker geen schande. De game is ideaal voor diegene die kennis willen maken met dit genre, want het is gewoon een goede game.

7,5 / 10