Review: Gotham Knights

Ontwikkelaar: WB Montréal, QLOC

Uitgever: Warner Bros. Games

Platformen: PC, PS5

Genre: Actie

Releasedatum: 21 oktober 2022

Adviesprijs: € 69,99

Batman blijft één van de, zo niet dé populairste superheld, zelfs meer dan 80 jaar na zijn debuut. Dat resulteert niet alleen in tal van strips en films, maar ook videogames. De Arkham-trilogie was een geweldige trilogie aan videogames die gamers in het hart dragen. Gotham Knights moet die harten opnieuw veroveren. Heeft WB Montréal, de studio achter Arkham Origins, dat bewerkstelligd?

Voor gamers die dachten met Gotham Knights een vervolg van de Arkham-serie te krijgen, mogen we direct teleurstellen: dat is het niet. Gotham Knight leeft in zijn eigen wereld en staat los van de trilogie. De opening is veelbelovend. Een gehavende Batman moet na een spectaculaire, lange Cut Scene de duimen leggen voor Rhas Al Gul en doet de Batcave ontploffen om hem mee te nemen in het graf. Aan Batgirl, Robin, Nightwing en Red Hood om de mantel van de beschermers van Gotham op te nemen en te onderzoeken wat er juist gebeurd is. Dat verhaal begint dus goed en eigenlijk is dat één van de beste dingen aan Gotham Knights. De Court of Owls is er wel mee gemoeid, maar van de clichématige dingen zoals de overgebruikte villains, blijft deze game af. Het verhaal brengt eens iets anders en dan heb je al iets goeds gedaan. Het is immers géén Batman-game, dus het verhaal moést anders.

Al is Gotham Knights op andere vlakken geen onverdeeld succesverhaal. Het is nog steeds een open-wereld en de Belfry, de bekende klokkentoren van Gotham, is ons hoofdkwartier waar we de bewijzen aan mekaar linken, trainen, missies selecteren, spullen craften en van personage wisselen. Op zich klinkt dat veelbelovend, maar de gamestructuur die daar mee gepaard gaat, komt minder goed over. Elke keer je de Belfry opnieuw betreed komt er een overzicht en is de nacht voorbij. Dat overzicht doet wat aan Five Nights at Freddy's denken en komt wat truttig over, toch voor een open-wereld game als deze. En wat al de rest betreft: het doet wat aan een combinatie van de Arkham-games, Spider-Man-games en een RPG denken. Een rare combinatie zal je denken, maar het is vooral het spotten van criminele activiteiten en 'strongholds' die je moet opruimen, die je doen denken aan de Spider-Man-games van Insomniac. De manier waarop je criminaliteit opspoort en strongholds moet ontmantelen, is haast identiek aan die game.

Een compliment moet wel gegeven worden aan de variatie tussen de soorten misdaden. Constant die kleine criminele activiteiten bevechten kan repetitief worden, maar de soorten misdaad zijn wel gevarieerd. Aan de andere kant zijn het soort vijanden dat dan weer niet. Om dat fris te houden, is er een RPG-achtig level systeem. De vijanden stijgen in level zoals jij dat doet, om het uitdagend te houden. Niet erg origineel, en misschien was dat voor een game in het Batman-universum niet nodig. Er is wel de sterke designkeuze gemaakt om de vier helden tegelijk te laten levelen. Wanneer je wisselt van personage, heeft ook dat personage dezelfde level, zelfs al heb je er nooit mee gespeeld. Op zich is het spelen met vele personages goed aangepakt. Het enige minpuntje daar is dat ze elk personage hun eigen mini-verhaaltje meegeven en je daar soms wat kan van missen, omdat je niet spontaan heel veel gaat wisselen. Ook al omdat buiten de wapens die ze gebruiken (van een Batarang tot geweren) ze alle vier niet veel verschillen in de combat.

Die combat hinkt dan weer op twee gedachten. Enerzijds is het wel vlot en valt er veel plezier uit op te halen. Ook het stealth gedeelte is best goed gedaan, met silent takedowns die terugkeren uit de Arkham-reeks en level-design die goed aansluit bij stealth-gameplay. De woorden combat en Arkham zijn gevallen: op sommige vlakken doet het er aan denken, maar anderzijds voelt het, ondanks het plezier dat je er uit haalt, aan als een downgrade tegenover de combat van de Arkham-reeks. Counters zoals we ze kenden zitten er niet in, en de combo's voelen doodgewoon veel minder cool aan. Een gebrek aan combo's, counters en brute kracht. Er valt iets voor te zeggen dat de jonge, minder ervaren helden sowieso minder bedreven zouden zijn, maar anderzijds kan je horden vijanden neerleggen, dus dat strookt niet met elkaar.

Om die combat wat extra mee te geven, is er ook crafting. Materialen verzamel je door gevechten te winnen en kisten te openen. Eerlijk is eerlijk: het craften voelt overbodig. Ja, sommige andere pakken zien er cool uit, maar betere wapens voelen niet anders en meer kleuren voor pakken en de Batcycle voelen compleet onnodig. Da's één element dat de makers echt wel hadden kunnen schrappen.

Er zijn echter nog meer elementen in het spel gestopt dan pure combat. Er wordt ook gefocust op het 'detective'-element, dat Batman altijd typeerde. Met het AR gezichtsveld kunnen we crime scenes onderzoeken en bepaalde zaken aan mekaar linken om iets op te lossen. Dat zijn telkens kleine, niet té lastige dingetjes, maar wel fijne tussendoortjes. Alleen had het iets beter en uitgebreider kunnen uitgewerkt worden, maar dat is het gevoel dat je met de hele game hebt.

De toon van de review kan misschien wat negatief overkomen, en het is ook geen absolute topper geworden, maar het is alles behalve een slechte game. Er valt veel plezier uit het spel te halen en het ziet er best ook goed uit. Dat de game gelocked is op 30 FPS is jammer, maar de verzichten van Gotham City zien er best indrukwekkend uit. Ook wanneer je door de straten rijdt en de Neonlichten in de plassen vallen, is het allemaal best indrukwekkend. Er hangt een andere sfeer in dit Gotham dan dat van de Arkham-games. Hier lopen wél mensen over straat - al is dat misschien nog te weinig het geval - en qua look en esthetiek lijkt het een beetje op de Arkham-games, maar leunt het meer aan bij wat de film The Batman is. Op dat vlak is Gotham City sterk ontworpen.

Gotham Knights is verre van een perfecte game. Het is een spel waar de combat niet op punt staat en er hier en daar een verkeerde designkeuze is qua gameplay, maar het is wel een heel erg leuke game met vier superhelden die een cool verhaal beleven. De Batman-fans gaan de Arkham-games altijd beter vinden, maar ook dit spel voor een stuk omarmen.

7,5/10