Review: Godfall

Ontwikkelaar: Counterplay Games Uitgever: Gearbox Publishing

Platformen: PC, PS5 Genre: RPG, Actie

Releasedatum: 19 november 2019 Adviesprijs: €59,99

De PlayStation 5 is nu een vijftal dagen geleden gelanceerd, maar van échte launchgames - en dan bedoelen we games die niet op PS4 verschenen - bleef het wat verstoken. Toch was er eentje: Godfall. Een game die er in de trailers en screenshots enorm straf uitzag. Is het louter bij uiterlijk gebleven, of levert Counterplay Games ook een indrukwekkende game af?

Het verhaal is vrij simpel: het speelt zich af in een fantasy setting waar wij als speler de apocalyps moeten zien te voorkomen. Easy enough, right? Wel... Waar het verhaal simpel is, biedt de combat van Godfall gelukkig wel een uitdaging. Moest de gameplay even simpel geweest zijn als het verhaal dat er aan opgehangen wordt, waren we héél snel klaar met deze review. Al is de opzet van de gameplay wél simpel. We gaan van punt A naar B, hakken alles in de pan wat op onze weg komt en looten zoveel mogelijk items, kisten en what not.

Waar zit de uitdaging dan? Wel, in het vechten zelf. Het is een looter-slasher., geen hacker-slasher. Dat wil zeggen dat we niet zomaar in het wilde weg onze gang kunnen gaan met zwaard of bijl en alles bedachtzaam moeten aanpakken. Op dat vlak zit het wel snor bij Godfall. Als het één of twee vijanden zijn kunnen we er ons nog wel snel van af maken, maar wanneer er méér zijn, of er een hele grote vijand is, moeten we rustig onze momenten afwachten, verdedigen om daarna toe te slaan. De flow van de combat in Godfall zit dus echt wel goed. Verschillende vijanden vragen ook een andere aanpak, en naarmate de game vordert, zal je ook andere wapens moeten gebruiken en dingen gaan craften.

Al is het craften bijvoorbeeld wel beperkt voor een loot-game als deze. Godfall lijkt dus vooral in dat gevaarlijke stukje te zitten dat de ideeën er wel zijn, het concept sterk is, maar de uitvoering het wat laat zitten. Dat is toch bijzonder jammer, want de combat geeft een uitdaging en visueel is het een uitermate sterke game. De fantasy setting is visueel straf uitgebouwd en op alle vlakken is dit één van de visueel meest indrukwekkende games die je kan vinden. Maar de indruk die het wekt met zijn gedetailleerde visuals en combat, die indruk maakt het voor de rest niet.

De missies vallen wat tegen, het verhaal is te simpel en om verder te geraken in het spel moet je soms zelfs een missie opnieuw spelen, of zit er gewoon veel te weinig variatie in die missies. Het spel zelf is dan ook repetitief. En dat voelt vreemd aan, omdat de vijanden de combat wél gevarieerd maken. Maar alles rond die combat lijkt niet genoeg verandering te bieden. Er wordt te weinig gedaan met de anker-punten waarmee je van platform naar platform kan springen, je bent altijd hetzelfde aan het doen en het design van de levels lijkt ook niet echt gevarieerd. Dat klinkt allemaal vrij negatief en.. eigenlijk is de game ook niet echt goed. Het faalt op te veel gebieden. Of je nu houdt van dit soort games of niet doet er zelfs niet toe: er zijn leukere games om te spelen.

Godfall leek een game waar PS5- en PC-gamers oprecht naar mochten uitkijken. Het zag er op voorhand fantastisch en flitsend uit. Het ziet er ook fantastisch uit en de combat is ook best goed, maar alles er rond lijkt ontworpen om de game de kop in te drukken. Een gemiste kans om van looter-slashers een ding te maken.

5/10