Review | God of War: Ragnarok

Ontwikkelaar: SIE Santa Monica Studio

Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS4, PS5

Genre: Actie

Releasedatum: 9 november 2022

Adviesprijs: € 69,99

De God of War-games zijn sinds het eerste spel in 2005, voor PS2, uitgegroeid tot games waar de hele gamewereld telkens reikhalzend naar uitkijkt. De laatste dateert van 2018, nog niet eens zo lang geleden, en ook toen bleek het een topgame te zijn. Het verhaal van Kratos en Atreus is nog niet afgerond, en dat culmineert in de eerste God of War voor PS5.

Het verhaal van God of War: Ragnarok borduurt voort op de feiten van de vorige game, en toont ons een schuilende Kratos en Atreus, die hun lot hebben veranderd en zich nu voorbereiden op een oorlog van waar niemand weet wanneer hij tot bij hun komt. De game begint op een heel sterke manier. Een trage manier, maar goed traag. We zien discussies tussen Kratos en Atreus, emotionele momenten met Fenrir en actie die ons de controls doet herinneren. De interactie tussen Kratos en Atreus is veranderd. Er zijn dan ook drie jaar verstreken, en dus is Atreus drie jaar ouder.

Net zoals alle ouder wordende kinderen rebbeleren ze tegen hun ouders en zo ook Atreus. Hij vormt zijn eigen meningen en gedachten en doet niet meer klakkeloos wat papa Kratos hem opdraagt. Hij stelt vragen, over hem, zijn moeder en dat zorgt voor een insteek in het verhaal die heel sterk is. Want het gebeurd allemaal op de achtergrond van Ragnarok dat te wachten staat, en toch weet het verhaal zijn pubergedrag relevant te maken. Er zit zelfs een graad van herkenning in voor gamers die niet heel lang geleden hun puberteit doormaakten. Dan heb je toch een sterk stukje schrijfwerk verricht. Zeker omdat er ook heel wat nieuwe personages geïntroduceerd worden, naast herkenbare gezichten, en dat in een game die ook op vlak van gameplay op geen enkel moment teleursteld.

Er is immers gekozen om de ganse mythologie achter God of War open te trekken en via een open-wereld waarin je alle rijken van de Noorse mythologie kan ontdekken. Dat zorgt voor, hoewel de vorige game ook enorm goed was, een nog betere game met méér variatie en visueel meer mogelijkheden en diverse locaties. Binnen die open-wereld kunnen we aan de slag met tal van missies en nevenmissies en het is vooral in die nevenmissies waar we nieuwe personages leren kennen. Stuk voor stuk goed uitgewerkt en stuk voor stuk interessant. God of War: Ragnarok laat de bal op geen enkel moment vallen en dribbelt alles netjes in doel. Al zijn de béste personages natuurlijk in het hoofdverhaal te vinden, wat logisch is. Thor is heel erg cool ontworpen en een schitterend personage dat ons in het begin van de game de eerste boss fight geeft, en dat ziet er enorm cool uit.

Maar dat blijft allemaal enkel overeind wanneer de gameplay op zich goed is. En de combat is ook goed. De bekende wapens zijn terug, gestript van abilities en upgrades en die mag je opnieuw gaan verzamelen. Dat is allemaal wat aangepast en uitgebreid en daardoor voelt het allemaal weer fris aan. De combat voelt ook wat vlotter aan dan voorheen, met Kratos zijn bijl die weer vrolijk in het rond vliegt en terugkeert naar je hand alsof het Mjölnir was. Ook met Atreus kan je bij momenten spelen en ook die stukken zijn goed geregisseerd en voelen goed aan. Geen enkel moment heb je het gevoel dat ze niet wisten bij Santa Monica waar ze naar toe wilden. Alles klopt immers. Elke missie, elke dialoog die zich voor je afspeelt, elke cut-scene... Het leidt allemaal ergens naar toe.

Voor een stuk is deze game dus geschoeid op de leest van de vorige, maar de vorige game was al een meesterwerk, dus klagen hoor je ons niet doen. En al zeker niet op audiovisueel vlak. Grafisch is het fantastisch, met fantastische designs over alle rijken heen en sfeervolle muziek op de juiste momenten, of net stilte op de juiste momenten. God of War: Ragnarok is een masterclass qua gamedesign. Op alle vlakken.

God of War toonde ons 4 jaar geleden wat een haast perfecte game kon zijn. Wanneer Ragnarok werd aangekondigd was het dan ook afwachten of deze game de verwachtingen dan ook wel kon inlossen. Dat doet de game en méér. Een tien wordt niet snel uitgedeeld, maar nu kunnen we haast niet anders. Een fantastische game.

10/10