Review | Ghostwire: Tokyo

Ontwikkelaar: Tango Gameworks Uitgever Bethesda Softworks

Platformen: PC, PS5 Genre: Actie

Releasedatum: 25 maart 2022 Adviesprijs: € 69,99

Het nieuws dat Microsoft Bethesda overnam, sloeg in als een bom. De Bethesda-games zouden Xbox en PC-exclusives worden. Maar wat met de al aangekondigde games als Deathloop en Ghostwire: Tokyo? Simpel, die lopende contracten worden uitgedaan. Die eerste verscheen nu al eventjes geleden, en Ghostwire: Tokyo wacht ons deze week op.

Ghostwire: Tokyo is een bovennatuurlijk verhaal dat zich afspeelt in het levendige Shibuya district van Tokyo. Een bovennatuurlijke gebeurtenis zorgt ervoor dat de stad letterlijk een spookstad wordt. Iedereen lijkt verdwenen, hoewel sommige geesten nog ronddwalen, behalve ons personage dan. Het is aan Akito, die samenwerkt met de spirituele KK om uit te vissen wat er gebeurde en wat we kunnen doen. Dat verhaal wordt in het eerste halfuur goed gebracht. Het gaat sterk vooruit en het tempo ligt aardig hoog. De gameplay is dan ook vrij lineair, wat het tempo artificieel hoog houdt, maar van bij het begin spreekt de gameplay wel aan.

Vanuit een first-person perspectief gaan we Ghostbustertje spelen. Niet dat we met een gigantische rugzak en een val spoken vangen, maar we gaan er wel mee vechten. Onze samenwerking met KK zorgt voor bovennatuurlijke krachten waarmee we de spoken te lijf kunnen. Eerste punt van kritiek: 'ammo' is wat te makkelijk te vinden. We hebben een beperkt aantal keer dat we onze krachten kunnen uitoefenen voor het 'op' is, maar elke vijand laat shards vallen, en er zijn ook allerlei spectrale objecten die we kunnen kapot slaan, wat ook shards oplevert. Die spectrale objecten zorgen wel mee voor een spookachtige en bovennatuurlijke sfeer die duidelijk in het spel aanwezig is.

Qua sfeer kan je niet klagen. De game ziet er héél erg goed uit. Van de effecten wanneer je vecht tot de reflecties in de plassen en de details in de winkelstraten van Shibuya: Tango Gameworks levert een mooie game af. Alleen jammer dat de stad wat 'dood' lijkt. Toegegeven: dat is de opzet. Het verhaal maakt er nu eenmaal een dode stad van, maar er hadden zich toch wat meer randfenomenen kunnen afspelen of meer spoken kunnen rondhangen om het plaatje levendiger te doen lijken. Onverklaarbare gebeurtenissen zitten er niet in, zelfs amper 'scares'. Dat had de game qua sfeer nog wat meer kunnen geven, wat nu wat ontbreekt.

De game zijn fun factor heeft daar gelukkig weinig last van. Qua spelopvatting of structuur brengt het niets nieuws, maar de bovennatuurlijke krachten zijn heel leuk om mee te spelen. Alleen... zit er weinig of geen evolutie in. Ja, je levelt en de elemental powers breiden uit, maar niet alles is beter dan het vorige en daardoor ga je vaak dezelfde dingen gebruiken waarmee je relatief makkelijk van objectief naar objectief gaat. Da's niet het enige wat het makkelijk maakt, de AI is ook niet om over naar huis te schrijven. De vijanden merken je amper op en als je croucht kan je ze gewoon één voor één stealthy afslachten. De game heeft dus een gebrek aan uitdaging. Daar kunnen relatief leuke zijmissies, collectibles en een stilletjes opengaande wereld en poorten die je moet openen weinig aan veranderen.

Ghostwire: Tokyo is een game waar heel erg naar uitgekeken werd. De game is nog altijd leuk, maar heeft duidelijke gebreken. Grafisch is het een zeer mooie game, maar er had méér kunnen gedaan worden met de wereld en de game heeft last van een acuut gebrek aan uitdaging. Op éénder welke moeilijkheidsgraad. Nog steeds een degelijke actiegame met de nodige dosis fun, maar daar blijft het bij.

7/10