Review: Ghost of Tsushima

Ontwikkelaar: Sucker Punch Productions Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS4 Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 17 juli 2020 Adviesprijs: € 59.99

De PlayStation 4 bereikt stilletjes aan het einde van zijn levenscyclus, maar de console gaat 'out with a bang'. Na The Last of Us 2, laat Sony Interactive Entertainment nog een kanon van jewelste op ons los: Ghost of Tsushima. De game, die enkele jaren geleden aangekondigd werd, surft op een hype. Over enkele dagen is het zover, maar weet Ghost of Tsushima die torenhoge verwachtingen in te lossen?

Van het moment dat we in de game gedropt worden oogt alles fan-tas-tisch. Een geweldig gevecht, de actie die rond je losbarst en jij die coole samoerai-moves mag bovenhalen... De game verspilt geen moment om je met de neus op de visueel fantastische feiten te drukken en het verhaal een serieuze start te geven. De Mongolen dringen het eiland Tsushima binnen onder leiding van Khotun Kahn en wij, als Jin Sakai, moeten als één van de overgebleven Samoerai een episch avontuur beginnen in een fantastische open wereld om de Mongolen het hoofd te bieden en Tsushima te zuiveren van de Mongolen. Bondgenoten verzamelen is daar een onderdeel van, met als doel je ontvoerde oom bevrijden en Tsushima te verlossen.

Een indrukwekkende start dus, maar het begin is vrij rechttoe-rechtaan. Daarna kom je echter in een open-wereld terecht die echt een schat aan verhalen bevat. We hebben de Tales of Tsushima, de Mythic Tales en natuurlijk de hoofdmissies die vallen onder de noemer Jin's Journey. Hoe je die aanvat of in welke volgorde kies je zelf, maar je mag ons vertrouwen wanneer we zeggen dat elke zogenaamde nevenmissie de moeite is. Ontwikkelaar Sucker Punch heeft heel wat moeite gestopt in het creëren van interessante verhalen, zelfs voor de Tales die dienen als nevenmissies. Het lijkt soms standaard te beginnen, maar zo goed als elke 'tale' ontwikkelt zich als een boeiend verhaalstukje dat past in het geheel. Daarnaast leveren de 'Tales' en 'Mythic Tales' ook leuke beloningen op in de vorm van armor, wapens of supplies én groeit je legende. Allemaal zaken die invloed hebben over wat je kan doen en aanpassen in de game.

Je legende die groeit levert 'technique points' op. Die kan je spenderen in enkele verschillende takken die je nieuwe moves en technieken oplevert om je combat aan te passen. Die combat moet natuurlijk, als Samoerai zijnde, cool zijn en dat is Sucker Punch gelukt. Het pareren van aanvallen, toeslaan, de variatie in vijanden.... Met de combat kan je heel wat kanten op. Zeker omdat de game gebruik maakt van verschillende stances die beter werken tegen bepaalde type vijanden. Tussen stances en wapens kan je overigens erg makkelijk wisselen in combat en dat voelt enorm goed aan.

Maar moet je dan altijd 'head-on' in combat vliegen? Uiteraard niet. Stealth is ook een onderdeel van de game. je kan sommige dingen rustiger aanpakken, zoals het innemen van een Mongolen-fort om zo een gebied op de kaart vrij te spelen, en sommige missies vragen dat bijwijlen ook. Er is een goede afwisseling tussen swordplay en stealth, al is de combat-aanpak toch onze favoriete aanpak. Het énige dat ons wat stoort is dat er héél veel standoffs zijn. Een quick-time segment waar je met een strike de leider van een groepje neerhaalt. In het begin was dat leuk, maar onderweg naar je waypoints kom je die dingen héél veel tegen. Maar Ghost of Tsushima is dus een dijk van een game op héél veel vlakken. Maar is het baanbrekend? Niet echt. Het open-wereld gedeelte brengt weinig vernieuwends. Heel veel locaties, vraagtekens en missies om te ontdekken en fortjes om in te nemen.

Op dat vlak doet het erg denken aan games als Assassin's Creed. Maar... het is eigenlijk dé kwaliteitsgame dat Assassin's Creed zo graag wil zijn. Maar laten we niet vergelijken, want Ghost ofTsushima is zijn eigen game en brengt wel enkele dingen naar de tafel die zich onderscheiden van alles wat je kan vinden op de markt. De manier waarop je jezelf naar doelen begeeft. Geen gele marker ergens in beeld, in de verte, maar een windstroom die je moet volgen. Een originele manier om te navigeren, maar ook eentje die je meer vrijheid geeft om te verkennen. Een icoontje in beeld werkt onbewust dwingend om dat te blijven volgen en dat heb je hier dus niet. Zo ontdek je heel wat dorpjes, gebouwen, NCP's met verhalen... Deze game brengt misschien een open-wereld die we al vaker gezien hebben, maar de kwaliteit van uitvoering is excellent.

De game is dus prachtig om te spelen én om te zien. Of het nu om de weidse vlakten gaat die schitteren in het zonlicht, of de magnifieke kampen waar je jouw wapens, armor en boog kan upgraden: het ziet er allemaal fantastisch uit. Je hebt trouwens de optie om de game met Japanse stemmen te spelen én in het zwart-wit beeld en visuele effecten die de films van legendarische regisseur Akira Kurosawa kenmerkten. Aan zulke details merk je dat Sucker Punch niet zomaar een game heeft gecreërd, maar dat de makers ook écht fan zijn van deze cultuur en zijn geschiedenis. Het is wellicht die liefde die het verschil heeft gemaakt tijdens het ontwikkelproces.

Of het nu over de gameplay,de combat of het visuele aspect van de game gaat: er valt bitter weinig op te merken tegen Ghost of Tsushima. Het spel heeft een geweldig verhaal, doorspekt met even leuke kleine verhaaltjes en is een lust voor het oog. Maakt het de verwachtingen waar? Een dikke vette ja!

9,5/10