Review: Gangs of Sherwood

Ontwikkelaar: Appeal Studios

Uitgever: Nacon

Platformen: PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, PS4

Genre: Actie

Releasedatum: 27 november 2023

Adviesprijs: € 49,99

Het verhaal van Robin Hood is een absolute klassieker. De man in het groene pak die met pijl en boog steelt van de rijken om het te verdelen onder de armen is al vaak bewerkt in film en televisie, maar videogames rond de boogschutter? Dat zagen we amper tot niet. Tot nu dus. De Belgische studio Appeal Studios komt met een heel apart Robin Hood-verhaal...

Geen klassiek middeleeuws verhaal, maar een futuristisch ogende game waarin een steen met magische eigenschappen centraal staat. Koning Richard is vermoord door de Sheriff van Nottingham, omwille van een magische steen die de Koning meebracht van een van zijn reizen. De steen heeft een enorme technologische ontwikkeling met zich meegebracht, wat meteen ook de steampunk-setting van Gangs of Sherwood moet verklaren. In principe is dit best een toffe opzet om een potentieel interessant verhaal te vertellen, maar Appeal Studios heeft enkele keuzes gemaakt die we liever niét gezien hadden.

Het verhaal begint nochtans in een coole sfeer, met de Nar die voor humor zorgt, en die de Merry Men meteen gaan bevrijden nadat hij gearresteerd wordt. In de eerste momenten is hij een gids, een spook dat opeens verschijnt en verdwijnt. Tof. Maar meteen merken we dat het een vrij lineaire game wordt. We hadden graag een open-wereld gezien die ons verschillende delen van Nottingham deed verkennen en waar we met de vier verschillende speelbare personages Robin, Tuck, Marian en Little John. Die hebben immers elk een verschillende manier van spelen en wie je kiest zorgt ervoor dat de spelervaring anders is, maar daar is niet genoeg mee gedaan.

In dit lineaire spel heb je niet veel opties om zijweggetjes te kiezen, om naar locaties te gaan die niet op het vooropgesteld pad liggen, en moesten we kunnen wisselen tussen personages en het een open-wereld zijn, hadden we véél meer kunnen doen in dit Robin Hood verhaal. Je zou kunnen zeggen dat dit een geconcentreerde, actievolle game is, maar de waarheid zal dichter liggen bij het feit dat Appeal Studios niet zo'n groot budget had voor dit spel. Geen schande, maar we hadden graag méér gezien. Je doet geen tien uur over de game, en dat terwijl je toch dingen hebt zoals de goedkeuring van het volk, afhankelijk van wat je binnen brengt, en er ook ability upgrades zijn. Maar zoals alles in dit spel, is het vrij simpel gehouden.

Appeal Studios heeft wel wat gedaan om de spelervaring langer te laten duren. Er zijn een paar nevenmissies waardoor je moet backtracken en hier en daar geven ze vijanden extra mogelijkheden om zich te beschermen waardoor het later in de game wat uitdagender wordt, maar véél voegt dat niet toe. Jammer, want in de essentie valt er wel wat plezier te halen uit de te korte chapters van Gangs of Sherwood. Bovendien is het visueel ook nog genietbaar. De personages zijn voldoende gedetailleerd, en de omgevingen zijn vrij gevarieerd. Het zou makkelijk zijn om het bosgebied er constant hetzelfde te doen uitzien, maar de creatieve keuzes op visueel vlak, en het steampunk-gegeven zorgen voor een leuke uitstraling.

Ondanks de positieve punten, vallen er ook genoeg negatieve punten te rapen. Helaas is Gangs of Sherwood niet geworden wat we er van verwacht hadden. De chapters zijn leuk om spelen, maar de vormgeving en creatieve keuzes hadden anders gekund om er een meer uitgebreide game van te maken.

6/10