Review: Football Manager 2021

Ontwikkelaar: Sports Interactive Uitgever: SEGA

Platformen: PC Genre: Sport, Simulatie

Releasedatum: 24 november 2020 Adviesprijs: €59,99

Voetbal, het blijft een mooie sport. Eén van de populairste sporten in de hele wereld en één van de dingen die verstrooiing brengen in deze corona-tijden. Voetbal heeft met FIFA 21 zijn intrede gemaakt op de next-gen consoles, maar wie het heft liever hélemaal in eigen handen neemt, kan zoals elk jaar aan de slag met de nieuwe Football Manager-game. Stelt ook dit jaar Sports Interactive niet teleur?

Voor een spelontwikkelaar als Sports Interactive moet het niet makkelijk zijn om jaarlijks met een nieuwe game te komen. Want hoeveel kan je nog toevoegen aan een managementgame en hoe kan je nog verrassen? Buiten geüpdate spelers rosters is het moeilijk om nog te innoveren. Vooral omdat de game vorig jaar toch al enorm diepgaand was. Toch weten ze nog hier en daar te verrassen en dingen te verbeteren. Veel van die dingen draaien dit jaar om interactie. Je interactie als trainer met de spelers, met de pers en dat zowel voor, tijdens als na de match. De focus is dus een beetje verlegd van het veld naar alles wat er rond gebeurd.

De meest opvallende vernieuwing zijn de gebaren die je kan gebruiken in je gesprekken en zelfs tijdens matchen om instructies te geven. Je kan je dus een coaching stijl eigen maken. Met de armen gespreid, over mekaar of zelfs als je jezelf kwaad wil maken met een waterflesje door de kleedkamer gooien. Elke combinatie van lichaamstaal met uitspraak doet je team of individuele spelers anders reageren. Hoe dat dan is, hangt af van de persoonlijkheden in je team. Natuurlijk iets waar je op kan scouten. Het maakt het 'people management' aspect van een trainer zijn toch weer wat diepgaander in deze editie van Football Manager en is weer een stap vooruit qua realisme.

Daarnaast kan je ook buiten de wedstrijden sneller en korter gesprekken aangaan. Zowel met spelers als pers. Daarnaast kan voor je voor de persconferenties instructies krijgen van de persverantwoordelijke en erna feedback van dezelfde persverantwoordelijke hoe goed of slecht je het hebt aangepakt. Opnieuw een stap richting realisme. Dat komt natuurlijk bij alles wat al aanwezig was. Qua voetbalmanagement was het al enorm diepgaand en het blijft ook zo. Een walhalla voor de echte simulatiefans. Voor wie gewoon wat matchen wil coachen kan natuurlijk naar hartenlust delegeren. Voor elke spelstijl is de game aanpasbaar, en dat is natuurlijk altijd al een goed punt geweest aan de FM-games.

Wat ook een jaarlijks terugkerend fenomeen is, is dat er gewerkt wordt aan de user interface en de manier waarop je de wedstrijd aanstuurt tijdens de match. De 3D match engine lijkt geen vooruitgang meer te maken, en dat is heel jammer. Wat wel zo is, is dat ingrijpen tijdens de match sneller en gestroomlijnder kan. Op dat vlak is de user interface echt wel beter. De andere kant van de medaille is dat de user interface buiten de matchen wat verwarrend geworden is. Ik had heel veel moeite sommige zaken terug te vinden, en tactieken instellen is ook een kleine UI nachtmerrie geworden. Dat zijn enkele duidelijke negatieve punten die geen goede invloed hebben op de gameplay. Football Manager 2021 mag dan wel een diepgaande managementsimulatie zijn, maar er is werk nodig aan de UI om de game helemaal weer op punt te krijgen.

De datanerds onder de virtuele trainers gaan ook dit jaar hun hartje weer kunnen ophalen. De game blinkt uit in data en diepgang en geeft door 'gestures' en andere elementen nog veel meer mogelijkheden dan voorheen. Anderzijds is de user interface er niet beter op geworden en staat de 3D match engine al een paar jaar compleet stil. Bijna een totaalpakket.

8/10