Review: FIFA 23

Ontwikkelaar: EA Canada, EA Romania

Uitgever: EA

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Switch

Genre: Sport

Releasedatum: 26 september 2022

Adviesprijs: € 69,99

Het nieuwe voetbalseizoen is al begonnen en september keek om de horizon en dat kon maar één ding betekeken: FIFA 23 kwam er aan. FIFA 23 ligt nu pas in de rekken en de jaarlijkse reeks komt dit jaar voor de laatste keer met de naam 'FIFA'. Een financieel dispuut wilt zeggen dat de game volgend jaar niet FIFA 24, maar EA Sports FC 24 zal heten. Een laatste keer FIFA...

Een einde van een tijdperk, maar wil dat dan zeggen dat de game dit jaar minder focust op nieuwe gameplay en het nieuwe vooral houdt voor de game met een nieuwe naam? Niet zozeer dus. EA heeft met onder andere de hypermotion technologie wel enkele nieuwe dingen in petto op vlak van gameplay. De nieuwe hypermotion technologie zorgt onder meer voor andere en meer realistische animaties, en dat is erg merkbaar bij het spelen van een wedstrijd. De bal deflecteert realistischer, de ledematen draaien zich realistischer in hoeken en af en toe krijg je een knappe herhaling van een coole goal die de animaties benadrukt. Ook is er een nieuw systeem om vrije trappen en corner te trappen. Kromming, knuckle ball... het is allemaal iets simpeler om te bepalen en zorgt voor meer plezier bij het nemen van een vrije trap. Ook penalty's neem je nu anders, en het voelt iets realistischer aan.

Voor het overige lijkt de gameplay iets trager dan andere jaren, wat het iets minder arcade-achtig maakt, maar niet helemaal. Er vallen namelijk héél veel goals. De keepers maken veel fouten. Foutjes zijn realistisch, maar niet in de hoeveelheid dat ze nu vallen. De extra goals worden ook gestimuleerd door het nieuwe power shot. Een knoppencombinatie die bijna voor een onhoudbaar schot zorgt dat of wel in de netten vliegt, of je keeper moet lossen zodat het voor de voeten van een vrijstaande spits een intikkertje is. Idem voor doorsteekballetjes, daar is ook een power-versie van. Dat is soms wel indrukwekkend, maar of het nodig was, is nog maar de vraag. Het doet denken aan een schot uit Captain Tsubasa, de mangareeks. Heel onrealistisch, zeker met de inzoomende camera. Al kan je dat effect gelukkig uitschakelen.

Daarbuiten blijft FIFA 23 wel een sterke voetbalgame die erg leuk is om spelen. Er zit natuurlijk weer heel veel content in, maar je merkt dat de focus weer heel erg op Ultimate Team ligt, de mode waarin je jouw eigen team uitbouwt, packs opent voor nieuwe spelers en munten verdiend met matches te spelen. Echt goede pakketten zijn nu iets makkelijker te krijgen. Er is een mode 'Moments', waar je bepaalde fases kan naspelen, ook uit Mbappés en Klopp's carrière en zo moments verdient die je kan inruilen tegen erg dure pakketten, of speciale coaches zoals Ted Lasso van de gelijknamige Apple TV+ reeks. Jawel, Richmond FC zit ook in het spel. Een leuke extra touch die we als fan van de voetbalreeks wel kunnen smaken.

Moments is een heel toffe mode, ook omdat er vaak nieuw te spelen content in zal komen. Een ander aspect anders aan Ultimate Team, is de manier waarop chemie wordt berekend. Het is niet zo simpel. Geen 100 als maximum, maar 30. En een mindere chemie rating van je ploeg laat zich veel sterker merken op het veld. Dat laatste is goed, maar uitvogelen wat een goede chemie geeft, is minder makkelijk. Spelers van hetzelfde land die in dezelfde competitie spelen doen het altijd goed, maar soms gaat je chemie naar beneden wanneer je denkt een goede combinatie gevonden te hebben en de vinger op de pols leggen waarom de chemie daalt is niet altijd makkelijk.

Ultimate Team is echter nog steeds heel erg leuk en ook de mode waaraan je het meest aandacht zal besteden. Het WK komt er ook nog in, ongeveer rond de datum dat het Wereldkampioenschap Voetbal in Qatar start. Dat wil echter ook zeggen dat de andere modi iets minder overtuigend overkomen. De gameplay is niet anders, even solide, maar veel vernieuwing zit er niet in. Ja, bij career mode kan je kiezen om een echte manager langs de zijlijn te hebben staan, maar voor het overige zijn dat dezelfde modi. Een groot werkpunt voor EA Sports FC 24.

Grafisch is het nog steeds een erg sterke game. Ook de soundtrack is weer heel erg sterk. Grafisch is het geen echte grote upgrade tegenover FIFA 22, maar de sfeer rond de matches heeft weer iets extra's, en sommige gezichten van spelers zien er beter uit dan voorheen. Vooral een Haaland ziet er véél beter uit, maar ook posterboy Mbappé en veteraan Messi lijken veel meer op hun evenbeeld. Voor de rest is het grafisch een bijna status quo, maar dat was natuurlijk allemaal al heel goed in de voorgaande editie.

FIFA 23 heeft héél sterke punten, zoals de Hypermotion technologie, Ultimate Team, Moments en het grafische aspect, maar heeft dus ook enkele minpuntjes zoals het totaal gebrek aan vernieuwing in andere modi en de doelpuntenfestivallen die artificieel worden gestimuleerd door gebrekkige keepers en een power shot. Desalniettemin blijft het de beste voetbalgame die je kan spelen.

8/10