Review: FIFA 22

Ontwikkelaar: EA, EA Canada, EA Romania Uitgever: EA Sports

Platformen: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X, Switch Genre: Sport

Releasedatum: 1 oktober 2021 Adviesprijs: €69.99

De hoogmis van het voetbal, de Champions League, is al enkele weken bezig en nu is er ook de hoogmis van voetballiefhebbers onder de gamers: de release van EA Sports FIFA 22. De concurrentie van Konami's voetbalsim hoeft EA niet meer te vrezen, nu ze gekozen hebben voor een Free-to-play model met eFootball en heeft FIFA 22 het rijk voor zich alleen. Zelden zijn de FIFA-games niét goed. Een traditie die wordt voorgezet?

Qua presentatie en inkleding is FIFA 22 alleszins top. Ons eigen mannetje dat we kunnen aanmaken wordt geïntroduceerd middels een filmpje dat zowel qua graphics als regie in een AAA-game horen. Voetbalicoon Beckham slurpt een koffie op een Parijs terras, en wij worden wakker boven de zaak op een kamertje. Een 'akward' moment in de lift met Beckham later en we zijn op weg naar het stadion van PSG waar een Champions League match gespeeld wordt. PSG en Mbappé zijn dé uithangborden van FIFA 22, en dat wordt duidelijk gemaakt. Op een entertainende en goede manier. FIFA 22 grijpt de aandacht van de voetballiefhebber dus op een heel goede manier en de nieuwe manieren van bewegen worden meteen in die openingsfilm gestopt. Een coole tutorial verholen in een kortfilm.

Maar... het gaat natuurlijk om de gameplay. De aankleding is natuurlijk top, maar met de release op PS5 en Xbox Series X worden we geïntroduceerd tot nieuwe technieken: hypermotion is er ééntje van. Een technologie die niet beschikbaar is voor de last-gen consoles. Wanneer we een eerste match spelen, voelen we dat er een groot verschil is met FIFA 21. De bewegingen van de spelers zijn nog maar eens realistischer gemaakt, maar ook gevarieerder. De bal stuitert realistischer tussen lichamen, er zijn meer real-life situaties mogelijk en zowel aanval als verdediging bewegen beter en maken betere beslissingen. Het grote gevolg daarvan is dat de gameplay toch wel wat trager is. Je moet als speler de tegenstander méér als vorige jaren leren uitspelen en je loopt ze dus niet zomaar door. In vorige FIFA-games werd wel eens aangekaart dat je met zogenaamde 'pace monsters' gewoon de bal erin spurt, maar dat kan dus niet meer.

Dat de gameplay trager wordt, is dus in het voordeel van de gameplay. Elke speler wordt beter dan ooit aangestuurd door de AI en dat zorgt voor meer en betere wedstrijdsituaties die de gameplay gevarieerd maken. Maar da's niet alles. Een bal op de lat ziet er realistischer uit, er zit een realistische blundermarge in de keepers en het veld heeft een nog realistischere wear down des te langer de match duurt. Is de game dan zonder fouten? Nee, dat nu ook weer niet. De gameplay op zich is echt sterk en daar vallen weinig minpunten op te noemen. Als we dan toch kijken naar iets mindere dingen, komen we terecht bij de game modi.

Ultimate Team is zonder twijfel de meest gespeelde en populaire mode van de game, past, present and future. FIFA 21 zag een stevige vernieuwing van de mode met een stadion dat je kan aanpassen met kleuren, chants, publiek, tifo's en meer, In de essentie is er nu niets nieuw. Ja, als je packs uitpakt is er een andere manier van de beste kaart uit dat pack te presenteren, maar that's it. Er werd ook nog wat gesleuteld aan Division Rivals en je kan packs previewen maar dat voegt allemaal heel weinig toe. Iets anders dat wel interessant klonk, was de verandering aan de career mode waar je een nieuwe club kan oprichten. Alleen... voegt het opnieuw héél weinig toe. Er had veel meer met dit kunnen gedaan worden. Dat je bijvoorbeeld met een nieuwe club start in pakweg derde klasse en je zo moet groeien. Gooi er een simpele verhaallijn tegenaan en je had iets cool. Nu is het gewoon starten in de competitie en wat dingetjes doen die weinig invloed lijken te hebben.

Een andere verandering die wél wat leuker is, vinden we in VOLTA Football. De straatvoetbalmode keert terug en heeft nu een trickmeter die tijdens matchen opbouwt. 1X, 2X, 3X... sta je 0-2 achter en je scoort met je meter op X3, telt de goal voor 3 goals en ben je opeens aan het winnen. Dat maakt het trucjes uitvoeren wat leuker en spoort aan tot show. Het maakt het wat spannender wanneer je de tegenstander die meter ziet vullen en dichter bij doel ziet komen. Voor de rest is het veelal hetzelfde, met een skill tree, nieuwe uitrusting die je kan verdienen al is er nu ook een kenmerk dat je jouw speler kan toewijzen. Een 'special ability'. Allemaal om het showelement meer in de mode te brengen.

Grafisch is het natuurlijk om vingers en duimen van af te likken. De spelers lijken echt op hun real-life counterparts - nu ja, de bekende spelers toch - en je herkent ze van ver op het veld door middel van hun bewegingen die schitterend gecaptured zijn. Het publiek, de sfeer, de manier waarop de bal beweegt, weersomstandigheden... FIFA 22 is de mooiste voetbalgame tot nog toe en dat hoorde natuurlijk zo te zijn, op de nieuwe consoles. Minpuntje dus voor PS4 en Xbox One, want daar is de grafische vooruitgang niét te merken en is Hypermotion afwezig.

Wil je FIFA 22 tot het uiterste spelen, moet je hem spelen op PS5 of Xbox Series X. Dan heb je een fenomenale voetbalgame die er beter uitziet dan voorheen en geweldige animaties heeft die alles nog vloeiender en realistischer doet lijken. Goed, de modi ontberen wat vernieuwing en microtransacties zijn weer een enorm onderdeel van Ultimate Team, maar het is gewoon een zeer goede voetbalgame.

8/10