Review: FIFA 21

Ontwikkelaar: EA Canada Uitgever: EA Sports

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Sport

Releasedatum: 6 oktober 2020 Adviesprijs: € 59,99

Het seizoen van de sport is nu alweer even aan de gang in videogameland, en dan kunnen we uiteraard niet onder de release van EA Sports FIFA 21 uit. FIFA blijft de grootste voetbalgame, ondanks de inhaalbewegingen van eFootball PES en dé voetbalgame waar het gros van gamers naar uitkijkt. FIFA 21 is meteen de uitzwaaier op de huidige generatie consoles. Toont dat in de game, of willen ze de generatie afsluiten met een knaller?

Van EA Sports verwachten we natuurlijk altijd het beste. De recentste FIFA-games bleven echter wat hangen en kenden een gebrek aan vernieuwing. En eerlijk? Dat is meteen het gevoel dat je bij deze FIFA 21 ook hebt, al wanneer je de exhibitie-match speelt wanneer de game nog aan het installeren is. Het voetbal voelt dus wel min of meer hetzelfde aan. Zoals elk jaar probeert EA middels subtiele veranderingen de gameplay-ervaring wat bij te sturen, en dit jaar voel je dat in de verdediging. Het verdedigen krijgt meer een 'gevoel' over zich, waardoor het intuïtiever gebeurd. Of dat béter is, is een persoonlijk aanvoelen. Het voelt vast uitdagender aan.

En dat voelt je meteen ook aan de scores. Of het nu in de carrière modus is, online of in Ultimate Team: er vallen meer goals. Net omdat er gesleuteld is aan het verdedigen. Attractief voetbal is natuurlijk heel erg leuk en veel doelpunten houden een match geanimeerd, maar de scores zijn bijwijlen overdreven en uitbunding. Dat zorgt er natuurlijk voor dat de game meer arcade-achtig aanvoelt dan het realistische voetbalspel dat FIFA zou moeten zijn en we ook verwachten van EA om elk jaar uit te brengen. Al valt er steeds meer realisme weg door de licentiedeals die ook Konami met clubs weet te maken waardoor EA sommige namen, zoals Juventus, niet kan gebruiken. Dit jaar bijvoorbeeld ook AS Roma niet, dat Roma FC heet en een ander logo meedraagt. Dat is jammer, maar het draait natuurlijk om voetbal.

Over het algemeen valt het voetbal wel mee. FIFA 21 is en blijft een leuke game, maar de overdreven scores is een minpunt. Wat meer is: de focus op Ultimate Team valt nog harder op dan andere jaren. Ultimate Team is opnieuw een uitstekende mode. Er is niet teveel aan gesleuteld, al zijn er wat meer dingen die je kan aanpassen. Je kan tifo's vrijspelen die in je stadium te zien zijn, verschillende gezangen van toeschouwers, enzovoorts. Dat is weer iets waarmee je jouw team een meer 'eigen smoel' kan geven, maar qua vernieuwing is dat bitter weinig. Al is UT een 'winning team', en zoals ze zeggen verander je dat dan niet snel. Het zorgt er dus wel voor dat FIFA 21 aanvoelt als meer van hetzelfde.

Ook in andere modi is dat zo. VOLTA heeft nu Kaka als protagonist, maar de verhaallijn is serieus gestript tegenover vorig seizoen en dat maakt de VOLTA mode veel minder aantrekkelijk. Voor het overige zijn er wel nieuwe locaties, maar de mode heeft wél zijn focus op tricks verloren. Voor het overige is er letterlijk niets nieuws onder de zon. Hetzelfde geldt voor de carrière modus. Die is licht aangepast, zoals trainingsdagen die de vorm van spelers beïnvloedt, maar die impact lijkt heel erg beperkt tijdens het spelen. Hoewel het voetbal dus leuk blijft, is er alweer een gebrek aan vernieuwing en voelt het enorm aan als veel van hetzelfde.

Ook op het visueel vlak is er weinig vooruitgang dit jaar. Er zijn weer nieuwe animaties en de spelersmoddelen zien er - toch zeker die van de grote hoop sterren - heel erg gelijkend uit. Grafisch is FIFA 21 gewoon een heel goede game, maar dat er ook op dat vlak weinig vernieuwing is, is tekenend voor FIFA 21 als geheel.

FIFA 21 zwaait een generatie consoles uit, maar het weet het net niet te doen trillen met een knaller. De bal gaat nog wel in doel, maar rolt tergend traag binnen. Om met een voetbalmetafoor te zeggen dat FIFA 21 gewoon een goede voetbalgame is, maar er niets aanwezig is om de voetbalfan te doen kirren van plezier, in vergelijking met FIFA 20. Misschien krijgt FIFA 21 op PS5 en Xbox Series X/S wel vernieuwingen zoals NBA 2K21 dat krijgt, maar dat is koffiedik kijken.

7,5/10