Review: Far Cry 6

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Uitgever: Ubisoft

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X Genre: Actie

Releasedatum: 6 oktober 2021 Adviesprijs: €69.99

De Far Cry-franchise van Ubisoft gaat nu ook al tijden mee. De eerste game verscheen in 2004 en sindsdien verschenen er nog eens 4 games in de hoofdfranchise en meerdere spin-offs zoals Primal of New Dawn. De laatste weken voor release werden we platgeslagen met reclame en één van dé aantrekkingskrachten van de nieuwe game was toch wel Giancarlo Esposito (Breaking Bad, The Mandalorian) in de rol van Anton Castillo, de dictator die regeert over Yara. Genoeg om een nieuwe coole Far Cry te brengen?

Het verhaal van Far Cry 6 is in de essentie simpel. Anton Castillo is een President die de macht totalitair begint te grijpen en door één of andere gebeurtenis - we verklappen niet alles - geraken we betrokken bij het verzet en gaan we hem van de troon stoten om Yara en zijn bevolking te redden. Op zich is dat een simpel verhaal en niet onbekend voor de Far Cry-franchise. Meer nog, het haalt inspiratie bij de Just Cause-games en later blijkt niet alleen voor het verhaal. Maar die simpele opzet wordt wel goed ingevuld. Het begin is erg filmisch, meer dan in eender welke Far Cry-game en de manier waarop jouw personage én dat van Anton Castillo wordt voorgesteld is echt wel sterk. Vooral wat Castillo betreft - en zijn zoon - wordt je meteen met de neus op de feiten gedrukt en getoond hoe meedogenloos de man wel niet is. De game geeft je meteen sterke beweegreden waarom je het verzet zou helpen, wat de omslag van jouw personage en waarom hij of zij - je kan gender zonder enige verhaalgevolg kiezen - toch het verzet gaat helpen.

Verhaalgewijs is het dus een prima spel. Niet dat het verhaal enorm diep gaat, maar het is het verhaal van een heel entertainende blockbuster met interessante, grappige en coole personages. Van de geslaagde schurk Castillo die zeer goed wordt neergezet door Esposito, over Juan Cortez tot zelfs één van de dieren die je in de strijd kunnen helpen zoals Chorizo. De personages zijn knap, divers en maken het verhaal beter. Maar het verhaal, de personages en bijwijlen humor kunnen nog zo goed zijn, de gameplay moet de invulling ook geven. Eén van de klachten van de Far Cry-games was dat er weinig veranderde aan de formule en dat het soms repetitief werd. Nu, ook in deze zesde game komen er veel elementen terug. De gebieden die je kan veroveren, de structuur van het verhaal, ... maar er zijn ook nieuwe dingen.

Gameplaygewijs lijkt Just Cause een inspiratie te zijn voor deze Far Cry 6. Qua setting lijkt het er natuurlijk op, met het Cubaans aandoende, exotische Yara maar ook de actie in het algemeen heeft veel weg van Square Enix zijn franchise. Er is heel veel diversiteit in de wapens en de nieuwe coole speeltjes zoals Supremo maken dat de actie veel intenser, explosiever en grootser is. Supremo is zonder twijfel de coolste toevoeging. Het zijn grote toestellen op je rug die, eens opgeladen, serieuze voordelen geven in de strijd. Van rakette afvuren tot giftig gas of elektroshocks. Die dingen zijn freaking cool en maken de actie zoveel beter.

Maar ook met de gewone wapens kan je je rot amuseren. De actie is los van de supremo explosiever en sneller. Al geeft de game je vaak de keuze om het met stealth op te lossen. Met je smartphone kan je de omgeving scouten en vijanden taggen en dan rustig tewerk gaan. Alleen is het jammer dat de ontwikkelaar je soms niet eens dwingt in die stealthmodus. Want hoewel dat stealth ook tof kan zijn, is de game qua actie te leuk en explosief om het niet gewoon 'all guns blazin' aan te pakken. Er zijn meerdere manieren van spelen mogelijk, maar de game duwt je door zijn actiestructuur wat in de kogels-in-het-rond-fluitende-richting.

Wapens kunnen trouwens ook naar hartenlust aangepast worden. Resolver is de manier om wapens met gadgets aan te passen, zoals een demper, charms en camo. Eigenlijk is dit niet nieuws, maar het woordt 'resolver' klinkt nieuw en past in de cubaans-aandoende sfeer van de game. Zonder echt iets nieuws te doen, doen ze het nieuw aanvoelen en da's gewoon slim van de ontwikkelaar. Los van dat is het aanpassen van de wapens ook gewoon tof. Nog een element zijn de companions. Ook weet niks nieuw. Maar het is hier wel heel tof aangepakt. Van Guapo de krokodil over Chorizo - het hondje in de rolstoel - tot K-9000 - een futuristische hond die wel de hond van Cyborg uit Justice League kan zijn - ... allemaal brengen ze specifieke voordelen met zich mee. Ze zijn allemaal cool en de keuze hangt af van wat je nodig hebt. Een aanvaller, een scout, iemand die loot brengt...

Er is dus heel veel te doen en veel mogelijkheden die de combat met zich meebrengt. En dat allemaal in een wereld die toch wel héél groot is. Je start op een klein eiland, maar eens op het vasteland van Yara krijg je een diverse en immense wereld voorgeschoteld. Op PS5 ziet de wereld er prachtig uit. Of toch de omgevingen. Aan de modellen van de personages kon eerlijk gezegd méér gewerkt worden, maar de wereld is schitterend. Zoals we verwachten op de new-gen consoles. Die grafisch erg knappe wereld is naast het verhaal natuurlijk gevuld met meer activiteiten en het is daar dat veel elementen van de vorige Far Cry-games terugkeren.

Al is dat natuurlijk niet onbegrijpelijk. Activiteiten als nevenmissies, de treasure hunts, de basissen veroveren, FDF caches- zoeken (equivalent van schatkisten), borden vernietigen.... Het is iets dat je in alle open-wereld games wel ziet. Een game in dit genre ontsnapt nu eenmaal niet aan die nevenactiviteiten. Goed, de ene game vult dat beter in dan de andere en ja, in Far Cry 6 worden die nevendingetjes een beetje repetitief wanneer je lang gespeeld hebt en ja er is op dat vlak amper vernieuwing, maar op dat vlak zijn bijna alle open-wereld games in hetzelfde bedje ziek.

Ubisoft heeft met Far Cry 6 toch echt wel opnieuw een topgame afgeleverd. Er zijn inderdaad genoeg elementen uit de vorige games aanwezig en vernieuwend zijn de nevenactiviteiten geenszins. Maar de goede opbouw van het verhaal, de meer explosieve en snelle gameplay en coole personages zorgen samen met een visueel heel sterk Yara voor een game die je met héél veel plezier gaat verslinden.

8,5/10