Review: Fairy Tail

Ontwikkelaar: Gust, Koei Tecmo Uitgever: KOEI Tecmo Games

Platformen: PC, PS4, Switch Genre: RPG

Releasedatum: 30 juli 2020 Adviesprijs: € 59,99

Het vat der manga en anime's waaruit game-ontwikkelaars kunnen scheppen is héél erg diep. Er zijn dan ook al tal van JRPG's verschenen gebaseerd op een of andere anime's. Vaak gaat het om de commercieel bekende franchises zoals Naruto, One Piece of Dragon Ball Z, maar even goed zijn er minder bekende franchises die de revue passeren. Fairy Tail is niet onbekend, maar een enorm commercieel succes is het niet. Maar wel genoeg voor KOEI Tecmo om hun eieren in Fairy Tail hun mandje te leggen.

De Fairy Tail-franchise is nog niet zo oud. In 2006 zag de manga het levenslicht in het schonen jump-magazine, zoals de meeste manga's, maar het heeft toch al een aantal arcs waaruit ontwikkelaars kunnen puren. Zoals de meeste op anime-gebaseerde games volgt de game het verhaal van de manga/anime. We worden meteen in de strijd geworpen met de personages waarmee we gaan spelen, krijgen een intro tot de controls en gameplay-mogelijkheden van de combat en maken daarna een tijdssprong van zeven jaar. Een tijdsprong waarna de Fairy Tail Guild herleidt is tot een absolute meelopen. Wij gaan de voormalige glorie van de Guid moeten herstellen.

Dat doen we door het verhaal te doorlopen en zowel main missions als side missions af te ronden. Daardoor scoort je Guild punten en stijg je in de Guild Ranking. Klinkt eenvoudig genoeg en dat is de game ook wel. Zowel in het verkennen, het uitbouwen van de Guild als de combat is de game vrij eenvoudig en lang niet zo diepgaand als veel JRPG's in het genre. De turn-based combat kent wel wat variatie en je moet rekening houden met patronen van je aanval en de plaatsing van de vijanden om het maximale uit de aanval te halen, maar om te zeggen dat de combat uitdagend is, is toch wel een brug te ver.

Als het over dit genre gaat, is Fairy Tail een prima game voor nieuwkomers in het genre om in te stappen. Je wordt een beetje bij de hand gehouden, als je de manga niet kent is er voldoende informatie in de menu's te vinden over de personages en het verhaal en dat terwijl de game toch nog wel leuk is. Maar de doorwinterde JRPG-speler gaat toch wel een beetje teleurgesteld zijn. De mogelijkheden om de Guild uit te bouwen zijn oké, maar qua combatmogelijkheden gaat het niet diep genoeg en ook de missies zijn niet gevarieerd genoeg om je uren aan het scherm gekluisterd te houden. Dat is iets wat veel JRPG's wél goed doen, en is dus wel een mankement.

Dat geldt eigenlijk ook voor het verhaal. Op dat vlak is Fairy Tail een vrij matige manga/anime. Altijd al geweest. Er zit niet veel creativiteit in en het rekent vooral op stereotiepen uit het genre. Jammer, want aan de andere kant zijn de personages best wel leuk. Die weten je tot op bepaalde hoogte wel mee te trekken in het verhaal, maar als de rest van dat verhaal niet 'on par' is, wordt het natuurlijk direct een stukje minder. De game heeft dus wel wat negatieve én positieve puntjes, zoals het grafische bijvoorbeeld. Qua combat ziet het er spectaculair uit, en het design van de wereld is best degelijk, maar technisch verwachten we anno 2020 een iets stabielere, betere ervaring. Een beetje de samenvatting van deze game: hit and miss.

Fairy Tail is een vrij matige manga/anime en dat toont ook in de game. Het spel is net als de manga/anime vrij matig. Er valt wel wat plezier te rapen in de combat, de personages zijn leuk en grafisch is het oké, maar het verhaal sleurt je niet mee, alles is een beetje te simplistisch en het houdt je geen uren aan een stuk bezig. Vooral leuk voor de echte Fairy Tail-fans.

6/10