Review: F1 22

Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever EA Sports

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 28 juni 2022 Adviesprijs: € 59,99

De Formule 1 blijft één van de meest spectaculaire en begeesterende motorracesporten die er zijn. De bolides die aan honderden kilometers per uur over bochtige circuits knallen, blijven indrukwekkend. Zowel op mototechnisch als bestuursvlak. Met Max Verstappen hebben Belgen en Nederlanders nu ook de laatste jaren iemand lokaal om voor te supporteren, dus blijft de sport ook hier populair.

Ongetwijfeld zijn er ook in de lage landen dus een heel aantal gamers aan het wachten op de nieuwe F1-game, en die is er nu! F1 22 probeert weer enkele dingen anders te doen en lichte verbeteringen toe te brengen aan de manier waarop auto's over het circuit rijden en hoe de AI reageert. Dat is standaard koek voor elke racegame, elk jaar. Ze proberen allemaal op die manier een nieuwe iteratie te verantwoorden - en de zestig tot zeventig euro die daarmee uit je zakken verdwijnt. Je kan natuurlijk ook maar zovéél doen met een game die vooral draait rond rondjes rijden. Daarom zijn de nieuwe circuits alvast welgekomen. Abu Dhabi, Spanje.... Nieuwe circuits zorgen voor nieuwe rondjes die je moet verkennen en leren kennen en dat is altijd een mooie uitdaging. De nieuwe circuits zijn ook gewoon heel erg goed nagebouwd, wat voor de noitoire F1-kijker altijd cool is.

Maar er zijn dus weer een aantal tweaks gebeurd op het vlak van besturing, AI, traction control en noem maar op. Het voordeel aan deze aanpassingen, is dat het meestal weer wat realistischer en natuurlijker gaat aanvoelen. Omdat wij élk jaar F1 spelen, valt het wel op dat de gameplay weer wat vlotter is en dat de AI opnieuw iets sneller en gepaster gereageerd op gebeurtenissen tijdens de race -al hebben we hier ook alweer enkele vreemde dingetjes gezien. Over het algemeen kunnen we daar heel tevreden over zijn, al gaat het de niet zo noitoire F1-liefhebbers niet zo opvallen, die kleine aanpassingen. Voor hun is het racen zoals elk jaar. Echt gigantische aanpassingen die de gameplay beïnvloeden zitten er niet in. Of het moest F1 Life zijn. Vorig jaar hadden we een heuse verhaalmodus met Brake Point, nu is het een soort van woning die je naar eigen smaak kan inrichten en prijzen kan showen aan andere spelers, die je huis kunnen bezoeken.

Dat heeft allemaal niet veel met het racen te maken, om niet te zeggen niets, buiten het feit dat je moet racen om dingen vrij te spelen voor je huis. Sommigen gaat dat een motivatie geven, maar iets in ons zegt dat dit een onnodige feature is, die velen links gaan laten liggen. Voor het overige zitten de gebruikelijke game modi er in, en probeert Codemasters nog om wat afwisseling te bieden door SuperCar Challenges in de game te stoppen die je dus niét met F1-wagens aangaat. En eerlijk is eerlijk: het is echt wel een toffe afwisseling, alleen jammer dat er zo weinig mee gedaan wordt.

F1 22 heeft dus wel degelijk enkele nieuwe dingetjes die de game een kleine meerwaarde geven, en dat is voor het grafische aspect ongeveer hetzelfde. Codemasters heeft alweer enkele dingetjes verbeterd: de modellen zijn opnieuw iets gedetailleerder, de belichting krijgt een kleine upgrade en - een weerkerende irritatie voor mij - de achtergrond van de circuits is eindelijk nog eens onder handen genomen en is weer iets beter. Hoera! Maar goed, De gameplay blijft het allerbelangrijkste. Grafisch is het echt wel goed, maar de gameplay draagt de game nog steeds, en dat zit ook snor.

Kan er meer gedaan worden met een F1-game? Eigenlijk wel. We hadden liefst een weerkerende verhaalmodus als Brake Point gehad, maar dat is de game niet gegund. F1 Life is niet zo tof en gaan veel mensen links laten liggen. Maar aan de andere kant is het gewoon weer een enorm sterke racegame die alle echte F1-fans wellicht graag gaan spelen.

8/10