Review: F1 2021

Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: EA

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox SerieS X, PC Genre: Race

Releasedatum: 16 juli 2021 Adviesprijs: €59,99

Het Formule 1-seizoen van afgelopen jaar werd zoals alle sporten en de hele wereld geteisterd door het COVID-19 virus. Dat weerhoudt ontwikkelaars er niet van om toch weer een nieuwe game van elke sport uit te brengen voor dit seizoen. Codemasters mag het nu doen onder de EA-paraplu. Zorgt dat voor dezelfde kwaliteit, of nog een betere game?

Eerlijk is eerlijk: Formule 1 is een sport waar je qua game niet zoveel aan kan veranderen. Het is om ter hardst rondjes rijden op de circuits en proberen als eerste over de streep te bollen. Toch heeft Codemasters geprobeerd om wat nieuwe dingen te implementeren en de meest opvallende nieuwe feature is dan wel de verhaalmodus. Sportgames doen het meer en meer en nu dus ook de F1-games. In Braking Point komen we als Rookie F1-racer uit de Formule 2 en moeten we proberen naam te maken binnen ons team, mét de nodige rivaliteit met onze teamgenoot en een andere jonge, opkomende racer uit een ander team.

Je kiest een van de beschikbare teams, rijdt de laatste rondes van het vorige F2-seizoen en we zijn vertrokken. De manier waarop Braking Point verteld wordt is vrij goed. Je hebt een oudere, ervaren teammaat die je naar de kroon steekt en een talentvolle generatiegenoot als rivaal. Het verhaal neemt dramatische wendingen en Codemasters heeft die binnen de races wel heel erg gescript. Puur als kijkstuk is dat goed gedaan. Het verhaal is interessant, de personages zelfs goed uitgewerkt. Maar de scripted events in races en doelstellingen die je moet halen om cut scenes te triggeren voelen soms geforceerd. In de eerste race al stopte het na 9 rondes. 'Doelstelling niet gehaald', zonder melding wat die doelstelling was. Kan beter.

Toch is het een hele fijne modus en een goed verhaal, dus kunnen we dat door de vingers zien. Het is zéker wat anders, omdat we nu heel veel communiceren met de pit en teamleider en meer betrokken geraken in de races. Deze F1 2021 is qua immersie echt wel goed. De stemmen door de dualsense komen je oren binnen alsof je echt door oortjes zit te praten en voegt heel wat toe aan de gameplay, net als in de gewone modi. Die gewone modi brengen niet heel veel nieuws. My Career en My Team doen vooral wat ze moeten doen. Ze zitten goed in mekaar en de F1-fan die graag gamet gaat zich gewoon heel erg amuseren met het spel, ook omdat het alweer allemaal wat realistischer is.

Met de nieuwe consoles komen betere mogelijkheden en het rijden voelt weer wat realistischer. Natuurlijk kan iedereen wat prullen met de settings om het aan te passen naar hun niveau, maar het voelt echt goed om te racen en als je het goed doet heb je echt een gevoel van voldoening. Het karakter van elk circuit komt ook goed naar voren, wat voor de F1-fan goed nieuws is. Het racet lekker en Braking Point is een coole modus. Weinig minpunten dus, en dat geldt ook voor het grafische aspect. Het ziet er enorm goed uit. De wagens zijn gedetailleerd, de circuits ogen eindelijk wat levendig en alles er rond is strak. Ook de verschillende weersomstandigheden voegen grafisch heel wat coole shit toe. Nee, aan F1 2021 is weinig op te merken.

F1 2021 is een heerlijke game voor F1- en race-fans die graag virtueel hun droom beleven. De scripted gebeurtenissen tijdens de races in Braking Point voelen soms geforceerd, maar voor de rest is het een goed uitgewerkte verhaalmodus. Het voelt allemaal heel soepel en realistisch aan én het ziet er enorm goed uit. Codemasters stelt niet teleur.

9/10