Review: F1 2020

Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters

Platformen: PS4, PC, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 7 juli 2020 Adviesprijs: € 59.99

Het digitale Formule 1-seizoen is begonnen! F1 2020 ligt eindelijk in de rekken en dankzij - al is dankzij een heel eng woord in deze - de huidige globale pandemie is ook het échte Formule 1-seizoen nu pas helemaal onderweg. Afgelopen maanden konden we kijken hoe F1-coureurs het virtueel tegen mekaar opnamen in de Formule game, maar nu kunnen we er dus zelf mee aan de slag!

Een Formule 1-game jaar na jaar vernieuwen: het blijft toch een moeilijke opdracht, en dat is iets dat geldt voor de meeste sportgames. De regels van het spel staan nagenoeg vast en het blijft meestal bij updates van de racers, ploegen, circuits en enkele kleine veranderingen in AI en weggedrag. Nieuwe gamemode verzinnen is nu eenmaal moeilijk, maar Codemasters heeft het dit jaar toch geprobeerd. De grootste nieuwe toevoeging is dan ook verrassend genoeg een nieuwe mode. Men heeft dit jaar gefocust op een MyTeam mode. Een soort van mode die in games als NBA 2K, WWE 2K en FIFA ook voorkomt, maar voor een Formule 1-game is dat een eerste.

Een welgekomen toevoeging dus, want die game modi zijn steeds populair. We kunnen ook hier een compleet eigen team maken én zelf racen. De naam, look en invulling van het team bepalen en het helemaal managen. Dat brengt heel wat mogelijkheden met zich mee en het moet gezegd worden dat Codemasters zijn best heeft gedaan om het allemaal wat toegankelijk en overzichtelijk te houden. Je verliest je niet in allerhande menu's en zelfs dingetjes als punten verdienen om upgrades te verdienen is vrij goed en duidelijk tot de gamer overgebracht.

MyTeam is dan ook de mode waar wij het meest plezier aan hebben beleefd. Het maken van een eigen team geeft een compleet nieuwe spin op het spel en voelt heel fris aan. Dat het toegankelijk is, is ook geen verrassing. Codemasters heeft ingezet op toegankelijkheid en heeft zo ook voor co-op races een casual difficulty toegevoegd. Daardoor race je heel relaxt zonder veel rekening te houden met allerlei omstandigheden of constant in angst te leven door de bocht te vliegen. Maar als je F1 al heel wat gespeeld hebt, raden we aan de moeilijkheidsgraad niét te gebruiken. Voor gamers die helemaal nieuw zijn in F1 is dat een ideaal opstapje, voor de ervaren speler valt alle uitdaging weg.

Het belangrijkste blijft natuurlijk hoe de game speelt. Het racen zelf. Op dat vlak is de game, net zoals vorig jaar, heel erg solide. Er kwamen wel puntjes van kritiek tijdens de virtuele races, maar die blijkt Codemasters ten harte hebben genomen. De auto's zijn baanvaster, de AI lijkt iets meer op punt te staan en het snelheidsgevoel zit opnieuw erg snor. De F1-game speelt hoe het zou moeten spelen. Qua game modi is het buiten MyTeam ook weer hetzelfde als andere seizoenen, al zijn de circuits aangepast aan de kalender van dit jaar. Of toch hoe het er had moeten uitzien, want dankzij de pandemie draaide dat net wat anders uit. Als laatste het grafische... ook op dat vlak is deze F1-game top. De automodellen zien er fenomenaal uit, de parcoursen lijken heel erg realistisch, maar ook de hele vormgeving van menu's tot presentatie lijkt extra aandacht gekregen te hebben. Een topper.

F1 2020 is, en daar kunnen we kort over zijn, is gewoon een steengoede racegame. Alles wat er vorig jaar inzat, is aanwezig en het racen lijkt nog verbeterd. De MyTeam mode voegt heel veel toe aan de game en voor elke F1-fan is F1 2020 een must-have.

9/10