Review: EA Sports UFC 4

Ontwikkelaar: EA Canada Uitgever: EA

Platformen: PS4, Xbox One Genre: Sport

Releasedatum: 14 augustus 2020 Adviesprijs: € 59,99

Een UFC-game is potentieel altijd interessant. De verschillende vechtstijlen die tijdens de wedstrijden kunnen gebruikt worden door de vechtjassen kunnen altijd voor veel diversiteit zorgen. In realiteit zijn de UFC-games tot nog toe geen échte topgames gebleken. Toch was de vorige game erg degelijk. Kan deze UFC 4 de lat nog een beetje hoger leggen?

De vraag is natuurlijk hoe je dat doet. De bekende UFC-vechtjassen zijn van de partij en qua game modi kan je natuurlijk geen wonderen verrichten of dingen gaan uitvinden die er niet toe doen in de vechtsport. Al hebben ze bij EA geprobeerd om de carrière modus alvast een beetje beter te maken. Dat was geen makkelijke opdracht, want andere sportgames zoals FIFA of NBA 2K hebben een bepaald verwachtingspatroon geschept als het gaat over carrière modi. Ook hier hebben ze geprobeerd er wat meer 'verhaal' in te stoppen om je weg naar boven te timmeren. Inclusief sociale media en een carrière die echt 'gemanaged' moet worden. Toch ontbreekt er iets en is het lang niet op hetzelfde niveau als eerder genoemde voorbeelden. Maar een vooruitgang is het wel.

Veel minder is... de rest van de game. De gevechten kunnen natuurlijk heel divers zijn. Je hebt immers de verschillende vechtstijlen die je kan gebruiken en de ground moves die een groot verschil kunnen maken, maar het is... te simpel geworden. Sommigen hadden in het verleden kritiek op de UFC-games omdat de games vrij moeilijk zouden zijn om aan te beginnen. Maar als je een realistische UFC-game wil maken, mag je het niet te makkelijk maken. Je moet er wel wat tijd in investeren om echt goed te worden Dat is niet langer écht het geval. Integendeel.

De controls zijn wat eenvoudiger gemaakt. Hierdoor kan je de game sneller oppikken, maar volgt er weinig voldoening uit de gevechten die je bekampt. Er zijn minder knoppencombinaties en zo kan je wel sneller een wedstrijd winnen. Leuk voor niet UFC-liefhebbers die gewoon snel een kamp willen spelen, maar niet erg leuk voor UFC-adepten die de 'thrill' van een echte match willen en de vechtsport meester willen worden met hun controller. Dan zie je online ook minder grote verschillen en krijg je gevallen zoals bij FIFA waar het driehoekje met de doorsteekpas de online Deus Ex Machina is. Hier is dat de submission. Veel te simpel om uit te voeren en veel te moeilijk om uit te geraken. Dat zorgt voor frustrerende momenten, zowel online als offline.

En dat is jammer. Heel jammer, omdat het online matchmaken voor de rest heel erg vlot verloopt en het vechten ook best wel vlotter loopt dan in UFC 3. Dat noemen ze één stap vooruit om er twee achterwaarts te zetten. De animaties zijn erg goed, grafisch is het ook een knappe game, maar de invulling is dus niet je dat. Zowel niet in de opvatting als in de uitvoering. Goed, de carrière modus is een verbetering, maar moet je het daarvoor echt doen?

UFC 4 had het potentieel om een goede game te zijn. Dat blijkt uit heel wat dingen. Maar waar ze iets verbeterd hebben, gooien ze hun eigen ruiten in door alles in de combat veel te simplistisch te maken en het té makkelijk te maken om in te stappen.

5,5/10