Review: EA Sports FC 24

Ontwikkelaar: EA Romania, EA Canada

Uitgever: EA Sports

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, Xbox One, PS4, Switch

Genre: Sport

Releasedatum: 29 september 2023

Adviesprijs: € 69,99

De Koning is dood, Lang Leve de Koning! Een iconische naam in gaming, FIFA, is niet meer. De wereldvoetbalbond werd te inhalig en wou miljarden voor de licentie, en EA besloot dan maar te gaan voor een volledige rebranding van de grootste en bekendste voetbalfranchise in gaming. EA Sports FC 24 is het, en het moet een nieuw startpunt worden voor de franchise.

Er werd wel uitgekeken naar EA Sports FC 24. De FIFA-franchise werd de laatste jaren verweten te weinig vernieuwing te brengen, ondanks dat het een steengoede voetbalgame bleef. FC 24 is dus een kans om niet alleen te rebranden, maar ook nieuwe dingen te brengen, en... dat heeft EA gedaan! Verwacht geen revolutie in de inhoud en gameplay, maar het is méér dan zomaar een update van de rosters met iets betere graphics. Zowel die inhoud als de gameplay zijn aangepakt, en de game voelt voor het eerst in jaren écht verfrissend aan. De hoofdbrok blijft uiteraard Ultimate Team. De meest populaire modus die heel het jaar gespeeld wordt. Er is zijn nog steeds Squad Battles, SBC's en Rivals, maar net dat beetje anders.

Een positief iets is dat Squad Battles nu vier minuten per helft duren, in plaats van zes minuten. Dat maakt doelstellingen halen iets minder frustrerend en zorgt ervoor dat de actie op het veld wat vooruit gaat. Ook is er iets nieuws met spelers: Evolutions. Nu en dan zijn er nieuwe evoluties beschikbaar en als je spelers hebt die in aanmerking komen kan je ze een upgrade geven. Dan moet je doelstellingen behalen, zoals X-aantal games spelen met die speler, of scoren. Een leuk dingetje om bepaalde spelers belangrijk te maken voor je club en je aan te hechten. Een hele leuke nieuwigheid. Al blijft Ultimate Team, zijn Rivals en Squad Battles wel hetzelfde qua opzet natuurlijk. Never change a winning team is daar de leuze. Al worden vrouwen nu in de mix gegooid.

Vrouwen en mannen kunnen samen spelen in Ultimate Team. Daar is al veel inkt over gevloeid, en het is waar dat je de statistieken eigenlijk niet kan vergelijken: maar de vrouwelijke spelers spelen wel heerlijk in Ultimate Team. Het geeft meer mogelijkheden en ze zijn wat beweeglijker. Aalglad, soms. Grappig is wel dat je nu soms kan denken dat je Haaland of Mbappé in een pack hebt, maar het een vrouw blijkt die ook Noors, Frans, aanvaller en bij PSG of City speelt. Dat zorgt soms voor frustrerende pack openings. Maar overall zijn wij wél positief over het toevoegen van vrouwen in Ultimate Team.

Uiteraard heeft EA ook de gameplay op het veld aangepakt. Hypermotion V, heet de nieuwe technologie en moet de animaties en bewegingen van spelers realistischer maken én de sterspelers herkenbaar maken. Ons gevoel is dat de spelers op het veld inderdaad iets wendbaarder zijn en natuurlijker aanvoelen om spelen. En ja, de manier waarop sterspelers zoals Haaland, Mbappé, Messi en co. lopen en bewegen, oogt herkenbaar. Ook doelmannen werden aangepakt en ze hebben een breder scala aan bewegingen. Daardoor kom je ook meer realistische scenario's tegen, waar ze de bal al eens lossen. Er zit geen lijm meer aan hun handschoenen, waardoor het realistischer oogt. EA scoort dus wel met de Hypermotion V technologie en de veranderingen op het veld.

Want het stopt niet bij spelersanimaties. Er is ook de scheidsrechterscamera, die tof is, en penalty's die in meer zones in het doel kunnen getrapt worden. Penalty's redden is dus wat uitdagender en dus opnieuw... realistischer. EA heeft dus niet alleen gedacht aan de gameplay, maar ook aan de presentatie. Zo zijn we ook commentators praten tijdens de rust, zijn er nieuwe cut-scènes voor en na een wedstrijd. De algehele presentatie heeft een upgrade gekregen.

En hoe zit het met de rest van de modi? Wel, ook career mode heeft wat aanpassingen gekregen. Er zijn nieuwe dingetjes die het allemaal uitgebreider maken, en er zijn nieuwe events zoals een volwaardige Ballon d'Or ceremonie, cut-scenes... noem maar op. Ook interviews zijn aangepakt, zodat er meer mogelijkheden zijn en dat minder repetitief wordt. Al is dat moeilijk om te bewerkstelligen, wanneer gamers die mode véél speler. Ook visueel is EA Sports FC 24 een pareltje geworden. De spelers zien er weer wat beter uit, het veld kent realistischere 'wear and tear', de truitjes bewegen realistisch mee... De franchise is altijd een steengoede voetbalgame geweest, maar ook visueel geweldig en dat wordt dit jaar weer een beetje beter. Ook de presentatie in het algemeen is sterker. Vernieuwde, strakkere menu's, andere manier van walkouts bij pack openings... Haast alles zit goed aan FC 24.

EA Sports had met de naamsverandering en rebranding dé kans om de franchise een nieuw elan mee te geven en dat.... is gelukt! Er zijn een aantal nieuwigheden. Meer dan andere jaren en uitgebreider. Evolutions in UT zijn erg leuk, de presentatie is anders, het is strakker, realistischer en het ziet er goed uit. EA Sports FC 24 had de kans om de franchise te herlanceren en dat heeft het gewoon heel goed gedaan.

9/10