Review | Dying Light 2: Stay Human

Ontwikkelaar: Techland Uitgever: Techland

Platformen: PS4, PS5, PC, Xbox One, Xbox Series X, Switch Genre: Shooter

Releasedatum: 4 februari 2022

Buiten de games die serieel elk jaar een nieuwe versie krijgen, willen sequels wel eens op zich laten wachten. Op Dead Island 2 kunnen we nog wachten tot we een ons wegen, maar Dying Light van dezelfde ontwikkelaar laat ook al een hele tijd op zijn opvolger wachten. De sequel van de in 2015 verschenen game is er nu wel eindelijk, na zes jaar. Heeft de lange ontwikkeltijd de game goed gedaan?

Dying Light bracht indertijd wel iets verfrissend en nieuw tegenover eerdere zombie-games en zelfs Techland's eigen zombiegame Dead Island. Het was geen rechttoe rechtaan zombiegame waar je moet weglopen, knallen en van A naar B loopt of rijdt. Dying Light introduceerde parcours, risicovol springen en hangen en optrekken. Dat zorgde voor een andere dynamiek, een dynamiek die dit spel lustig voortzet. Het verhaal op zich speelt zich jaren af na de gebeurtenissen van Dying Light. Toen kwam er een oplossing, maar de mensheid kon het niet laten, experimenteerde op het virus en nu zitten ze weer met de shit. Voor het overige mag je het verhaal, dat een degelijke opbouw kent en vrij goed verteld wordt door de personages, zelf ontdekken.

Dat verhaal wordt natuurlijk wel heel veel onderbroken door missies en nevenmissies, maar dat is nu eenmaal eigen aan een open-wereld game. Op welk tempo je het verhaal speelt en hoe lang het verhaal daartussen onderbroken is, bepaal je in een open-wereld game vooral zelf. De nevenmissies, die je moeten bezighouden met het verzamelen van allerhande gear en materialen waarmee je allerlei wapens kan craften, bieden niet echt iets nieuws binnen het genre. De go-and-fetch-missies houden je bezig, en that's it. De gameplay die gepresenteerd wordt tijdens die missies, is wel weer goed. Het parcours-gedeelte dat we kennen uit de eerste game verloopt nog soepeler. De animaties zijn geweldig soepel en de omgeving van de open-wereld is zo ontworpen dat het tegelijk uitdagend en snel kan verlopen. Dat zorgt voor heel veel spelplezier, zeker wanneer je op zoek gaat naar heel speciale loot. Want er zijn wel enkele speciale items, geïnspireerd uit andere games en films te vinden. Dat zorgt voor de meest uitdagende zoekmissies met heel wat spannend parcouren. Gelukkig is het technisch allemaal in orde en is het gewoon héél erg leuk.

En... het is Dying Light dus draait het vooral om melee. Er zijn heel veel wapens, maar de long ranged wapens zijn toch tot een minimum beperkt. Iets minder goed nieuws voor de shooterfanaten die graag hordes zombies neerknallen met shotguns en machinegeweren, maar de focus ligt op hand-to-hand combat, al heb je daar ook heel veel wapens en aanpassingen voor beschikbaar. Dat zorgt natuurlijk voor iets meer realisme - voor zover dat in een zombiegame kan - en spanning. Wanneer je geconfronteerd wordt met een grote groep zombies zal je immers creatiever moeten zijn dan in menig game waar je jezelf kan uitknallen met een verpletterende hoeveelheid kogels. Die spanning wordt ook gedragen in het wisselen van dag en nacht. Wanneer het donker valt worden de zombies actiever, sneller en agressiever. Dag en nacht verschil - pun intended. Maar je hebt tijdens de nacht dus een andere tactiek van spelen nodig en dat maakt de game heel erg interessant.

Dying Light 2 heeft dus heel wat positieve punten, al zijn er ook negatieve puntjes. Qua open-wereld is het alles behalve vernieuwend en zie je hier en daar heel duidelijk dat het her en der dingen 1 op 1 neemt en in zijn game implementeert. Qua structuur kan de game niet verrassen. Bovendien... de bugs. Na een lange ontwikkeltijd hoop je dat de game minder buggy is als het nu was bij release. Niet dat dit enorm hinderlijk is en game breaking bugs zijn er ook niet, maar het is wel wat een opeenstapeling van kleine dingen die frustrerend kunnen worden. Hopelijk lossen ze dat in een patch op. But last but not least is er het visuele en dat is géén teleurstelling. De nieuwe consoles worden goed gebruikt en naast uitstekend design ziet de wereld van Dying Light 2 er gewoon heel erg goed uit. Gedetailleerd, knap in het daglicht, cool en scary in het donker.

Dying Light 2 heeft zo zijn problemen, maar die liggen in bugs, wat kan opgelost worden met patches. De eigenlijke gameplay is heel goed tot zeer degelijk. De combat, het wisselen van dag en nacht en het parcouren zijn geweldig en zorgen voor heel veel uren enorm plezant zombie slayen. Een goede sequel.

8/10