Review | Draken: Legende van de Negen Rijken

Ontwikkelaar: Outright Games

Uitgever: Bandai Namco Entertainment

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Switch

Genre: Platformer

Releasedatum: 23 september 2022

Adviesprijs: € 39,99

Dreamwork's How To Train Your Dragon heeft leuke films voortgebracht die best fijn zijn om als ouder mee te kijken met je kinderen. Iets anders is Dragons: The Nine Realms. Een cartoon waar je jouw kinderen eerder alléén voor zet, terwijl je zelf iets anders gaat doen. Van dat laatste is nu een videogame gemaakt, en wie anders dan Outright Games heeft de ontwikkeling op zich genomen?

Draken: De Legende van de Negen Rijken is dus een Outright Games-product. De ontwikkelaar is hét huis voor games gebaseerd op kinderfranchises. Denk maar aan de Paw Patrol Games, PJ Masks, Hotel Transsylvanië en nog veel meer. Net als die andere games, houdt de ontwikkelaar het hier ook vrij simpel. Je krijgt vier draken voorgeschoteld waarmee je vijf, géén negen, rijken moet doorkruisen. Het verhaal welke dit begeleidt, is niet veel soeps. Simpel, zoals alles aan deze game. Maar.. dus wel op kindermaat.

Moest dit een game gericht zijn op adolescenten of volwassenen, zou de game er niet goed doorkomen .Voor kinderen is het echter een degelijke game. De controls zijn voor alle vier de draken eenduidig en afgezien van één speciale aanval, spelen ze allemaal samen. Normaal gezien zou dat betekenen dat de gameplay wat te repetitief en eenduidig is, en dat is de gameplay hier ook, maar voor kinderen die een korte aandachtspanne hebben, is het prima zo. Net zoals de draken niet zo verschillend en vrij eenvoudig in gebruik zijn, zijn ook de levels vrij eenvoudig.

We zeiden al dat er vijf rijken zijn, en geen negen zoals de titel zegt, en dat is toch wel het grootste minpunt. Dat is gewoon... vreemd. Vijf rijken met elke een handvol levels en die levels zijn vrij lineair. Hier en daar kan je een zijbochtje nemen en iets ontdekken, maar dat is allemaal vrij beperkt. Het is lopen, springen, zweven en vechten van punt A naar punt B en daar ontbreekt misschien wel wat uitdaging in. Nu goed, voor de jongste gamers, waar deze game voor bedoeld is, zal dat dus misschien niet het geval zijn.

Voor het toch nog iets interessanter te maken, is er wel een skill tree voorzien waar je verdiende kristallen kan uitgeven in ruil voor nieuwe vaardigheden. Alweer héél basic. Veel voegt het niet toe, maar het geeft kinderen weer het gevoel wat meer te doen. Outright Games houdt dus aan zijn kinderformule van zowel gameplay als dingetjes ernaast simpel te houden. Dat geldt ook voor het visuele aspect. Al moeten we zeggen dat het grafisch iets interessanter is dan de meeste kindertitels van deze ontwikkelaar. Geen top visuals, maar het design en de variatie in de werelden mag best gezien worden. Al is dat misschien nog het beste punt aan de game.

Draken: Legende van de Negen Rijken is een typische kindergame uit de stal van Outright Games: simpele gameplay, lineaire levels en zo weinig mogelijk daar rond. Visueel een van de meest interessante Outright Games. Niet echt weggelegd voor de volwassen gamer, maar kinderen gaan er wél plezier aan beleven.

6,5/10