Review: Dragon Ball - The Breakers

Ontwikkelaar: Dimps

Uitgever: Bandai Namco Entertainment

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One

Genre: Actie

Releasedatum: 21 September 2022

Adviesprijs: € 19,99

Anime is een van de populairste animatievormen in de wereld geworden, maar toen mijn generatie pakweg 10 jaar was, en 's morgens voor de televisie zaten met een kom lekkere, ongezonde ontbijtgranen, wat Dragon Ball Z het bekendste én populairste qua anime in het westen. Tot op de dag van vandaag is het hyper populair en komen er nog videogames uit. Met The Breakers als laatste uitwaseming.

Dragon Ball: The Breakers is een relatief simpele game van opzet. Het is een asymmetrische multiplayergame waarin zeven overlevers spelen tegen 1 jager. Wie fan is van multiplayergames herkent die structuur van games als Friday the 13th. Die laatste doet dat goed, maar doet The Breakers dat ook? Want je zit natuurlijk met bepaalde verwachtingen als het over Dragon Ball-personages gaat. Je verwacht coole, straffe aanvallen, en dan zit je met 7 tegen 1 teveel in het voordeel. Daar heeft ontwikkelaar Dimps op gevonden om iedereen zijn eigen personage te laten maken en eigenlijk heb je in principe geen of weinig krachten. Het is aan de overlevers om tijdens potjes te... overleven, sleutels te vinden en krachten te unlocken.

Het speelveld is immers in een aantal speelvelden verdeeld en uiteindelijk komt alles samen in éénzelfde veld. Je kan het vergelijken met 'de storm' in Fortnite, waar die alle spelers samendrijft in eenzelfde speelveld. Tot dat gebeurd, moet je vooral uit de klauwen blijven van de jager en sleutels zoeken. Die sleutels moet je dan activeren op de juiste plek en je gaat naar de volgende. De jager daarentegen kan keizen uit Cell, Frieza en Buu. Hij moet de overlevers uitschakelen en kan in die game levelen en nieuwe vormen aannemen. Op zich is de opzet interessant, maar als overlevende kan het soms... saai worden.

De taken die je moet doen zijn immers altijd dezelfde taken en zolang de jager niet echt geëvolueerd is, loop je zowat onbedreigd rond. Da's jammer, want dat laat het tempo van de potjes erg laag liggen. Wie snelle, spectaculaire Dragon Ball-actie verwacht, is er aan voor de moeite, want die is er niet. Je hebt wel hulpmiddelen zoals de nimbus cloud, een haak om snel te bewegen, springplatform en zelfs een kamehameha, maar die hebben serieuze cooldown waardoor de actie niet echt beter wordt, of het tempo niet omhoog wordt gehaald.

Alles wat je doet verdient bepaalde currency en daar kan je weer spullen mee kopen om je personage aan te passen. Microtransacties zijn er ook, maar beperkt en het voelt niet verplicht. De 'battle pass' van seizoen 1 is zo bijvoorbeeld gratis beschikbaar en per level speel je wel iets vrij. Alleen voelt dat niet zo belonend aan als battle passes in andere games. Op dat vlak zit The Breakers met een probleem. Er is een concept dat kan werken binnen de wereld van Dragon Ball, maar de uitwerking is te beperkt. De content is niet gevarieerd genoeg. Er is nog wel een singleplayer mode met episodes, maar da's gewoon een tutorial met Trunks die je de slagen van de zweep leert kennen. Mogelijk worden er nog episodes toegevoegd aan de game, maar daar hebben we geen zicht op.

Grafisch is de game vrij beperkt. Het ziet er uit zoals Dragon Ball er moet uitzien, alleen ziet het er niet beter uit dan vorige Dragon Ball-games en is het nogal ruw aan de randjes. Anti Aliasing is iets waar deze game nog niet van gehoord heeft. Nu goed, het is een game die heel goedkoop is, aan twintig euro in de PlayStation Store, dus je moet de verwachtingen enigszins beperken. Er valt kortstondig wat plezier uit te halen, maar eigenlijk is dit te weinig.

Dragon Ball: The Breakers brengt een concept dat enkele online multiplayergames al geprobeerd hebben, maar slaagt er niet in het succesvol uit te werken. Als jager kan het leuk zijn, maar als overlevende is het te vaak niet interessant genoeg en voelt de gameplay te traag aan. Echte Dragon Ball-fans gaan er wel wat plezier uit halen, maar het IP verdient beter.

5,5/10