Review: Dirt 5

Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Xbox One X, PS5 Genre: Race

Releasedatum: 6 november 2020 Adviesprijs: €29,99

De Dirt-franchise van Codemasters is een dat niet weet in welk holletje hij wil kruipen. Of beter gezegd: Codemasters weet niet goed waar het met de franchise naar toe wil. Tot en met de tweede game was het arcade-fun, daarna werd het allemaal heel erg realistisch, met Dirt 4 als heuse autosimulator. Anno 2020 lijkt Codemasters toch de balans te vinden.

Nu, balans is veel gezegd. Wat heel snel duidelijk is, is dat Codemasters hier geen balans zoekt tussen realisme en arcade, maar gewoon de kaart van pure fun trekt. Dirt 5 trekt dus dezelfde kaart als de eerste twee games. Dat is geen énkel probleem wanneer je een leuke game brengt, en dat lijkt - we vallen maar met de deur in huis - meteen te lukken. De 'Career Mode' is dan ook geen aaneenschakeling van events om je naar de top van de sport te brengen, maar een Need for Speed-achtig iets waar je een klein narratief doorloopt en verschillende events probeert te winnen. Dat narratief stelt qua inhoud wel wat teleur, hoewel de stemmencast toch vrij indrukwekkend is. Maar het is vooral een reden om de verschillende events aan mekaar te knopen.

We starten dus met een klein minpunt, qua narratief, maar als je speelt vergeet je dat snel. Deze Dirt 5 heeft een compleet andere sfeer dan zijn voorganger eens de motoren brullen. De arcade-aanpak maakt dat alles - van menu's tot circuits - er flitsender uitziet, kleurrijker is en de fun factor hoog zit. Op bepaalde momenten doet het qua visuele stijl zelfs denken aan Forza Horizon, en een slechte vergelijking is dat niet. De game is geweldig leuk om spelen. Er zijn een heel aantal verschillende modi, gaande van Sprint tot racen over ijs. En hoewel de namen van de modi simpel lijken, is het wel allemaal erg knotsgek.

Elke mode lijkt een soort van mode van andere racegames genomen te hebben, en vol steroïden gepompt te hebben. Alles is snel, afgelikt en flitsend én de vele auto's rijden gewoon heerlijk. Dat is nog steeds de essentie van racegames: hoe de auto's aanvoelen als je tegen grote snelheden over het circuit flitst. Dat kan met heel wat verschllend bolides in verschillende stijlen, waardoor elke racefan 'zijn' auto wel zal vinden. Nu, niet elke mode heeft dezelfde coole flow. In bepaalde modi krijg je een ander soort controls voorgeschoteld en dan is het soms wel even slikken vooraleer je sommige dingen in de vingers hebt.

Dirt 5 weet dus zowel toegankelijk te zijn door zijn arcade-aanpak, als uitdagend op andere vlakken. Dat alles gebeurd in een game die er erg knap uitziet. de wisselende weersomstandigheden zorgen soms voor indrukwekkende taferelen. Dat niet alleen, ook de omgevingen, die ons door verschillende delen van de wereld brengen, zien er heel knap uit en de auto's zijn misschien nog het meest afgelikt. De stijl past ook gewoon heel erg bij de arcade-aanpak: kleurrijk en flitsend, eigenlijk zoals de hele game.

Dirt 5 stelt niet teleur. Het was even afwachten hoe Codemasters het met deze titel zou doen, omdat de game nu eenmaal alweer het geweer van schouder wisselt qua aanpak. Gelukkig weet Codemasters de arcade-aanpak sterk te brengen met heerlijke fun en lekkere graphics.

8,5/10