Review: Diablo IV

Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment

Uitgever: Blizzard Entertainment

Platformen: PS5, PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Actie, Hack 'n Slash

Releasedatum: 6 juni 2023

Adviesprijs: € 69,99

De Diablo-reeks gaat al een tijdje mee. De eerste liet ons al dungeon crawlen in 1997, maar de laatste grote entry in de hoofdreeks dateerde ondertussen van 2013. Er kwamen nog wel uitbreidingen voor Diablo III, en een free-to-play game in 2022 met Diablo: Immortal, maar nu is er dus een volwaardige opvolger van de derde game. Simpelweg: Diablo IV.

Wie Diablo-fan is weet wel dat simpel geen term is die van toepassing is op de gameplay zelf. We worden weer in de wereld van The Sanctuary gegooid, decennia na de gebeurtenissen in de laatste uitbreiding van Diablo III. De grote tijdssprong maakt natuurlijk dat er heel wat gebeurd is, we op stap gaan met een nieuw personage en The Sanctuary verandert is. Een goede zaak, zulke tijdssprong, want anders ben je gewoon weer in dezelfde omgeving aan het hakken en slashen, maar met een ander verhaaltje.

Dat verhaal wordt echter niet te moeilijk gemaakt. Lillith doet Lillith dingen en The Sactuary is in chaos gestort. Je raadt het al: aan ons als speler om daar iets aan te doen. Om dat avontuur te vervolgen, mogen we kiezen uit enkele klassen: Druid, Rogue, Necromancer,Sorcerer, en Barbarian. Vijf heel verschillende klassen en net daarom is de herspeelbaarheid van Diablo IV zo groot. Het verhaal mag dan wel hetzelfde zijn bij elke playthrough, maar de gameplay-ervaring is dat alles behalve. Het verhaal wordt ook wel goed uit de doeken gedaan, middels cut-scenes en dialogen, maar de nadruk ligt echt op gameplay, waardoor verschillende playthroughs niet snel saai worden. Helemaal niet zelfs. De game geeft je vrij veel mogelijkheden door de klassen en de skill tree en je kan een personage echt wel compleet naar je hand zetten.

Een personage uitbouwen en naar je hand zetten moet wel, want de game is verslavend, maar ook lastig. Doorheen al het dungeon crawlen en looten moet er ook gevochten worden. En hoewel looten en uitrusting vinden ook bij het uitbouwen van je personage hoort, is het toch wel zo dat combat de grootste hap van de game is. Diablo IV speelt op dat vlak lekker en geeft via de verschillende klassen verschillende mogelijkheden. Zij het in de verschillende spreuken die verschillende klassen hebben, tot hoe je verschillende vijanden kan benaderen. Dat is niet iets nieuw voor een Diablo-game. De ontwikkelaar neemt wat hij kent en perfectioneert het nog een beetje. Al worden bepaalde dingen ook anders gedaan.

Je kan nu bijvoorbeeld de omgevingen compleet verkennen, zonder gelimiteerd te worden in je bewegingsvrijheid. Geen onzichtbare muren of levels de tegenhouden, maar een haast open-wereld die je verkenningsdrang om loot te vinden nog vergroot. Een goede ingreep, en eentje die Diablo IV mee doet gaan met zijn tijd. Want eerlijk is eerlijk: aparte gebieden die je niet kan verkennen tot op een bepaald punt in de game, is niet echt van deze tijd meer. Maar Diablo IV doet dat dus allemaal goed en weet het te combineren met zijn verslavende factor, die na vijfentwintig jaar nog steeds aanwezig is.

Diablo IV doet bijna alles goed, en het visuele hoort er ook bij. Het is allemaal nog iets donkerder, grimmiger, maar vooral afgelikter. De technologie staat natuurlijk niet stil en dat zorgt ervoor dat alles er beter uitziet, de combat vlotter op beeld getoverd wordt en alles smoother aanvoelt. Maar wat meer is; het design van alles, de hele wereld en zijn vijanden, ziet er héél erg goed uit. Diablo IV checkt alle vakjes aan van wat een game een topgame maakt.

Uren vijanden verslaan en looten is wat je te wachten staat in Diablo IV. De vorige games waren verslavend 'as hell' en dat is nu niet anders. Als je begint, stop je niet meteen. De game is diepgaand wat betreft je personage en de verschillende manieren waarop je kan vechten en grijpt je vast van de eerste minuut. Een topgame.

9/10