• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review Diablo 2: Resurrected

Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment, Vicarious Visions Uitgever: Blizzard Entertainment

Platformen: PS4, PS5, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S, PC Genre: Actie, role-playing, hack-and-slash

Releasedatum: 23 september 2021 Adviesprijs: €39.99

Het is ondertussen al 21 jaar geleden dat we de eer hadden om ons in de wereld van Diablo 2 te wagen. Wizards, Paladins en Barbarians waren enkele van de personages die moedig genoeg waren om het op te nemen tegen het beest van de onderwereld, Diablo en zijn onderdanen. Hoeveel uren we aan die game hebben gespendeerd valt gewoonweg niet te tellen. We zijn dan ook enorm benieuwd naar deze vernieuwde versie van de Iconische game Diablo 2.

Helaas moeten we deze review al met slecht nieuws beginnen, want Diablo 2: Resurrected kent een enorm moeizame start. De servers van deze game moeten het ontgelden en konden de druk niet aan. Nu zou je toch kunnen verwachten dat Blizzard hier zijn voorzorgen zou nemen, want met Diablo 3 hebben ze ook geen goeie start genomen. PC-gamers hebben dan min of meer nog een voordeel tegenover console spelers, want deze hebben nog een mogelijkheid op een lobby en een chatruimte. Voor consolegamers wordt het een echte strijd om zonder problemen een multiplayer potje te starten.

Wat ook ontbreekt bij de launch van Diablo 2: Resurrected zijn de gekende ladders. Je moet hier telkens een nieuw character voor aanmaken, dus heeft het voor bepaalde spelers misschien nu nog geen nut om de game aan te schaffen. Voor mij persoonlijk ontbrak er nog iets cruciaals, dat ik niet zo goed begreep en dat is de couch coöp mogelijkheid. Ik heb met mijn dochter Diablo 3 samen op de bank gespeeld en dat was genieten. Nu ze wist dat ik Diablo 2: Resurrected had ontvangen zaten we terug vol goesting op de bank om deze game te starten. Helaas werd dit plezier ons ontnomen, maar we hadden een oplossing. Ik op de PlayStation 5 en mijn dochter op de PlayStation 4. Dit was de perfecte oplossing tot mijn dochter me erop wees hoe de game op de PlayStation 4 speelt. Het beeld lijkt steeds vast te hangen wanneer de personages bewegen, onspeelbaar dus.

Ondanks deze slechte start probeerde ik toch mijn nostalgisch gevoel op te wekken voor deze titel en besloot ik de game solo te spelen, tot hopelijk de eerste patch de oplossing geeft voor de huidige problemen. De gameplay is trouw gebleven aan het origineel en dat kon in het begin mijn nostalgische gevoel wel opwekken. Helaas moeten we eerlijk toegeven dat we toch 21 jaar later zijn en we anders denken over games. Je inventory is klein, je zal net als zoveel jaar geleden heel veel portalen moeten gebruiken om terug naar je kamp te gaan om wapens en dergelijke te verkopen.

De game voelt ook heel stroef aan en ik werd er op momenten wat ongemakkelijk van, zelfs op de PlayStation 5. De menu's zien er stokoud uit en kunnen ons op geen enkel moment dat nostalgisch gevoel geven. Gelukkig kunnen de personages op zich veel goed maken. Een Wizard die zonder problemen ijs en vuur gebruikt om vijanden te verschroeien of te bevriezen, een Necromancer die het vuile werk overlaat aan zijn uit de dood opgewekte skeletten en golems of de Druïde die zichzelf in een weerwolf of andere dieren kan veranderen zijn enkele van de interessante protagonisten van dit verhaal.

Waar ze wel enorm in geslaagd zijn in deze Diablo 2: Resurrected is de grafische pracht. De sprites van toen zijn gelukkig omgetoverd in mooie 3D modellen en de omgevingen van de game hebben ook kennis mogen maken met een volledige renovatie. Wie niet meer weet hoe de game er in het jaar 2000 uit zag kan gebruik maken van de Legacy mode, waardoor je terug naar het origineel wordt gebracht en duidelijk het verschil qua grafische pracht kan aanschouwen. Vicarious Visions heeft hier goed werk geleverd en ze hadden hun natuurlijk al bewezen met titels als Tony Hawk's Pro Skater 1 en 2 en ook Crash Bandicoot N. Sane Trilogy.

Waar Blizzard (zoals we gewend zijn) ook weer punten scoort zijn de cutscenes. Die waren toen al ongelooflijk knap, maar nu hebben ze zichzelf toch overtroffen. Het geluid is wederom van hoog niveau en de stemacteurs verdienen hier ook onze felicitaties. Wat ook positief is is het feit dat je niet alleen de originele game hebt, maar ook de het DLC pakket van Lords of Destruction. Hierdoor beschik je over twee personages extra en verleng je de speelduur met een extra act. Door de pracht en praal en de extra personages en act kan je misschien deze vernieuwde versie van Diablo 2 toch een kans geven.

Diablo 2 was voor ons persoonlijk één van de beste actie role-playing games die we ooit hadden gespeeld en toen we wisten dat er een vernieuwde versie van zou komen werden we echt gek. De verwachtingen lagen enorm hoog gespannen, maar we moeten eerlijk toegeven dat ze voor ons niet echt zijn ingevuld. De enorm moeizame start met de servers en vooral dat er geen couch coöp mogelijkheid in zit is een doorn in het oog. Ze zijn volledig trouw gebleven aan de gameplay van toen, maar dat is helaas te lang geleden en dat voel je wanneer je de game speelt. De personages maken dan weer (ondanks de leeftijd van het origineel) wel weer heel veel goed. De grafische vernieuwing is enorm geslaagd en de sfeer is uitmuntend. Het feit dat in deze versie ook het pakket van Lords of Destruction zit is een goeie zet. Wie net als ons, heel veel plezier heeft beleeft aan het origineel en er niks om geeft om de oude gameplay te herbeleven in een nieuw jasje raden we zonder problemen de game aan, maar mijn verwachtingen zijn helaas niet volledig ingevuld.

6/10