Review: Deathloop

Ontwikkelaar: Arkane Studios Uitgever: Bethesda Softworks

Platformen: PS5, PC Genre: Actie, Shooter

Releasedatum: 14 september 2021 Adviesprijs: €69,99

Bethesda Softworks is één van de bekendste en beste uitgevers in het gamewereldje. Franchises als Elder Scrolls, Fallout en Dishonored zijn deel van het collectief gamegeheugen. De paniek was dus groot bij PlayStation-fans wanneer het bekend werd dat Microsoft Bethesda overnam. Hoe ging dat toekomstige games beïnvloeden en meer bepaald het gehypte Deathloop? Wel, Deathloop is er. En het is voorlopig op consoles alléén op PS5.

Een gehypte game, zei ik dus en dat komt vooral door de sterke marketing achter het spel, de coole look die het leek te hebben en het origineel concept dat de game leek te hebben. Geen loze beloftes, want vanaf het eerste moment zijn we mee met de game en hangt er een hele coole sfeer. We worden wakker op een strand, zonder herinneringen, lopen een bunker in, een vrouw communiceert met ons en we sterven vrij snel om dan terug wakker te worden op het strand. Groundhog Day, maar dan in een cool seventies-jasje qua look en een intrigerend verhaal rond een tijdsloop, een geheimzinnige organisatie die de loop in stand houdt en wij die het moeten doorbreken.

Vooral qua sfeer, en dan de communicatie tussen ons, Cole, en degene die met ons praat, Julianna is het allemaal cool. Veel humor, in het begin zelfs Deadpool-esque en steeds meer nieuwe ontdekkingen die we doen rond de loop en de Eternalists. Er zitten ook enkele hele coole twists in het verhaal, dus qua sfeer en verhaal is de game vrij indrukwekkend. En de gameplay? Wel, we zitten dus in een loop, maar Arkane Studios heeft de game niet zo gemaakt dat je altijd hetzelfde meemaakt. Vanaf dat je bepaalde doelen behaald gaat je personage dingen blijvend herinneren en komen er nieuwe opties . Wanneer je sterft tijdens één van de missies krijg je ook twee herkansingen. Dan bewaar je jouw wapens en ga je vanaf een bepaald punt opnieuw beginnen. Drie keer sterven en dan pas ga je opnieuw van nul moeten beginnen.

Arkane Studios heeft de game zo in elkaar gestoken dat de herhaling nooit vervelend of repetitief wordt. Hoe? Wel, eerst en vooral door uitstekend level design. Elke keer weer ontdek je nieuwe dingen, elementen in het verhaal en codes die andere deuren openen en elke keer brengt een andere visionair je naar delen van de map die je niet verkend hebt. Bovendien komt Julianna nu en dan op je jagen en dan is het of haasten naar de uitgang, of Julianna proberen af te maken. En dat is toch altijd spannend. Je kan trouwens in een online mode als Julianna andere tijdlijnen indringen om Colt zelf proberen af te maken. Ook leuk. Maar het hoofdspel blijft het leukst.

De game is van Arkane Studios, de ontwikkelaar achter Dishonored, en dat voel je wel. De wereld, de manier waarop je beweegt, de visuele stijl... Het heeft een erge Dishonored-vibe over zich. Niet dat dit een slechte zaak is. Dishonored is fenomenaal en ook de gameplaystijl van Deathloop, die dicht aanleunt bij Dishonored, is gewoon schitterend. Ook hier kan je kiezen om all guns blazin' door de level te schreeuwen, of om een meer stealth-achtige aanpak te kiezen. Al moet je in veel situaties een mix van beide gebruiken. De mix van stealth en actie is heel goed gedoseerd en elke missie vraagt een aparte aanpak.

Nu, de menu's van Deathloop zijn iets anders. De verschillende 'clues', Ontdekkingen en missies kunnen wel soms onoverzichtelijk zijn. Ik ben zelfs al vertrokken zonder mijn missie te markeren omdat het allemaal niet erg duidelijk was, maar dat is het enige minpuntje. Want voor de rest is Deathloop een enorm zalige game om spelen. Het knallen, de stealth, het springen en rennen... Alles loopt zo gesmeerd en sterk dat de game een enorm plezier is om spelen. Daarnaast is de muziek cool, het stemmenwerk schitterend en is het een visueel indrukwekkende game. We zitten natuurlijk met een next-gen console en dat toont. Het is afgelikt, scherp, gestileerd en de actie komt indrukwekkend over. En niet alleen op het vlak van graphics is het visueel indrukwekkend, ook het design en ontwerp van de verschillende levels en gebieden in Blackreef is schitterend. De game is... schitterend.

Het woord schitterend viel veel, de afgelopen alinea, maar met een reden. De hype was terecht en Arkane Studios lost alle verwachtingen in. Deathloop baadt in een heerlijke sfeer, heeft een cool verhaal en de personages worden door hun stemacteurs fenomenaal tot leven gebracht. Een must-have en contender voor 'Game of the Year'.

9,5 / 10