Review: Dead Space

Ontwikkelaar: Motive Studios

Uitgever: EA

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X

Genre: Actie, Horror

Releasedatum: 27 januari 2023

Adviesprijs: € 59,99

Dead Space uit 2008 was een geweldige game. Atmosfeer, een goed verhaal en ook echt eng. Naar hedendaagse standaarden zal het horrorelement minder eng overkomen, omdat de technologie enorm geëvolueerd is en grafisch minder sterk ogende dingen ook minder eng overkomen. Geen game dat een remake meer kan gebruiken dan Dead Space, dus.

Voor wie de originele game niet speelde; we gaan op verkenning met Isaac Clarke op de USG Ishimura, nadat de crew op dit ruimteschip geen teken van leven meer geeft. Het duurt niet lang vooraleer je door hebt dat er gruwelijke dingen gebeurd zijn aan boord van dit research ruimteschip en voor je het weet ben je tegen gemuteerde monsters aan het vechten. Wat instant opvalt, wanneer je het origineel gespeeld hebt, is dat het grafisch echt wel meer dan voldoet aan de standaarden anno 2023. De game werd helemaal van de grond opgebouwd met de Frostbite Engine en dat heeft gevolgen. Positieve gevolgen. Want betere graphics, betekent ook dat er meer atmosfeer in de game hangt. Dat het allemaal wat enger overkomt.

Daar zorgen niet alleen de betere graphics voor, maar ook een beter sounddesign dat geluiden en kreten in de verte, of gerammel in de luchtschachten je op het puntje van je stoel doen zitten. Want er kan zomaar een monster uit het plafond komen vallen. Goed, dat concept werd indertijd afgekeken van de Alien-films, maar het werd toen goed gedaan, en nu dus nog een pak beter. Mis je de echte horrorspanning in videogames van deze tijd, stelt Dead Space echt niet teleur. De spanning is te snijden en het is écht ouderwets eng. Dat is natuurlijk allemaal weinig waard als de gameplay niet op hetzelfde niveau is en... dat is het gelukkig wel. Motive heeft uiteraard enkele stukken 1-1 geremasterd, want het verhaal blijft wat het is, maar qua design heeft het toch enkele dingen anders gedaan.

Als speler krijg je meer mogelijkheden om de USG Ishimura te verkennen. We kunnen tussen alle stukken reizen en zelfs backtracken om naderhand locaties te verkennen die eerder afgesloten waren. Dat heet dan je level design flink upgraden. Op die manier ga je automatisch meer op verkenning en kan je als ontwikkelaar meer dingetjes en spannende momenten in de game stoppen, en dat toont. Net zoals ze een aantal omgevingspuzzels hebben aangepakt en hier en daar zelfs nieuwe omgevingspuzzels hebben ontwikkeld. Maar er is natuurlijk ook de combat. De Plasma Cutter is alweer je beste vriend bij de start van de game en het blijft cool om de ledematen van de monsters af te schieten. De grafische boost zorgt er ook voor dat dit allemaal er wat gruwelijker uitziet en oh boy, het ziét er geschift uit.

Natuurlijk ga je tijdens het spelen nieuwe wapens krijgen en die wapens kan je weer upgraden. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het allemaal makkelijker wordt. Het sterke aan Dead Space is dat het speelbaar is, maar constant eng en uitdagend blijft, hoever je de wapens ook upgrade en welke wapens je dan ook gebruikt. De game doet er dus alles aan om spannend en uitdagend te blijven en daar lukt het in. De enge atmosfeer is een constante, en dat je health staat te flikkeren op je rug draagt ook bij tot de spanning. Ook iets dat je kan upgraden, maar erg veel damage kan je nooit echt hebben, dus combat is echt nagelbijten. En élk save point moet en zal je gebruiken. Een game die toon hoe een remake maken moét.

Genoeg games waarvan je denkt waarom ze in godsnaam een remake gemaakt hebben, maar Dead Space is daar geen game van. Integendeel. EA en Motive Studios toont de rest hoe je het écht doet, een top remake maken. Een must-play voor alle horror-, Dead Space-fans en voor fans van fantastische videogames in het algemeen.

9/10