Review | De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene Steen

Ontwikkelaar: oSome

Uitgever: Microïds

Platformen: PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, Switch

Genre: Platformer

Releasedatum: 2 november 023

Adviesprijs: € 49,99

De Smurfen ken ik al zo lang ik leef. Als kind keek ik naar de Smurfen, die toen vaak als intermezzo kwamen tussen segmenten van de Samson en Gert Show, en nu kijken mijn kinderen nog altijd naar de Smurfen. De blauwe wezentjes uit de koker van Peyo zijn nog steeds populair, en dat leidde tot live-action films én videogames.

De Gevangene van de Groene Steen is niet de eerste Smurfengame, maar wel eentje met een heel nieuw, origineel verhaal. Nu, diepgang moet je niet verwachten in een lineaire platformgame als deze, maar het begin van het verhaal zet wel op een toffe manier in. Met enkele Smurfen dringen we het hol van Gargamel binnen, om de groene steen te ontfutselen zodat Knutselsmurf zijn nieuwe uitvinding, SmurfoMix aan de praat kan krijgen. Thing goes boom en we kunnen alle kleine groene steenstukjes gaan verzamelen in de Smurfenwereld. Een toffe opzet in wat toch wel een verrassend leuke platformer blijkt te zijn.

Waarom? Wel, gewoon omdat het een hele leuke game is met toffe elementen. De game doet eigenlijk niets nieuws en volgt de standaard genretropes die we gewend zijn van lineaire platformers. Je wandelt van A tot B, overkomt wat omgevingspuzzels en verzamelt groene scherven waarmee je wat dingen kan kopen zoals upgrades en abilities. Je kan wel argumenteren dat deze abilties en upgrades niet zovéél voorstellen en dat je best zonder kan, maar de manier waarop alles in het spel geïmplementeerd is, is gewoon leuk. Veel springen, lopen en schieten dus, en het gebeurt ook in een hoog tempo, waardoor het spel wel niet saai wordt.

Je hebt met je groeneschervenschieter ook een leuke tool om de omgeving te manipuleren, waardoor planten en bloemen groeien en je zo paadjes creëert om verder te komen in het level. Want hoewel het lineair is, is het best nog uitdagend om het juiste pad te zoeken. Of toch al zeker voor het doelpubliek van jonge gamertjes. Bovendien zijn de levels allemaal nog eens heel verschillend en tof ontworpen. Je komt heel wat leuke omgevingen tegen en die nodigen uit om er door te lopen.

Het is voor dit soort games, die gebaseerd zijn op een kinder-IP, vaak een probleem om grafisch deftige dingen af te leveren. Ontwikkelaar oSome heeft wél zijn best gedaan en de game ziet er gewoon verrassend goed uit. Buiten de leuk vormgegeven levels is het technisch ook allemaal in orde. Het ziet er scherp, kleurrijk en gedetailleerd uit. Ook de animaties van de Smurfen zit snor. Zoals we al zeiden: verrassend voor dit soort game. Als je voor de Sint of de feestdagen binnenkort een game zoekt die de moeite waard is voor jonge gamers, zit je met Smurfen 2 aan het goede adres.

De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene Steen is gewoon een erg amusant spelletje rond de bekende blauwe vriendjes van Peyo. De gameplay zit snor en het ziet er verrassend goed uit. Hét spelletje voor de Sint of het eindejaar als je een cadeautje voor je kleine gamer zoekt.

7,5/10