Review | DC Justice League: Cosmic Chaos

Ontwikkelaar: PHL Collective

Uitgever: Outright Games

Platformen: PS4, Xbox One, Switch, PS5, Xbox Series X, PC

Genre: Actie

Releasedatum: 9 maart 2023

Adviesprijs: € 49,99

Aan videogames over superhelden geen gebrek. En al zeker niet over DC superhelden. Vaak gaat het dan wel over Batman, maar de laatste tijd hebben we ook de 'Gotham Knights' game gehad, en staat Suicide Squad: Kill the Justice League nog op het programma. Diezelfde Justice League heeft nu een kindvriendelijke game gekregen; Cosmic Chaos.

Deze game, die rond de Justice League van Batman, Superman, Wonder Woman en co. draait, heeft een enorm kindvriendelijk karakter. Het mag dan ook niet verbazen dat Outright Games als uitgever weer een vinger in de pap te brokken heeft. Hun uitgegeven kindergames zijn veelal enorm matig, maar dat lijkt van bij de start anders te zijn met deze game. Uiteraard ziet het er allemaal kinderachtig, cartoonesk en kleurrijk uit, maar dat zelfs op een positieve manier. De game straalt plezier uit. Kinderachtig plezier, maar zelfs als volwassene kan je het deze keer wel pruimen. Als je DC-fan bent, natuurlijk. Ook het verhaal is op kinderleest geschoeid. Mxyzptlk komt rel schoppen in Happy Harbor en Starro probeert zijn heerschappij neer te poten.

Het verhaal is dus relatief simpel en brengt heel veel DC personages in de game, maar hoewel alles heel simpel en kinderlijk is, is het gewoon ook heel erg fijn om tussendoor te spelen. De wereld is een open-wereld, maar het blijft bij standaard dingen: missies volbrengen, burgers redden van Starro huggers - kindvriendelijke versie van Aliens' facehuggers - en dingen als comic books verzamelen. Wat de game dan zo leuk maakt, is moeilijk de vinger op te leggen. Is het de care free karakater van de game? De lollige look? Wat wel zeker is, is dat de combat gewoon tof is. Je kan wisselen tussen Wonder Woman, Batman en Superman en elk hebben ze hun standaard aanvallen en een speciale aanval.

Die mix en het wisselen tussen personages zorgen voor een kleurrijke chaos, net zoals de titel van het spel belooft, en het spat allemaal wel van het scherm. Ook is in deze game ook gezorgd voor toch wel gevarieerde personages. Er zijn enkele helden die je occasioneel kan oproepen, en vooral de vijanden zijn vrij divers. Dat zorgt voor telkens een andere aanpak, maar anderzijds is het niet te moeilijk gemaakt, want is en blijft een game gericht op een jonge doelgroep.

De game doet dus wel een aantal dingen goed. Het is wel wat wennen aan het camera-aanzicht, dat veel wegheeft van de eerste GTA-games, zeker wanneer je rijdt, maar het neemt niet veel weg van het plezier dat de game je wel kan geven. Dingen zoals upgraden en skill tree zijn vrij basic, maar deze cartooneske game heeft niet meer nodig in dat opzicht. Waar de game wel in teleurstelt, is de co-op modus. Dat is eigenlijk met twee rondlopen in de open-wereld, maar zonder echte missies en veel om te doen. Vooral chaos schoppen en vechten. Zonder echt doel. Het verhaal leent zich nochtans echt tot een leuk co-op dingetje, maar die kans laat de ontwikkelaar helemaal liggen. Fijne game, maar co-op is echt niet goed aangepakt.

DC Justice League: Cosmic Chaos is een fijn spelletje voor tussendoor, met een simpel verhaal maar een leuke gameplay die zoals de titel belooft chaotisch overkomt. De co-op stelt wel mateloos teleur, en laat daar een kans liggen, maar de chaotische fun van het verhaal maakt wel wat goed.

7/10