Review: Cyberpunk 2077

Ontwikkelaar: CD Projekt RED Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, Xbox One, PS4 Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 10 december 2020 Adviesprijs: €59,99

Ja, we weten het, Cyberpunk 2077 ligt al een dikke maand in de winkelrekken en hier verscheen nog geen review. Daar is een goede reden voor, en die reden - verschillende redenen - heb je wellicht al uitvoerig gelezen. Al sinds de release is de kritiek op de game en al de bugs die - vooral op de base last-gen consoles - ermee gepaard gaan. De game was niet klaar voor release, werd gezegd. Een maand later en een hoop patches later, laten we toch ook ons licht schijnen op de game.

Cyberpunk 2077 is een game die een enorme hype met zich mee droeg. Niet in het minste omdat de ontwikkelaar enorm focuste op zijn marketingcampagne en omdat met zijn geweldige The Witcher 3-game de verwachtingen heel erg hoog lagen. En eerlijk is eerlijk: de sfeer waarin de game begint is best cool. Over de aanpassingsmogelijkheden van het personage heb je wellicht al genoeg gelezen en ja, de genitaliën zijn aanpasbaar maar dat is niet echt belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat Night City er van meet af aan fantastisch uitziet en dat je toch wel per direct in de game getrokken wordt. Dat gebeurd enerzijds door de elektrische sfeer die daar hangt, en anderzijds omdat je meteen 'in the deep' gegooid wordt. Je kiest wel eerst een levenspad, of je nu komt van de straten of het bedrijfsleven. Dat heeft een kleine verhaalimpact en hoe je vaardigheden zich ontwikkelen en tot wat je toegang hebt als het om upgrades gaat.

Vanaf minuut 1 zie je dus wel dat er een bepaalde herspeelbaarheid is die de game met zich meedraagt. Als je jezelf kan opbrengen om deze game opnieuw te spelen. Niet dat de game daar goed genoeg voor is, maar wél omdat de game gigantisch is. Er is een plethora een missies en andere zaken te doen. Jobs, missies, zijmissies... het lijkt niet op te houden. Dan komen we ook bij een eerste punt van kritiek: de map. De map is heel erg chaotisch en niet fijn om naar te kijken. Heel erg ongestructureerd. Je kan wel filteren op activiteiten, maar dan nog is het een mengelmoes van kleuren en lijnen die het spelen niet aangenaam maakt.

Gelukkig is de rest wél aangenaam. Als je tenminste niet gestoord wordt door bugs. Ja, de ontwikkelaar doet echt wel zijn best om patch na patch dingen te verbeteren en het helpt wel. We speelden de game zowel op PS4 als op PS5 - beide PS4-versien want de next-gen versie laat op zich wachten - en de game loopt toch wel veel beter op PS5. Daar heb je geen crashes, weinig bugs en lekkere visuals. Diezelfde graphics lijken teveel te zijn voor de last-gen consoles, waar er veel problemen zijn met het inladen van textures, drawing distance en bugs allerhande. We kregen zelfs regelmatig crashes op PS4. We spelen dus gewoon voort op PS5, want dat levert weinig tot geen problemen op.

Goed, er is de occasionele visuele bug, zoals een auto die zweeft of een personage die vast zit, maar daar blijft het bij. Geen crashes en visueel uitstekend. Night City is dan ook een 'delight' om naar te kijken. Al is de stad op zich te weinig levendig. Er had meer verkeer en leven mogen zijn in de stad. Wanneer je er door rijdt, voelt ze ietwat doods aan, wat jammer is. Heel jammer, want ze is grafisch straf en de gameplay is best te pruimen. Het draait in het begin dus vooral om een biochip die moet teruggestolen worden, en wanneer we met de biochips en augmentations voor ons personage bezig zijn, voelt het soms wat aan als een Deus Ex-game. De constante loot, de biotechnische upgrades... Hier heeft CD Projekt RED absoluut het warm water niet mee uitgevonden.

Al is het allemaal een pak diepgaander. De aanpassingen en upgrades veranderen de gameplay geweldig en zorgen voor steeds coolere en vlottere combat. De constante loot zorgt voor een aantal crafting opties die je sterker maken en die combinatie maakt dat je steeds moeilijkere missies aankan. Er zijn geen level-aanduidingen voor missies, maar wel de categorieën van Moderate tot Very High danger. En die missies zijn... 'abundant'. Wie een game zoekt om zich totaal in te verliezen: dat kan hier. Het wordt ook niet gauw vervelend of eentonig, omdat het verhaal echt wel goed en diepgaand is en ook de zijmissies verhalend meestal iets bieden. De kritiek op de game is dus niet hélemaal gepast. Ja, de game was niet klaar, maar de externe druk van wellicht de bazen bij Projekt RED én gamers die bij elk uitstel melkten alsof ze 10 000 koeien moesten melken hebben er geen goed aan gedaan.

Cyberpunk 2077 is gewoon een goede game, ondanks de bugs en gebreken die nog aanwezig zijn. Maar speel het spel dus niet op last-gen consoles, daar is het nog steeds een kleine ramp, performance-wise. Speel het spel gerust als je een PS5 hebt, en geniet. Die laatste dingen gaan er de komende maanden wel uit. Dus nee, helemaal teleurgesteld zijn we niet. Het enige dat écht helemaal tegenvalt is dan misschien nog het personage van Keanu Reeves, Johnny Silverhand. Goed voor het verhaal, maar wat een absolute 'douchebag' is dat personage zeg, een heel vervelend persoon. Maar soit, een goede game dus.

Is Cyberpunk 2077 de fantastische game die de concurrentie wegveegt zoals de voorafgaande hype ons wou doen geloven? Neen. Is het de technische rommel die de criticasters er van maakten, vlak na release? Neen. De waarheid ligt in het midden en als je het spel op Xbox Series X of PS5 speelt, is er weinig aan de hand. Gewoon een goede game.

8/10