Review: Crash Bandicoot 4 - It's About Time (PS5)

Ontwikkelaar: Toys For Bob Uitgever: Activision

Platformen: PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One, Switch ,PC Genre: Platformer

Releasedatum: 12 maart 2021 Adviesprijs: €59,99

Videogameland heeft heel wat iconen opgeleverd, de laatste decennia. Eén van die iconen is zonder twijfel Crash Bandicoot. Sinds de allereerste PlayStation worden we door de harige op Tasmanian Devil-achtige rond zijn eigen as spinnende figuur op heel wat platformavontuur getrakteerd. Net na vorige zomer verscheen de vierde game op de vorige generatie consoles, maar nu is het spel ook verkrijgbaar op de huidige generatie!

In het verhaal van deze vierde Bandicoot-game zijn Neo Cortex en Nefarious Trophy alweer van de partij. Ze ontsnappen uit het verleden en willen de quantum masks in handen krijgen om het multiversum in handen te krijgen. Twee keer raden wie hen mag proberen te stoppen .Crash én Coco. Coco ook, want in deze game gaan we kunnen wisselen tussen de twee personages. Voor aanvang van een level kan je altijd kiezen met welk personage je speelt. Je kan trouwens ook kiezen of je op de retro of moderne manier speelt. Met checkpoints (modern), of de level helemaal opnieuw beginnen wanneer je sterft (retro). Om frustraties niet te hoog te laten oplopen, raden we de moderne versie van spelen aan.

Het verhaal klinkt vrij simpel en dat is het ook, maar de quantum masks van het verhaal brengen wel nieuwe gameplay mee. In de stijl van Giana Sisters: Twisted Dreams kunnen we in sommige levels andere dimensies aanroepen en verschijnen en verdwijnen er paden, voorwerpen, platformen... Dat levert soms platformstukken op die hele snelle vingers op de knoppen vereisen en je timing moet als gamer dus echt wel goed zijn. Dat brengt een nieuw aspect naar de gameplay van de Crash Bandicoot games die goed passen bij de uitdagende sfeer die de games altijd al hebben meegebracht. Meer dan eens geraakten we gefrustreerd door de timing net niet goed te hebben.

Frustratie is een bekend fenomeen bij Crash Bandicoot, maar tegelijk krijg je een enorm gevoel van voldoening als het dan wel lukt. Dat is natuurlijk iets dat je alleen krijgt bij een goede game, want dat is dit spel ook gewoon. Een uitstekende platformer vol goed uitgekiende levels, volgens de structuren die je kent uit de vorige games. Want voor het overige wil Toys For Bob het warm water zeker niet uitvinden. Gewoon de solide basis van Crash nemen, een nieuw element er in stoppen en dat in coole uitdagende levels.

De game verscheen natuurlijk al voor de last-gen consoles, en nu dus op de current-gen, PS5 en Xbox Series X (en Switch). We namen de PS5-versie onder handen en natuurlijk vallen de laadtijden meteen op. Of het gebrek er aan. De level selecteren en aan de level beginnen is bijna een instant-switch, dankzij de SSD van de PS5. Alles loopt veel vlotter, sneller en 'smoother'. Waar we wel iets meer van hadden verwacht, was van het grafische aspect. De game was al heel erg goed op visueel gebied op PS4. Kleurrijk, creatief level design en gewoon heel erg mooi. Het ziet er allemaal nog nét dat tikkeltje beter uit op PS5, maar de stap is klein. Is het omdat dit een cross-generation game is? Mogelijk. Desalniettemin blijft het een visueel knappe game die de platformer-fan uitdaagt tot op het bot.

Of je de game nu speelt op de last-gen of current-gen consoles, maakt echt wel weinig uit als we het hebben over de gameplay. Het is gewoon een steengoede game en een waardige nieuwe entry in de reeks. De Quantum Masks voegen wel wat toe en technisch loopt de game veel vlotter op de current-gen consoles, en ziet het er nog net een beetje beter uit. Al hadden we daar dus iets meer van verwacht. Voor het overige is dit gewoon een heel goede game.

8,5/10

© Gam4Me