• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: Crash Bandicoot 4: It's About Time

Ontwikkelaar: Toys For Bob Uitgever: Activision

Platformen: PS4, Xbox One Genre: Platform

Releasedatum: 2 oktober 2020 Adviesprijs: € 59,99

Nintendo had Mario Bros, SEGA had Sonic en PlayStation kwam op de proppen met de geschifte Crash Bandicoot. Op de allereerste PlayStation in 1996 sloeg deze game in als een bom. Enkele geslaagde sequels later zijn we 24 jaar later en krijgen we eindelijk een nieuwe titel in deze toch wel zeer succesvolle franchise. Vorig jaar mochten we de eerste drie delen nog eens herbeleven in een geslaagde remake. Door deze move zag het er wel naar uit dat we een nieuw deel konden verwachten. Toys For Bob nam deze keer solo de ontwikkeling op zich en maakte een vervolg op Crash Bandicoot 3: Warped. Kan Crash Bandicoot 4: It's About Time ons weer dat nostalgische gevoel geven of worden we getrakteerd op een ronddraaiende spin waar we liever niet aan mee hadden gedaan? Kom het te weten in onze review.

Bij de start van de game worden we al voor een keuze geplaatst of we de moderne toer op willen gaan of toch liever het vertrouwde retro gevoel willen behouden van de game. De moderne versie wordt door de game zelf aangeraden en houdt in dat je steeds op het laatst behaalde checkpoint start als je een leven verkwist. De retro mode is iets moeilijker, hier heb je een gelimiteerd aantal levens en wanneer al je levens op zijn, zal je het level volledig opnieuw moeten spelen. Fun verzekerd dus...

Wat ons al onmiddellijk dat verwachte nostalgische gevoel gaf in deze Crash 4 zijn de cutscenes. Deze doen ons prompt terug denken aan onze jeugdige zaterdag -of zondagvoormiddagen waar je gekluisterd voor de tv zat en naar je favoriete tekenfilms zat te kijken. Het niveau van deze scenes zijn van een hoog niveau. De game moest eigenlijk nog beginnen en Activision en Toys For Bob slagen al onmiddellijk in hun eerste opdracht.

Het verhaal van deze Crash 4: It's About Time gaat dus verder op dat van Crash 3: Warped. Doctor Neo Cortex en Doctor Nefarious Tropy zitten samen met het kwaadaardige masker Uka Uka vast in een soort phantom zone. Ze proberen er alles aan te doen om uit deze benarde situatie te ontsnappen en op een bepaald moment lukt hun dit. De doctoren realiseren zich dat hierdoor hun universum gelinkt staat met het multiversum. Hierdoor besluiten ze alle dimensies te veroveren.

De tweelingbroer van Uka Uka, Aku Aku voelt dat er iets niet in orde is en schakelt opnieuw de hulp in van Crash en zijn zus Coco om het multiversum te redden.

We vroegen ons vooral af of deze Crash 4 veel vernieuwing zou brengen aan de populaire franchise, want uiteindelijk zou dit toch geen makkelijke opdracht zijn. Hoe de game speelt is in principe net hetzelfde als zijn voorgangers. Je loopt van beneden naar boven of van links naar rechts of omgedraaid, maar we zitten natuurlijk sinds Crash 3: Warped 22 jaar later en dat is er gelukkig duidelijk aan te zien.

Als je het verhaal tot een goed einde wilt brengen zal je op zoek moeten gaan naar vier verschillende Quantum Masks; Deze maskers zorgen voor vernieuwing aan de gameplay, want elk masker is voorzien van een specifieke kracht. Je speelt doorheen de game vooral met Crash of Coco, maar in bepaalde levels kan je de hulp inroepen van drie andere personages. Dingodile, Tawna en Doctor Neo Cortex komen allemaal uit verschillende dimensies en slaan de handen in elkaar om de chaos te verdrijven.

Tawna speelt op zich net hetzelfde als Crash of Coco, maar zij heeft nog een grijphaak, waarmee ze voorwerpen of vijanden van grote afstand kan raken. Dingodile heeft een vacuümpistool, waarmee hij vijanden en voorwerpen kan opzuigen en afvuren en Doctor Neo Cortex heeft dan weer een lichtpistool waarmee hij niet alleen vijanden mee kan aanvallen, maar ook deze kan transformeren in extra platformen. In de levels zelf kom je ook wat vernieuwing tegen zoals muren waar je op kan lopen en grinden op verschillende railways. Na een bepaalde tijd in de game kan je ook de game in tegenovergestelde richting spelen, met een bijzonder grafisch tintje aan.

Wat ook nieuw is in deze Crash 4, en tegenwoordig bijna niet meer weg te denken bij bepaalde games, zijn de verschillende skins. Je kan per level een skin vrijspelen voor Crash en Coco, maar geloof ons vrij dat dit geen makkelijke opdracht is. Je moet per level 6 edelstenen verdienen en dan krijg je pas je nieuwe skin. Als je een maximum aantal Wumpa fruit verzameld dan verdien je al 3 edelstenen en dat is de makkelijkste opdracht. Als je de moderne versie hebt gekozen mag je maximum drie keer doodgaan per level om de volgende edelsteen binnen te halen. Je moet ook elke box die je per level tegenkomt vernietigen om de volgende edelsteen te verdienen en als laatste is er per level een edelsteen verborgen die je dan weer moet vinden. Zo kom je op 6 edelstenen die je als beloning een skin geven. Geloof ons vrij dat je elke level meermaals zal moeten spelen als je alle skins wil verzamelen.

Per level kan je ook nog een flasback tape verzamelen, maar om deze te verkrijgen mag je geen leven verliezen alvorens de tape te bereiken. Lukt het je toch om deze tape te verzamelen word je getrakteerd op een extra level. Als je rekening houdt dat Crash 4: It's About Time absoluut geen makkelijke game is dan sta je toch voor een enorme opdracht. Waar wij vooral moeite mee hadden was de double jump. Om de een of andere reden zagen we er iets verkeerds aan. We springen naar een bepaald platform en tijdens de sprong drukken we nogmaals op onze knop om de double jump te activeren, maar telkens we dit deden kregen we steeds de indruk dat Crash of Coco tijdens deze beweging een kleine pauze inlassen en we meermaals ons doel miste. Het kan een puur persoonlijke kwestie zijn, maar we ons vermoeden doet ons toch anders denken.

In Crash Bandicoot 4: it's About Time kan je ook met meerder vrienden spelen in de Bandicoot Battle. Zo kan je in Checkpoint Race proberen de beste tijd neer te zetten per level of kan je in Crate Combo de hoogste score halen per level. Geeft deze co-op mode een meerwaarde aan de game? Dat betwijfelen we eerlijk gezegd, maar uiteindelijk is dit ook niet de belangrijkste feature in de game. Crash 4 ziet er wel enorm goed uit, de verschillende locaties die als levelsde sfeer is als vanouds enorm nostalgisch getint. Vroeger waren we al fan van deze franchise en we moeten toegeven dat Toys For Bob ons niet heeft teleurgesteld.

Crash Bandicoot 4: It's About Time is een zeer leuke en goeie platform game. Het zou ons verwonderen dat je je met deze game snel gaat vervelen, want er zitten toch wel heel wat nieuwe aspecten in. Het verhaal is niet groots te noemen, maar dat is ook geen vereiste in dit soort games. De gameplay heeft veel bekende elementen, maar voegt voor ons persoonlijk genoeg nieuwe dingen toe, vooral door de verschillende maskers en personages. Grafisch is deze game zeer mooi en de sfeer borduurt lekker verder van wat we gewoon waren. Wie fan is van het platform genre kunnen we alleen maar aanraden om deze Crash 4: It's About Time in huis te halen.

8,5/10

©Game4Me