Review |Chef Life: A Restaurant Simulator

Ontwikkelaar: Cyanide Studios

Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One, Switch

Genre: Simulator

Releasedatum: 23 februari 2023

Adviesprijs: € 39,99

Simulatorgames zijn van alle tijden, maar vorig jaar kondigde NACON een heel gamma aan simulators aan onder het 'LIFE' Label. Train, Hotel, Surgeon, Architect en Chef Life Simulator gaan allemaal uitkomen, en Chef Life: A Restaurant Simulator is de eerste in de rij. Wanneer je een reeks sim-games aankondigd, kan je maar beter sterk beginnen!

De opzet in Chef Life kan niet duidelijker zijn: je neemt je intrek in een nieuwe zaak en gaat als Chef en zaakvoerder het restaurant van kop tot teen uitbouwen én op termijn strijden om de grootste prijzen in de wacht te slepen die je kan winnen als Chef: Michelinsterren! Het doel van de game is om steeds nieuwe recepten te leren en uit te werken tot het interieur van je restaurant te bepalen. Het spel neemt je vanaf het begin redelijk bij de hand. We vonden het iets té gestroomlijnd, maar eens je de essentie van de gameplay mechanieken onder de knie hebt, krijg je wat meer vrijheid. En dan kan je wel eens verloren lopen in een game die héél veel vraagt van je om de hoogste eer van Michelin na te streven.

Gelukkig is het allemaal goed ontwikkelt om het overzichtelijk te houden. Je kan recepten uit het receptenboek pinnen op je scherm, zodat je de volgorde van de handelingen kan zien om een lekker gerecht af te leveren. Je moet wel alles doen bij het koken. Elke groente snijden, het vlees bakken, bordjes dresseren... Wanneer je restaurant groter wordt, kan je wel echt gaan 'cheffen', want dan kan je personeel aannemen en taken gaan toewijzen. Maar wat de game je zeker leert, is dat een succesvol restaurant meer is dan alleen maar koken. Net als in het echt moet het restaurantbezoek een unieke ervaring zijn om Michelinsterren te winnen, dus is aankleding en bediening even belangrijk als het eten.

Nu is de vraag maar of de game een voldoende grote afzetmarkt kan bereiken. Simulatorgames zijn altijd populair geweest, maar er kruipt wel heel veel werk in deze game, om van je restaurant een succes te maken. Het is best cool dat je alle kleine dingen kan doen en een bord qua plate dressing je eigen ding kan doen, en het interieur kan bepalen, maar voor de gemiddelde gamer gaat het spel 'slepend' aanvoelen. Er zit wel een gevoel van progressie in omdat je constant dingen vrijspeelt. Nieuwe gerechten, nieuwe mogelijkheden voor je interieur, enzovoorts, maar het blijven wel veelal dezelfde handelingen.

Hoe dan ook ga je meer van het spel genieten als je zelf gepassioneerd bent door het koken. En zoals we weten van andere meer obscure simulators: er is voor elke simulator wel een publiek. Of het nu een restaurant, een geit of zelfs een snee brood is. Maar naast de gameplay is er natuurlijk ook het grafisch aspect. Qua presentatie en user interface is de game wel degelijk, maar puur grafisch is het niet zo fantastisch. Het is natuurlijk geen AAA-game, maar een simulator die ook niet de volle pot kost om aan te kopen, en voor een game als dit is het grafisch net voldoende. Al dragen betere graphics natuurlijk bij aan het inlevingsvermogen bij een meer realistische simulator als die van een restaurant.

Chef Life: A Restaurant Simulator moet zijn publiek zoeken, en als het die vindt, zal het een kleine schare fans vinden. De game is best te pruimen en puur objectief gezien is het prima ontwikkeld qua gebruiksvriendelijkheid, vooruitgang en mogelijkheden. Maar dat het zijn gebreken heeft, is ook meer dan duidelijk.

6/10