Review: Call of the Sea

Ontwikkelaar: Out of the Blue Uitgever: Microsoft Studios

Platformen: PC, Xbox One, Xbox Series X Genre: Avontuur

Releasedatum: 8 december 2020 Adviesprijs: €19,99

Een gouwe ouwe avonturengame gaat er altijd wel lekker in. Meestal heeft zo'n game best wel duidelijke gameplaystructuren, dus hoeft het niet helemaal te verbazen dat de kersverse ontwikkelaar 'Out of the Blue' als eerste game zo'n avonturenspel ontwikkeld. En eentje dat we kunnen spelen op zowel Xbox One als Xbox Series X. Een schitterend debuut, of moet de ontwikkelaar nog oefenen?

Het begin, waar we als Norah een kleine nachtmerrie meemaken en wakker worden in onze kajuit richting onze bestemming worden meteen enkele verhaalpunten duidelijk. Norah haar man is op mysterieuze wijze verdwenen tijdens een expeditie, en in haar familie waart een vreemde huidziekte rond. Ze is dus op zoek naar haar man én de waarheid achter de vreemde familie-aandoening. Dat zorgt meteen voor heel wat mysterie en dat we als speler meteen benieuwd zijn naar wat komen gaat. De game zet erg in op narratief en vrijwel meteen vanaf de start scoort de game daar dus hoog mee.

Het verhaal heeft ons dus snel mee. En wanneer we op het eiland belandden en ons avontuur kunnen beginnen, vergapen we ons meteen aan de visuals. Het is geen erg realistische stijl, zelfs wat cartoonesk, maar het ziet er allemaal wel heel erg kleurrijk uit, knap belicht én we krijgen heel wat leuk ontworpen locaties die erg verschillen van mekaar. Visueel is Call of the Sea een heel aanlokkelijke titel en het geeft het geheel ook een erg avontuurlijke, maar niet te serieuze sfeer. Of dat valt te rijmen met de thema's - de mysterieuze ziekte en de verdwijning van Norah haar man - is natuurlijk een ander paar mouwen. Misschien niet en daar zit dan ook een kleine discrepantie tussen het verhaal dat men wil vertellen en de sfeer dat de game uitademt.

Desalniettemin is het een heel aangename game om te spelen. Het spel op zich doet niets revolutionairs. We zeiden eerder al dat een avonturengame als dit zijn genrestandaarden heeft en die zijn hier aanwezig. Ontwikkelaar Out of the Blue heeft er wel voor gezorgd dat die genrestandaarden, zoals de manier waarop de puzzels verlopen, gewoonweg goed uitgevoerd zijn. Sommige puzzels zijn héél erg uitdagend, andere puzzels weten dan weer de uitdaging te lossen en voor de hand te liggen. Op die manier zorgt de ontwikkelaar er wel voor dat de gameplay niet té uitdagend of frustrerend wordt. Er is immers niets irritanter dan drie of vier puzzels op een rij een halfuur te zoeken naar de oplossing.

Er zit dus een goede balans in de gameplay als het over de puzzels gaat. Anderzijds gaat het er tussen de puzzels misschien wel wat té traag aan toe. De verkennende gameplay heeft iets van een walking simulator. Anderen vergelijken de game soms met Firewatch qua tempo en ritme maar daar was de sfeer donkerder en paste dat. Hier is de sfeer iets kleurrijker en dan heb je met een traag tempo soms een probleem. De game is helaas ook heel erg kort. Helaas, zeggen we, omdat de game echt wel leuk is om spelen. Want op zich is de korte speelduur niet heel erg, want de prijs van het spel is navenant.

Call of the Sea is een heel gemoedelijke, aangename en visueel erg knappe en toffe game om te spelen. Het narratief is sterk, maar het tempo tussen de puzzels door is iets te traag. Desondanks is het toch een korte, maar heel toffe game om te spelen.

8/10