• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review | Call of Duty: Vanguard

Ontwikkelaar: Sledgehammer Games Uitgever: Activision

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC Genre: Shooter

Releasedatum: 5 november 2021

Call of Duty: Black Ops 4 was de laatste game uit de reeks dat ik heb gespeeld gecombineerd met uren Warzone. Deze laatste was ik zo beu dat ik bewust koos om Cold War over te slaan. Aangezien er nu gekozen wordt om terug te keren naar de Tweede Wereldoorlog is de goesting terug om mij te begeven op de slagvelden van deze verschrikkelijke tijd. Brengt de setting genoeg verandering in de reeks? Dat heb ik afgelopen week uitgezocht voor jullie en kwam tot de volgende conclusie.

In deze Call of Duty: Vanguard treffen we wederom drie verschillende modes aan zoals: campaign, multiplayer en zombies. We zaten op het puntje van onze stoel om de campaign te starten, want we weten dat de verhaallijnen van voorgaande delen steeds gevuld waren met actiemomenten die sterk overeen kwamen met de beste actiefilms in Hollywood. We gingen het avontuur aan en de overtuiging was enorm groot dat we snel met de mond open gingen zitten en kiekenvlees over het ganse lijf zouden hebben.

Helaas moeten we deze overtuiging snel de kop indrukken, want ons eerste echte wow moment viel pas in de helft van de campaign met de missie "The Battle of Midway". Daar is het dan ook bij gebleven. Het verhaal gaat over vijf leden die een team vormen, maar al snel worden gevat door de Nazi's. Eenmaal in de gevangenis worden ze één voor één bij een officier gebracht. Telkens dit gebeurt praten de andere leden over die persoon en ga je terug de tijd in om een belangrijke passage te spelen met datzelfde personage.

De missies voldoen aan de nodige variatie. Het ene moment moet je al sluipend een weg banen richting je vrijheid, het andere moment moet je een belangrijke plaats beschermen of speel je als sniper en moet je voldoende dekking geven aan je teamgenoten. De campaign duurt ongeveer vier a vijf uur, op zich niet superlang, maar dat is in dit genre zeker geen negatief punt. Wat ons opviel aan deze campaign is het feit dat er veel cutscenes werden gebruikt. We hadden toch iets meer van de campaign verwacht en blijven enigszins teleurgesteld achter.

Na de matige campaign gingen we aan de slag met de multiplayer van deze Cod game. Ook hier waren de verwachtingen hoog gespannen en hoopten we dat we met een beter gevoel deze modus konden afsluiten. Op het eerste zicht is er niet veel verschil te bespeuren met zijn voorgangers, tot je deze modus wat beter begint te verkennen. Het opvallendste verschil zit hem in het aantal maps, terwijl (na raadpleging van vrienden) Cold War amper 8 maps had bij launch, heeft deze Vanguard het dubbele aantal maps in aanbod.

De verschillende maps zien er ook enorm goed uit en zorgen ervoor dat je telkens nieuwe dingen ontdekt. Doordat we nu in de setting van de Tweede Wereldoorlog verkeren, is er een nieuwe lading wapens, voorwerpen en perks beschikbaar. Zo kan je wederom een eigen loadout aanmaken, zodat je hopelijk de terreur wordt van de multiplayer. Wat ook zeker vermeld moet worden is dat je snel iemand kan vermoorden, maar dit wil natuurlijk ook zeggen dat jezelf het onderspit zal delven.

Er zijn weer operators aanwezig, maar deze moet je eerst vrijspelen, alvorens je hiermee aan de slag kan gaan. Tot hiertoe kunnen er twaalf operators vrijgespeeld worden, dit kan je doen door vb. 300 kills te maken met een assault rifle of 25 finishers uit te voeren. Qua game modes is er niks nieuws onder zon, buiten de mode Patrol. Hier heb je een gebied dat je moet inpalmen, maar het grote verschil is dat dit gebied zich constant over de map beweegt. Het heeft wel iets moet ik toegeven.

Je zal heel wat tijd kunnen spenderen om je verschillende levels te doen stijgen. Je hebt natuurlijk je persoonlijke level, maar ook levels per operator en per wapen. Wil je skins, quips en andere dingen voor je operators vrijspelen zal je wat tijd moeten doorbrengen met deze figuren. Elke operator heeft challenges, zodat hij een pak xp kan bijverdienen. Om je wapens te voorzien van alle toeters en bellen is het ook hier belangrijk genoeg tijd in je geliefkoosde wapens te steken.

Wat ons ook opviel aan de multiplayer zijn de verschillende "combat pacings". Er zijn drie verschillende pacings zoals: Assault, Blitz en Tactical. Wie houdt van gebalanceerde gameplay gecombineerd met intense gevechten zal zich het beste thuis voelen in Assault, wie echter de pure chaos wil opzoeken kan zich beter wenden tot Blitz en wie berekend te werk wil gaan in de multiplayer raden we Tactical mode aan, alhoewel de CoD games niet garant staan voor tactiek.

Voor mij persoonlijk is de multiplayer zeker geslaagd en doet het de mindere campaign snel vergeten. Er is ook nog de zombies mode, maar hier gaan we niet flauw overdoen en het kort houden, deze kan je het best tot het volgende seizoen houden, want nu zou je willen dat er een zombie naast je staat en ervoor zorgt dat hij een goeie beet geeft, zodat je uit die miserie kan ontsnappen.

CoD: Vanguard is grafisch indrukwekkend en de sfeer is zeer geslaagd. Het geluid dat de wapens in deze game laten horen is van indrukwekkend niveau. We houden gemengde gevoelens over aan deze Vanguard. De campaign is matig tot goed, maar de multiplayer is ongetwijfeld de troefkaart van deze game. De Zombies mode is zoals voorheen vermeld beter nog even te vermijden. Wie hoopte op een ijzersterke campaign kan misschien best nog even wachten om de game te kopen. Wie zich sowieso op de multiplayer ging storten, vragen we ons af waarom je de game nog niet in huis hebt gehaald?

Is Call of Duty: Vanguard geslaagd in zijn opzet? Voor mij is het wat dubbel. Ik had sowieso meer van de campaign verwacht, maar helaas is dit anders afgelopen. De multiplayer is echter het deel dat de ganse game naar een hoger niveau tilt. Er zijn heel wat maps beschikbaar en met een mooi aantal modes staat dit garant voor ongelooflijk veel uren gameplezier. Hopelijk wordt met het nieuwe seizoen de zombies mode terug wat het moet zijn. Grafisch is deze Vanguard een zeer mooie game en de sfeer komt ook volledig tot zijn recht. Over het algemeen is deze Call of Duty: Vanguard een goede game.

7,5/10