Review | Call of Duty: Modern Warfare III

Ontwikkelaar: Infinity Ward, Sledgehammer Games

Uitgever: Activision

Platformen: PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, PS4

Genre: Shooter

Releasedatum: 10 november 2023

Adviesprijs: € 69,99

Call of Duty is zoals de vier seizoenen tijdens het jaar: het komt altijd terug. Een even grote zekerheid als de winter die na de herfst komt. En Call of Duty is één van die herfsttoppers. Een topper in de verkoopcijfers, maar weet de game na een sterke editie als Modern Warfare II ook een topper qua gameplay te zijn?

We komen van Modern Warfare II, een jaar geleden en die game was gewoon héél erg goed. De campaign was sterk, de multiplayer kende een heropleving en er werden héél veel uren gespendeerd in de geweldige zombie modus. Dat staat, en daarmee trappen we de deur meteen in, en schril contrast met Modern Warfare III. Alles begint al met dat wanneer je de game installeert, je ook meteen alle content van Modern Warfare II kan installeren en op een soort launcher terechtkomt die je eigenlijk vaak alleen bij PC-games ziet. Van daar kan je aan alle content van Modern Warfare III én II. Daarom voelt deze game niet aan als een full-release, maar als DLC van Modern Warfare II.

En dat gevoel wordt alleen maar gesterkt wanneer je de map selection ziet voor MW III. Dat zijn vooral en grotendeels mappen uit Modern Warfare II uit 2009. Integraal en zonder herontwerp. Nu waren die mappen destijds erg goed, maar de tijden waren toen anders, en gamers wilden toen een meer chaotische gameplay. Nu wil de gamer meer structuur en tactischer schieten in Call of Duty. Dat is bij veel mappen in deze Modern Warfare III dus niet het geval. Begrijp ons niet verkeerd: MW III's multiplayer is nog altijd heel sterk, en het speelt nog steeds erg vlot, maar de mappen zitten niet zo fijn in mekaar. Dat is anders in de War Mode, die terugkeert en grote open mappen biedt om op los te gaan, en Hard Point, waar je niet anders kan dan tactisch te spelen.

Maar het grote plaatje voelt dus niet goed aan. Het voelt niet aan als een nieuwe game, of een game die helemaal klaar is. MW III werd ook ontwikkeld door Treyarch én Infinity Ward, waar ze anders een beurtrol nemen in de COD-reeks, en dat komt de game niet ten goede. Je merkt de creatieve verschillen qua visies in de game. Niet alleen in de multiplayer, waar wel nog enorm veel plezier uit te halen valt, maar ook vooral in de singleplayer.

Makarov keert immers terug, en na een sterke campaign in MW II, keken we daar wel naar uit. Het was immers een sterk personage en de herinneringen aan hem in de 2009 zijn levendig en goed. Net daarom stelt deze campagne... teleur. De ene ontwikkelaar wou duidelijk een goed verhaal brengen, maar dat wordt gesaboteerd door plannen van het andere team om meer open-wereld missies aan te bieden. Op zich biedt dat gevarieerde gameplay, door cinematisch oorlogsbeleving te brengen, en daarna rustige open-wereld missies aan te bieden, maar in realiteit is dat laatste vrij saai. Het tempo ligt laag, NCP's die saai zijn en weinig boeiende missie-objectieven. Die breken het tempo en verhaal van de andere missies genadeloos. De campaign is dus een ontgoocheling, en valt des te harder op na de sterke campaign van vorig jaar.

Aan de andere kant is de multiplayer nog steeds leuk, ondanks de chaotische DLC-mappen van Modern Warfare II uit 2009, maar er is ook nog een sterke zombie modus. Die is weer iets anders. Je kan samenwerken met twee groepen en de mappen zijn groter, meer open en voelen anders aan. Het is nog spectaculairder, cooler en bloederiger. Daarnaast zien Modern Warfare III er ook gewoon goed uit. Hoewel het niet veel verschilt van de game van vorig jaar, maar die zag er natuurlijk ook al goed uit. Grafisch is het dus nog steeds sterk, maar geen stap(je) vooruit.

Modern Warfare III is niet wat het had kunnen zijn. Gameplaygewijs steekt de multiplayer goed in mekaar en is de zombiemodus interessant. Helaas voelen de mappen aan als een DLC-pakket en is de campaign erg ontgoochelend. Duidelijk een minder jaar voor de COD-franchise.

6,5/10