Review | Call of Duty: Modern Warfare II

Ontwikkelaar: Infinity Ward

Uitgever: Activision

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Shooter

Releasedatum: 28 oktober 2022

Adviesprijs: € 69,99

Sportgames mogen dan een jaarlijkse release hebben, er zijn ook shooters die jaarlijks een nieuwe spelervaring brengen. Dan hebben we het uiteraard over Call of Duty. Dit jaar mag Infinity Ward hun Modern Warfare II brengen. Fans herkennen de titel: in 2009 verscheen al eens een Modern Warfare II. Dit is de sequel op de reboot die in 2019 verscheen.

Er is nog voor de game verscheen veel gezegd en geschreven over de singleplayer campaign van Call of Duty. De beelden van de Amsterdam-level lekte en wekte veel ongeloof op. Maar is de singleplayer campagne echt zo knap? Visueel steelt de campagne in alle geval van in het begin echt wel de show. De missies blinken vooral uit in sfeer. Niet alleen omdat het grafisch zo spectaculair is - de Amsterdam-levels zijn inderdaad waanzinnig knap - maar ook omdat de levels zo ontworpen zijn dat de spanning soms echt te snijden is. Classic personages als Ghost en Price zijn weer terug en in een verhaal dat op zich weinig bijzonder is, krijgen we toch enkele goede dialogen en momenten te horen en zien die de spectaculaire levels complimenteren.

Het verhaal is dus echter niet veel soeps. Nu ja, er zit wel een brok verhaal in, maar we verwachten van Call of Duty-games natuurlijk niet dat er een Oscarwaardig-script achter zit. Belangrijker zijn de spanning en sfeer en dialogen en die zitten snor. De missies kennen ook een prima variatie qua gameplay. Er zitten veel sterke locaties in en een mix van pure actie, stealth en infiltratie. Qua gameplay is deze campagne een vooruitgang. Er mogen dan wel één of twee missies iets te lang uitgerekt aanvoelen, de rest van de campagne trekt dat best recht.

Zoals het altijd al is geweest, ligt de focus bij Call of Duty natuurlijk op de multiplayer. Op Warzone is het nog wachten tot 16 november, maar tot dan zijn er genoeg multiplayer modi om weer elke avond uren aan te verliezen. Ground War is uiteraard weer van de partij. Destijds bracht Call of Duty die mode in de game om te spiegelen wat Battlefield al jaren deed: grotere mappen combineren met voertuigen om grote veldslagen op het scherm te toveren. Ground War voelt weer heel erg solide aan. De maps zijn net groot genoeg en tegelijk klein genoeg om niet frustrerend ver te spawnen wanneer je maar één controlepunt in bezit hebt en enkel daar kan spawnen. Al kan je natuurlijk spawnen op je groepsleider. De dynamiek van die mode zit heel erg goed, en het bewegen en schieten is wel wat aangepast tegenover de eerste Modern Warfare uit 2019.

Het schieten en bewegen voelt goed, zij het iets meer realistischer. Usain Bolt-gewijs spurten en rushen is er de laatste jaren stelselmatig wat uit gegaan, maar de manier waarop je nu beweegt spoort nog meer aan tot samenwerken en rustig je weg zoeken door de maps. Zoals het hoort, in een oorlog. Er zijn ook enkele nieuwe dingen, zoals hangen aan boordjes en mantlen en dat opent nieuwe mogelijkheden. Geen grote revoluties, maar genoeg om de gameplay interessant te houden. Het meest verrassende is misschien de optie om in third-person te spelen. Dat geeft voor- en nadelen. Je bent iets meer bewust van je omgeving, want je ziet beter om hoeken, maar anderzijds is het mikken wat lastiger. First-person blijft onze favoriet.

Er zijn natuurlijk ook de steeds weerkerende modi zoals Hardpoint, Team Deathmatch en andere bekende modi, en die blijven onveranderd. Je weet wat je aan die modi hebt en ondanks de nieuwe kleine dingetjes in bewegingen, blijft alles onveranderd. Op de maps na. Die maps zijn stuk voor stuk te pruimen, al heb je altijd mappen die je liever speelt dan andere. Over het algemeen zijn de maps goed gebalanceerd om op verschillende manieren te spelen en passen de speltypen er goed in. En het ziet er uiteraard allemaal gewoon heel erg goed uit. En zijn ook enkele nieuwe dingen zoals de 20v20 Invasion mode, Knock Out en Prisoner Rescue. Hoewel dat elk hun eigen ding is, en wel iets fris en nieuw probeert te brengen naar de multiplayer, lijken ons dit niet de dingen waar het gros van de spelers zullen naar teruggrijpen. Ground War, de traditionele modi en binnenkort Warzone zullen die nieuwe dingetjes compleet overschaduwen.

Uiteraard valt er tijdens de multiplayer weer heel wat te levelen en wapens en andere gadgets vrij te spelen. Op zich is daar niet héél veel veranderd. De wapens levelen en je kan ze aanpassen naar hartenlust wanneer je iets vrijspeelt. Het enige wat lichtjes anders is, is dat je op de leveltak van die wapens, ook andere wapens kan tegenkomen. De manier waarop je sommige wapens vrijspeelt is dus wel lichtjes verandert en het zorgt er voor - of dat is de idee erachter toch - dat je met meer en verschillende wapens aan de slag gaat omdat je verder wil in die tak. Klinkt ingewikkelder dan het is. Het is vrij straightforward en alweer niet echt iets revolutionair. But hey: if it ain't broke, don't fix it.

Call of Duty: Modern Warfare II doet wat het moét doen: een solide shooterervaring afleveren binnen het COD-universum. De campagne is wat kort, maar wel enorm sfeervol en grafisch erg indrukwekkend. De multiplayer doet wat nieuwe dingetjes, maar het is de solide basis die weer voor een sterke multiplayer zorgt met sterke mappen.

8,5/10