Review | Blaze en de Monsterwielen: Axle City Racers

Ontwikkelaar: Outright Games Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 1 oktober 2021 Adviesprijs: €39.99

Outright Games is alwéér daar met een nieuwe game gebaseerd op een kinderserie/film. Eerder deze maand verscheen de platformgame van The Addams Family gebaseerd op de animatiefilms en nu is er Blaze en de Monsterwielen: Axle City Racer, gebaseerd op de Nickelodeon-serie Blaze die al sinds 2014 loopt.

Al wie kinderen heeft van ongeveer 5-10 jaar weet dus wel wat Sinterklaas kan brengen, of wat er over een paar maand onder de Kerstboom ligt, want Blaze en de Monsterwielen is dan geen slechte keuze. Outright Games brengt weer een kleurrijke, levendige racegame die zo weggeplukt lijkt van het Nickelodeonkanaal. Grafisch is het allemaal misschien niet zo bijzonder, maar als het kleurrijk is en de autootjes er allemaal inzitten, zijn kinderen tevreden. En ze zullen tevreden zijn. Blaze is op maat van zijn doelpubliek en dus vrij simpel in alles.

Niet alleen is het visueel vrij simpel en kleurrijk, ook de modi en de manier waarop je racet zijn heel simpel gehouden. Ingewikkelde controls zijn er niet en voor het overige heeft de ontwikkelaar goed afgekeken van andere arcaderacers, zijnde snelle parcoursen, verschillende racers en power-ups die het verloop van een race stevig door mekaar schudden. Iets verrassend brengt de game dus niet, en wanneer je het 'Avontuur' start, de verhaalmodus, wachten er ook geen verrassingen. Op een uurtje ben je erdoor. Een aantal racers verdeelt over cups en veel verhaal kan je het niet noemen.

Eigenlijk is het géén verhaal en dus gewoon een reeks races aan mekaar geregen. En ja, voor ons als volwassen gamer is dat allemaal héél erg mager en speelt de game gewoon veel te simpel. Met het grootste gemak winnen we alle races die er zijn. En de andere modi zijn gewoon te weinig. Maar Outright Games weet wel altijd de juiste snaar bij kinderen te raken en op dat vlak is het niet anders bij deze game. Kinderen gaan zich echt wel amuseren en de jongste gamers die fan zijn van Blaze vinden best wel een uitdaging tussen de verschillende races, leuke power-ups en racers die elk één verschillende ability hebben. Maar als je ouder bent dan tien, is dit niet de game voor jou.

Wel, we liegen. Misschien vindt je het als ouder wel eens leuk om met je kinderen te spelen, want dat kan in splitscreen. Je kinderen gaan dat ook leuk vinden. Maar voor ons, volwassen gamers, is het dus een barebones, te simpele game en voor kinderen is het net weer heel leuk, kleurrijk en een tof tijdverdrijf. Ook daarom hier weer twéé scores.

8/10

5/10 voor volwassenen