Review: Battletoads

Ontwikkelaar: Dlala Studios, Rare Uitgever: Xbox Game Studios

Platformen: PC, Xbox One Genre: Beat'm Up

Releasedatum: 20 augustus 2020 Adviesprijs: € 19,99

Het is weet tijd om een klassieker vanonder het stof te halen. Bij deze titel mag je dat eigenlijk vrij letterlijk nemen. Battletoads maakte zijn NES-debuut in 1991, kreeg in 1993 en 1994 nog navolging op de Super Nintendo, maar daarna was het bijna twee decennia windstil. Hun comeback zal alles behalve stilletjes voorbijgaan.

Dan hebben we het niet over een groteske marketingcampagne of zo, maar over de personages zelf. De drie toads, Zitz, Rash en Pimple, waren luidruchtige 'motherfuckers' en dat er op dat vlak niet veel is verandert, is duidelijk van zodra de game begint. Na jaren opsluiting in een bunker komen ze boven water en beginnen ze meteen met knokken, vergezeld van over-the-top humor en visuals die van het scherm spatten. De humor is toch vooral iets wat de Battletoads-game typeerde en dat wordt vrolijk verder gezet in deze game.

Qua verhaal moet je dan ook niet veel verwachten. Het is gewoon een excuus om de hyperactieve Battletoads nog eens uit hun kot te laten en oneliners en verwijzingen naar allerhande popcultuur te laten spuien. En op zich werkt dat wel. De nieuwe frisse visuele stijl - in 2D - en de humor gaan hand in hand. Maar de game schiet wel hier en daar tekort op bepaalde andere vlakken en dat in de hoofdmoot van de game: combat. Let wel: in korte speelsessies kan de game enorm plezierig zijn. Je kan op alle momenten wisselen tussen Zitz, Pimple en Rash en dat levert enkele verschillende speelstijlen en animaties op wat voor veel fun zorgt.

Alleen is de 'range' van de drie personages vrij beperkt. Ja, ze doen coole dingen zoals veranderen in een sarcofaag of een hologram tevoorschijn toveren, maar na een tijdje heb je het allemaal wel gezien. De ontwikkelaar heeft het vooral allemaal heel simpel gehouden. Op die manier worden lange speelbeurten wel wat repetitief, maar als je de 'bursts' kort houdt, kan je van tijd tot tijd wel heel wat fun rapen met de game. In het licht van variatie probeert de ontwikkelaar wel nog iets met mini-games te doen.

Dat houdt in dat je soms een kleine genreverandering hebt en dat je gaat platformen, racen vanuit een ander camerastandpunt of zelfs een massage gaat uitvoeren. Dat zijn nog wel leuke afwisselmomentjes, maar ook daar moet je niet teveel uitdaging of diepgang van verwachten. Simpliciteit lijkt het sleutelwoord van deze game. Fun staat voorop, maar het werkt dus tot op bepaalde hoogte als een boemerang. En visueel? We zeiden eerder al dat de visuele stijl wel cool is. Het is allemaal kleurrijk, sterk geanimeerd en bijwijlen kan de combat door de speciale moves chaotisch worden, maar die chaos verloopt dan wel op een leuke manier. De slotsom is toch dat Battletoads geen topgame is, maar bijwijlen wel entertainend kan zijn.

Sommige zaken doet Battletoads goed, andere helemaal niet. Sommige dingen zelfs bewust niet. De ontwikkelaar stelt fun en toegankelijkheid voorop en dat is anders dan in de originele game - zo leert research ons, op driejarige leeftijd speelden we Battletoads niet. Een Leuke game, voor eventjes.

6,5/10