Review: Balan Wonderworld

Ontwikkelaar: Arzest Uitgever: Square Enix

Platformen: PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One, Switch ,PC Genre: Platformer

Releasedatum: 26 maart 2021 Adviesprijs: €59,99

De verwondering en verbeeldingskracht van kinderen kent geen grenzen, wordt wel eens gezegd. Daarom ook dat kinderen wellicht vaak in videogames gebruikt worden om fantasierijke verhalen te vertellen. Denk maar aan Kingdom Hearts, Little Nightmares of op de PS1 Ruff 'n Tumble. Ook in Balan Wonderworld staan twee kinderen centraal, die een fantasierijke wereld moeten bedwingen.

De platformgame komt van de bedenkers van Sonic The Hedgehog. Dat schept echt wel bepaalde verwachtingen, en als we het over de werelden en het design hebben, worden die verwachtingen vollédig ingelost. De werelden, de visuele stijl, de bosses, het kleurgebruik én de thema's die de game behandeld zijn echt top. Op dat vlak is Balan Wonderworld een topgame, maar helaas loopt het op andere vlakken wel snel mis. En dat zeggen we met pijn in het hart, want het visuele aspect van Balan Wonderworld verdient echt wel een topgame.

Het verhaal is alleszins eentje met mooie thema's. De harten van kinderen waar iets van ontbreekt komen terecht in één van de vele werelden in de Wonderworld en de twee kinderen die Balan uitkiest moeten de evenwichten gaan herstellen. Mooie opvattingen, maar gameplay-gewijs schort er wat. De structuur van de werelden en zijn levels is nogal simplistisch, en de gameplay blijkt niet enorm origineel te zijn. Er is natuurlijk niets mis met bekende mechanismen te gebruiken. Die je hier ziet, zie je ook in de Mario-games, of in games als Yooka-Laylee of Jak en Daxter. Platformlevels waarin je enorm veel dingen verzameld. Dat doe je hier ook; diamantjes, standbeelden... Alleen probeer je in echt goede games met goede gameplay die dingen ook effectief te verzamelen, en hier voel je geen drank om dat te doen.

Door ongebalanceerde, soms weinig doordachte gameplay. Ze proberen er wel variatie in te stoppen door verschillende outfits in de game te integreren die je verschillende krachten geeft. Op zich prima, want dan kan je creatief zijn met level design en spannende platform gameplay creëren. Daarin faalt de game voor een stuk. De kostuums zijn stuk voor stuk leuk en geven je leuke krachten, zoals in het rond spinnen als een tornado, erg hoog springen en meer van die dingen. Hét nadeel is wel dat je maar één kracht tegelijk kan gebruiken en énkel die kracht. In plaats dat de kostuums zorgen voor gevarieerde gameplay, limiteren ze de gameplay net, waardoor het soms eentonig aanvoelt.

Verschillende krachten en kostuums die de gameplay limiteren is iets dat zichzelf tegenspreekt. De creatieve keuzes qua gameplay zijn hier en daar heel erg vreemd, zeker omdat de game ontwikkelt is door twee titanen in het genre. Hier en daar schemert er nochtans wel kwaliteit door. De standaard platformgameplay is op zich wel goed, en qua verhaalelementen en visuals is de game gewoon top. Maar de rest is dus echt wel twee niveau's lager. Van de loopanimatie tot het gebruik van de speciale krachten en de simpele structuur van de game. Balan Wonderworld kwam met bepaalde verwachtingen, maar de transportdienst die de verwachtingen moest leveren, is in de beek belandt.

We zijn streng voor Balan Wonderworld, maar we kunnen niet anders. De game is echt wel top op visueel gebied en de thema's van het verhaal zijn ook echt goed. Maar helaas kan de rest van de game dat niet complimenteren. Anno 2021 verwachten we veel meer van een platformgame, en 'this ain't it Chief'.

5/10