Review: Bakugan - Champions Of Vestroia

Ontwikkelaar: Wayforward Technologies Uitgever: Warner Bros. Games

Platformen: Switch Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 3 november 2020 Adviesprijs: €49,99

De Japanse wereld van beestjes en machines die kunnen opgeroepen worden om battles uit te vechten weet van geen ophouden. Het begon allemaal met Pokémon, ging over Digimon naar BeyBlade en landde in 2007 bij Bakugan. De serie werd net als die andere franchises razend populair en dat leverde nog maar eens een game op met Bakugan: Champions of Vestroia.

Géén Pokéballs in Bakugan, maar capsules waarin de wezens opgesloten zitten tot de eigenaars een potje willen vechten. Bakugan-fans weten dat natuurlijk al lang, maar wie Bakugan nog niet volgde weet wat te verwachten van deze game: monsters verzamelen! Op zich is deze game qua opvatting dus al helemaal niet origineel en lijkt het een beetje de Pokémon-route op te gaan. Je Bakugan Brawler - de jonge persoon die je aanstuurt - mag je helemaal zelf creëren en daar kan je wel je eigen toets aan geven. Vanaf dan wordt de game eigenlijk vrij simpel. Het verhaal is weinig zeggend en kent niet echt een of andere sterke verhaallijn om je als speler voort te drijven.

Er is wel een verhaal - uiteraard is er een verhaal, - maar het is dus niet bepaald eentje die begeestert. Nu is de game ook wel wat gericht naar een jonger publiek, dus we kunnen ontwikkelaar WayForward wel wat vergeven, maar ook jonge kinderen hangen toch wel graag aan een leuk verhaal vast. De game laat daar dus alvast de bal vangen. Maar de game draait ook om monsters verzamelen en strijden. Op dat vlak brengt de game nog wel wat leuks. Er zijn véél verschillende en indrukwekkende monsters om te verzamelen en tijdens de battles heeft WayForward toch iets origineels bedacht.

De battles zijn leuk, maar relatief simpel: je gaat met drie van je Bakugan de strijd aan en gaat elke keer een 'ability' activeren om de andere monsters aan te vallen. Zijn jouw of de andere drie zijn monsters verslagen, win je. Héél Pokémon-achtig dus. Maar WayForward had dus iets origineels bedacht tijdens de strijd. Elke ability moet opnieuw opgeladen worden, en dat doe je door dingen op te rapen in de arena. Je rent dus met je mannetje rond, op zoek naar die... zeg maar batterijen die de abilties opladen. Dat geeft de battles een wat andere schwung mee dan de meeste van dit soort spellen, maar het is toch niet genoeg om gamers te blijven boeien.

Bij het initiële doelpubliek ga je er misschien met wegkomen. Zij willen gewoon coole monsters zien battlen, maar er zijn ook wat oudere fans en die gaan zonder meer merken dat er wel heel weinig verschillende animaties zijn tijdens de gevechten en dat de dynamiek wat eenzijdig is. Neem daar nog eens bij dat het grafisch niet bijzonder sterk is - zelfs voor een Switch-game - en je weet dat het een moeilijk verhaal wordt voor Bakugan: Champions of Vestroia. Het is wel heel kleurrijk, en het design van de monsters is echt wel heel divers, maar het schiet op visueel vlak toch ook tekort. Niet dat het een verschrikkelijke game is, maar het kon echt wel beter op vele vlakken.

Bakugan is zijn eigen ding, en brengt iets vernieuwend naar de stijl van deze gevechten, maar het lijkt op een wat luie game bij momenten. Voor jonge gamers absoluut een leuk tijdverdrijf, maar vanaf een bepaalde leeftijd biedt de game simpelweg te weinig.

5,5/10