Review | Avatar The Last Airbender: Quest for Balance

Ontwikkelaar: Bamtang Games

Uitgever: Gamemill Entertainment

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, Xbox One, PS4, Switch

Genre: Platformer, Actie

Releasedatum: 22 september 2023

Adviesprijs: € 49,99

Avatar: The Last Airbender lijkt een anime die al héél lang bestaat, maar eigenlijk dateert de eerste aflevering nog maar van 2005. In die tussentijd veroverde Aang en zijn vrienden de wereld. Een spin-off reeks met The Legend of Korra, een live-action film en tonnen merchandise later, is er nu ook een PS5-game. Sterk, voor een anime die niét Japans is, en door Nickelodeon bedacht werd.

Avatar The Last Airbender: Quest for Balance is een platformspel, met heel wat puzzels. Het verhaal volgt vluchtig gebeurtenissen uit de animatiereeks, dus voor de fans gebeurt er niet heel veel verrassends. Integendeel: de best momenten van de reeks zitten er eigenlijk niet in, in die 18 hoofdstukken die de game rijk is. Best een kleine teleurstelling om mee te beginnen. Al is de game ook vooral gericht op een jonger gamepubliek, waardoor de versimpeling van het verhaal te begrijpen is. Gelukkig valt de gameplay dan ook wel mee.

Dat is vooral puzzel-platform gameplay. De levels bestaan allemaal uit omgevingspuzzels, waarvoor je de verschillende krachten en vaardigheden van de Avatar-personages moet aanwenden. Dingen bevriezen met Katara, via wind voorwerpen doen bewegen met Aang, ... Dat is allemaal niets nieuw in het genre van platform-puzzelaars, maar het is wat je er mee doet. Dat is best nog uitdagend gedaan door ontwikkelaar Bamtang Games. De omgevingspuzzels vragen wel wat maalwerk van je grijze massa. Een beetje tegenstrijdig met het feit dat de game eigenlijk voor heel jonge gamers is. Uitdagend is het dus wel. Zonder dat het frustrerend wordt. Een belangrijke balans die vaak zoek geraakt in dit soort games.

Anderzijds heb je niet zo heel véél aan de verschillende personages die ook nog eens hun eigen skill tree hebben. Je vindt veel tokens die je kan gebruiken voor de skill tree, maar sommige personages worden minder bruikbaar dan andere. Je gaat dus wellicht vaak dezelfde personages gebruiken. Men had het gebruik van verschillende personages beter kunnen stimuleren. En da's jammer. Maar het blijft leuk. Ook het vechten zelf. Er zijn wel een aantal verschillende moves, en ook de boss fights brengen genoeg uitdaging. Al zijn er wel een paar heel frustrerend boss fights. Al zit je hier ook snel met hetzelfde probleem: bepaalde personages zijn véél beter, waardoor je andere links laat liggen. Ook dat had beter gekund.

De game heeft dus duidelijk zijn positieve punten, zoals het plezier dat jonge gamers er echt wel uithalen, en de uitdagende puzzels die je op je weg zal vinden. Ook het grafisch aspect is tweeledig. Op zich zijn de levels best goed ontworpen. Ze zijn heel divers, technisch loopt het ook allemaal vrij goed en de wereld van Avatar wordt goed vertaalt naar het scherm. Alleen is het grafisch niet altijd heel mooi. Ruw rond de randjes en textures die soms héél traag laden waardoor het er niet uitziet. Maar voor dit soort game, ook nog steeds heel degelijk.

Avatar The Last Airbender: Quest for Balance is, zeker voor de jongste gamers, een leuke game die zijn sterktes heeft. Helaas ook zijn zwaktes, maar welke van dit soort games heeft dat niet? De combat is leuk, de puzzels zijn uitdagend. En da's belangrijk.

6/10