Review | Asterix & Obelix: Heroes

Ontwikkelaar: Jumpgate AB

Uitgever: NACON

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, PS4

Genre: Strategie

Releasedatum: 5 oktober 2023

Adviesprijs: € 29,99

Asterix & Obelix! Welke man of vrouw van mijn generatie kent deze stripfiguren niét? Ik hoop dat ze op één hand te tellen zijn, want de in de toverketel gevallen Obelix en zijn kleine dappere maat Asterix zijn in tal van geweldige stripavonturen de strijd aangegaan met Julius Caesar zijn leger. Geen Europese strip die populairder was, tot verfilmingen toe, met Gerard Depardieu in de hoofdrol. En nu dus een game.

Er verschenen al twee leuke platformgames met Asterix & Obelix XXL, maar dit is een volledig andere soort game. Eentje waarbij we met een deck kaarten het gevecht aangaan. Geen geheel originele opzet, want er zijn wel meer van dit soort games verschenen in de afgelopen jaren. De ene wat meer succesvol als de andere en setting en verhaal zijn daarin belangrijk. Met de wereld van Asterix en Obelix krijg je daarmee een geschenk, maar ontwikkelaar Jumpgate neemt dat geschenk niet met beide handen aan. Al snel krijg je de indruk dat het verhaal niet veel soeps is. Met weinig bravoure en zonder leuke cut-scenes wordt het verhaal vertelt van Caesar die de schat van Toutatis te pakken wil krijgen. Jammer, want de rijke wereld van de Galliërs leent zich echt wel tot een fijn verhaal.

Geen goed of sterk verhaal, dus maar sterke gameplay? Een kaartspel als dit blijft in de essentie altijd hetzelfde, maar hoe je de kaarten en hun vaardigheden indeelt, of hoe je het brengt, kan een groot verschil maken. Qua personages is er dan ook veel diversiteit in de kaarten en dat is wel fijn. Alleen ziet het er allemaal heel erg simpel uit. Ok, het is gebaseerd op de strips, maar de strips waren wel enorm sterk en gedetailleerd getekend. Laat dat net een probleem zijn in deze game. Je personage schuifelt met weinig animatie door de leveltjes en de 2D-personages zien er echt niet mooi uit. Bovendien zijn de combat animaties weinig inspirerend.

Jammer, want de decks die je samenstelt en de manier waarop je tactisch kan nadenken, zit eigenlijk best wel snor in deze game. Ook de troepen van Caesar - inclusief tijgers en andere gevaarlijke beesten - zijn divers en vragen dus verschillende aanpakken die met de ene set kaarten al beter lukt dan met de andere. Op dat vlak zit de gameplay wél goed. Helaas zijn er dus tal van andere problemen die de game niet uit het moeras kan trekken waarin het zichzelf heeft gewandeld.

Zoals we zeiden is het visueel weinig indrukwekkend en krijgen we met zes 'werelden', of 'gebieden' weinig te zien uit de wereld van Asterix en Obelix. Speel je dit op de smartphone, kan het ermee door, maar op een console? Daar kom je anno 2023 niet mee weg. Veel aantrekkingskracht heeft het kaartspel dus niet te bieden, en da's jammer. Een IP als Asterix en Obelix verdient beter, ook al omdat de XXL-games ook niet geweldig waren. De echte die-hard-fans van de twee sterke galliërs hebben er misschien nog niet aan, maar de andere gamers kunnen we dit spel helaas niet aanraden.

Asterix & Obelix: Heroes is alles behalve een heldhaftige poging van de ontwikkelaar om de galliërs een waardige game te bieden. Qua gameplay vallen er nog goeie dingen te zeggen, maar de algehele presentatie hoort niet thuis op hedendaagse consoles. Net als het verhaal dat op zijn zachts gezegd bijna onbestaande is. Een teleurstelling.

4/10