Review: Assassin's Creed Mirage

Ontwikkelaar: Ubisoft Bordeaux

Uitgever: Ubisoft

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, PS4, Xbox One

Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 5 oktober 2023

Adviesprijs: € 49,99

Assassin's Creed is terug! Of wat dacht je? Ubisoft blijft hevig inzetten op zijn meest succesvolle franchise, en heeft naast Mirage nog een aantal AC-projecten in de steigers staan. Assassin's Creed Valhalla deed het goed, maar was een imménse game, die meer dan honderd uur aan gamen vroeg, als je allles gezien en gedaan wou hebben. Mirage? Die volgt die trend niet.

Niet onlogisch, want oorspronkelijk was het idee dat Mirage een uitbreiding zou zijn voor Assassin's Creed Valhalla. Het verhaal gaat immers over de oorsprong van Basim, die we in Valhalla de ervaren Assassin zagen uithangen. Ze besloten echter dat het verhaal van Basim te groot en interessant was om een DLC te zijn, en maakte er een nieuwe game van. En dat was de juiste keuze. Het verhaal brengt ons naar Bagdad en Basim die de orde stilletjesaan ontdekt en uitgroeit tot de assassin die we kennen in Vahalla. Dat verhaal brengt interessante ontmoetingen en momenten met zich mee, en geeft een sterke toevoeging aan het verhaal van dit personage. En hoewel het verhaal best goed is, is dat niet het sterkste punt van de game.

Het sterkste punt is namelijk de manier waarop ze de gameplay aangepakt hebben. Geen waanzinnige open wereld met miljoenen dingen om te doen, maar back to the basics die de eerste Assassin's Creed zo goed maakte: stealth en iets meer lineaire spelbeleving. Er is nog steeds een open-wereld, maar die is kleinschaliger, en tegelijk interessant en groot genoeg om je niet te vervelen. Een goede balans dus. In Valhalla, of nog eerder, Origins, was de schaal vele malen groter en verloor je jezelf in de talloze nevendingetjes. Die nevendingetjes zijn er ook nog, maar minder en het voelt dus minder als een grind. Het verhaal gaat wat sneller vooruit en trekt je dus meer mee in de avonturen van Basim.

Ook combat-gewijs is er dus een 'back to the basics' aanpak. Meer stealth, meer sneaky gedoe en meer voldoening als je een plek vol vijanden op een stille manier ontdoet van gevaar. Het level design en objectives helpen daar in, maar ook het feit dat Basim niet te snel te overpowered kan worden om alles frontaal aan te pakken, helpt. Eivor in Valhalla was héél snel op te levelen en daardoor heel sterk, waardoor je gewoon door alles kon vechten, en stealth minder belangrijk was. Nu is er ook een skill tree, en abilities, maar gaat de vooruitgang op dat vlak wat trager, wat je noopt tot het stilletjes bedwingen van de vijand. De game is géén revolutie, maar een stapje terug in de juiste richting en het voelt als 'old school' Assassin's Creed aan. Which is nice. Ook kleine dingetjes, zoals het pocket picking minidingetje, voelt organischer en meer 'Assassin's Creed'-achtig aan. Als dat logisch klinkt.

Nu zijn er ook wel wat minpunten. Het freerunnen is goed, maar hier en daar is er een vervelende bug of glitch die dingen doet mislukken, en grafisch is het ook allemaal wat minder. Bagdad ziet er goed uit en is mooi ontworpen en ook de verzichten zijn weer om van te smullen. Maar de details op personages en textures zijn van iets lager niveau dan we gewend zijn. Maar laat dat de pret niet drukken. Assassin's Creed Mirage is anders dan zijn voorgangers, en dat zorgt er voor dat de game gewoon enorm leuk is, en niet aanvoelt als een grind, wat de anders ook goede games Valhalla, Origins en Odyssey wel als probleem kenden.

Assassin's Creed Mirage keert terug naar de roots van wat de Assassin's Creed-reeks zo goed maakte, en dat is een geslaagde. Stealth maakt een absolute, grote terugkeer, en dat in een kleinschaliger Bagdad dat heel erg leuk is om te verkennen. Van DLC naar grote game, en geslaagd.

8,5/10