Review: Amnesia - Rebirth

Ontwikkelaar: Frictional Games Uitgever: Frictional Games

Platformen: PC, PS4 Genre: Horror, Avontuur

Releasedatum: 20 oktober 2020 Adviesprijs: €39,99

Goede horrorgames waar jaren nadien nog over gepraat wordt, zijn heel dun gezaaid. Maar één daarvan is dan toch wel Amnesia. Misschien is die game wel het meest bekend omdat die game PewDiePie lanceerde naar het sterrendom op YouTube. Zijn geschreeuw naar houten vaten zindert jaren nadien nog na in de oren. Nu, in 2020 kan hij opnieuw aan de slag met een Amnesia-game.

The Dark Descent heeft dus een sequel: Rebirth. Het spel speelt zich haast een eeuw af na de gebeurtenissen in het originele spel, en we zitten gezellig op een vliegtuig dat plotsklap een duik naar beneden maakt. We beginnen te dolen in een woestijn en de scène na de crash doet héél erg denken aan het artwork van Uncharted 3. en knipoog of gewoon afgekeken? We houden het op het eerste. Meteen is duidelijk dat de jaren tussen de twee games het spel op grafisch vlak vooruit doet gaan. Maar mijn God, wat kunnen we veel nutteloze dingen oppakken. We kunnen zowat alles oppakken en weggooien, en dat is niet zo goed voor degenen die héél autistisch zijn op dat vlak.

Veel gamers zijn zoals mij heel klinisch, alles verkennen, met alles interageren met wat je dat kan doen. In Amnesia: Rebirth is dat met alle objecten en dat kan soms irritant zijn. Je wil immers niet iets cruciaal missen. De ontwikkelaars hadden hier betere indicatoren voor in de game kunnen stoppen die het oeverloos verkennen van elk object wat minder lastig maakte. Wat wel heel goed is, is dat er alweer flink wat verhaal te achterhalen is in de notities en documenten die her en der verspreid zijn. Uiteraard is dit geen origineel element, want het is wel in elke horrorgame te vinden, maar het verhaal lijkt zich wel goed te ontwikkelen.

En de gameplay op zich? Wel, je gaat van locatie door locatie en de duisternis is zoals in elke horrorgame verre van je beste vriend. Je 'angst' bouwt zich op in het donker en dan is het zaak van zo snel mogelijk een kaars of olielamp te vinden ie je vliegensvlug kan aansteken met een van de schaarse lucifers die je her en der vindt. Te lang in het duister en de monsters komen aan je tenen sabbelen. De visuele animatie en het feit dat je niet doodgemept wordt met lucifers bouwen de horrorsfeer wel goed op. Spannend is het alleszins en er zitten sowieso nerveuze momenten aan te komen.

Het is natuurlijk niet allemaal puur griezelen en hopen dat je niet geconsumeerd wordt door de duisternis. Net zoals in het origineel zijn er puzzels. Deze... zijn niet altijd even uitdagend. De duisternis is niet je vriend en je voelt altijd wel een dreiging hangen, maar de puzzels zijn meer een speelduur-verlenger dan een echte uitdaging. Hier hadden we graag iets meer gezien. Wat de game ook een beetje 'pootje lapt' zijn de bugs. Het aantal keer dat we vastzaten achter godbetert een kiezeltje is vrij hallucinant. De game slaat ook automatisch op, dus vaak zaten we compleet vast. Ongelofelijk irritant. Desondanks is het qua horror wel een degelijke game, al lijkt de cult-status van The Dark Descent niet weggelegd voor deze tweede Amnesia-game.

De game die PewDiePie groot maakte, heeft een sequel en... kan de cult-status van de eerste game niet helemaal bevestigen. Qua horror is het best een degelijke game, maar iets te weinig uitdagende puzzels en wat bugs strooien roet in het eten.

6,5/10