Review: Alex Kidd in Miracle World DX

Ontwikkelaar: Janken Team Uitgever: Merge Games

Platformen: PS4, Switch, PS5, Xbox One, Xbox Series X Genre: Platformer

Releasedatum: 22 juni 2021 Adviesprijs: €19,99

De dag van vandaag hunkeren gamers naar de spellen uit hun kindertijd en jeugd. Veertigers en dertigers onthalen retroconsoles die her en der uitgebracht worden, met voorgeïnstalleerde games, met gejuich. Maar er worden ook gewoon klassiekers van vroeger hermaakt voor hedendaagse consoles. Alex Kidd in Miracle World is er daar ééntje van.

Dit is eentje voor de late dertigers en veertigers, want met mijn bijna 33 lentes dateert de release nog van voor mijn geboorte, in 1986. Zelf heb ik de originele game niét gespeeld. Research leert echter dat de oorspronkelijke game aartsmoeilijk was en voor sommigen zelfs té moeilijk om de rit tot op het eind uit te zitten. Op zulke moeilijke game zitten veel gamers anno 2021 niet te wachten. En wie daar écht niet op zit te wachten, moeten we dan ook teleurstellen: ook deze DX remaster is een énorm lastige game om uit te spelen.

Het is een echte oerplatformen waar je vecht en springt en van alles en nog wat aan gort slaagt. De ontwikkelaar heeft - naargelang ik kan vergelijken na wat research - niet zoveel verandert aan de manier van spelen. Het manoeuvreren is er niet bepaald makkelijker op gemaakt en hier en daar voelt het zelfs wat onhandig aan. Of dat ligt aan een gebrekkige ontwikkeling of dat het de bedoeling is om de game frustrerend en lastig te maken, hebben we het raden naar. De game heeft nochtans veel om lof voor te krijgen. Janken Team heeft ervoor gezorgd dat de game er uitmuntend uitziet. Nu ja, voor wat je kan doen met deze game en tegelijk grotendeels de look and feel van het origineel wat kan behouden.

Je kan bij grafische opties trouwens kiezen om de game weer te geven zoals het origineel eruit zag, maar dat raden we niet aan. Het is leuk om te vergelijken, maar daar blijft het bij. Het doet pijn aan de ogen. Wat wel goed is voor gamers die minder behendig zijn is dat je kan spelen met oneindig veel levens. Je sterft dus niet en cruist door de game. Ja, dat neemt spelplezier weg, maar als je maar één keer geraakt kan worden voor je sterft, kan het frustrerende momenten opleveren. Maar wie het ultieme spelplezier van deze game wil meemaken, speelt de gewone modus. En spelplezier is er wel.

Alleen is dat kortstondig spelplezier. Meer dan een uur of drie ga je er niet aan spenderen voor je het einde bereikt. Tenzij je blijft sterven, natuurlijk. Maar er zijn niet zoveel levels - jammer want ze zijn heerlijk ontworpen - en dus als je goed doorspeelt duurt het allemaal niet lang. Al is de prijs natuurlijk navenant. De grote vraag is of het echt nodig is, een remake van Alex Kidd in Miracle World. Wat ons betreft is het een leuke release voor platformfans die deze game nooit konden spelen, want goed is hij wel.

De game is leuk, frustrerend, aartsmoeilijk, visueel mooi en vooral kort. Als platformer is hij top, maar de korte speelduur en het gebrek aan aanpassingen aan de gameplay mechanics doen de game wat tekort. Toch blijft het een flinke aanrader voor fans van lastige platformers.

7,5/10