Review: After Us

Ontwikkelaar: Piccolo Studio

Uitgever: Private Division

Platformen: PS5, PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Platformer

Releasedatum: 23 mei 2023

Adviesprijs: € 29,99

Videogames worden wel eens een ontsnapping aan de realiteit genoemd, en vaak hebben we nood aan games waarbij we niet moeten nadenken, maar gewoon de actie ondergaan en hersenloos knallen. Maar soms zijn er ook games die tot nadenken willen stemmen en thema's integreren in hun game. Zulke games komen vaak van minder bekende studios, zoals Picollo Studio, de ontwikkelaar achter After Us.

Als gamer kruipen we in de huis van Gaia. De figuur uit de Griekse mytholgie, die de geest van moeder aarde representeert. Dan weet je al dat het geen luchtige game wordt waar je jouw verstand op nul kan zetten. De wereld is om zeep, zong Urbanus en dat is in After Us letterlijk te nemen. Alles is dood, verdorven en er groeit niets meer. Aan ons, als Gaia, om de wereld nieuw leven in te blazen. Qua verhaal neemt de game dus thema's als de menselijke invloed op de destructie van de aarde mee, waar men in echte leven ook erg met bezig is, zoals de klimaatopwarming, en dat wordt best wel goed gekanaliseerd in de game die we voorgeschoteld krijgen.

Dieren bevrijden, de omgeving kleur geven en je een weg banen door het afval en de destructie op je pad is de boodschap. Dat is niet zonder gevaar, want we krijgen wel vijanden voorgeschoteld in de vorm van devourers. Mensen die vergaan zijn tot hebzuchtige levensvormen die ook jou willen verslinden. Daarvoor krijgen we een beperkt arsenaal aan wapens ter beschikking. Nu ja wapens, het is en blijft een vrij pacifistische game. Je hebt de dieren die je kan vrijspelen, maar ook een lichtbol die de omgeving kleurt en je tijdelijk kan helpen. Het is een spel tussen omgeving en je krachten om de omgevingspuzzels op te lossen die op je weg liggen.

Die omgevingspuzzels zijn best uitdagend en bijwijlen heel erg pittig. Temeer omdat de game je geen enkele aanwijzing geeft. Buiten dan de mensachtige vormen die je in de juiste richting moeten sturen. En dan hebben we het niet over Devourers, maar versteende sculpuren die je ook kan bevrijden en zo wat info krijgt over de wereld en wat zich afspeelde. Het verhaal wordt dus op een vrij originele manier uit de doeken gedaan, en dat draagt bij aan de sfeer die de game met zich meedraagt. Een game die dus echt wel iets is voor gamers die 'meerwaarde' zoeken.

Al is meerwaarde een vies woord in deze context, want het klinkt een beetje hautain. We bedoelen dat het een rustigere game is, met een boodschap. En tegelijk daagt het geheel ook erg uit. Visueel is After Us trouwens ook een erg indrukwekkende game. Kunstig, bij momenten. De manier waarop de landschappen en zijn destructie vormgegeven is, is soms indrukwekkend en bovendien is elk van de acht werelden heel anders qua design. Qua kleur is het natuurlijk overal wat zwart, grijs en wit. Deprimerend. Maar dat past natuurlijk in het thema van de game. Maar de stijl is prachtig, daarover valt niet te twisten. Een game in het genre van Journey, en op zijn eigen manier prachtig.

After Us is een sterke game. Het platformen en oplossen van puzzels stellen je echt voor grote uitdagingen en we kunnen alleen maar tevreden zijn met het niveau van de puzzels en de manier waarop de game zich presenteert. Daarbovenop komt nog de heerlijke stijl en dan heb je een topper van een indiegame te pakken.

8,5/10