Review: 13 Sentinels - Aegis Rim

Ontwikkelaar: Vanillaware Uitgever: Atlus

Platformen: PS4 Genre: Avontuur, Visual Novel

Releasedatum: 22 augustus 2020 Adviesprijs: € 59,99

We zitten in het najaar en dat betekent dat de game-wereld de ene topper na de andere op ons gaat loslaten! Maar... evengoed zijn er kleinere titels die ons een leuke tijd willen bezorgen. Eéntje daarvan is 13 Sentinels - Aegis Rim van ontwikkelaar Vanillaware. Een Visual Novel, een avontuur, een actiegame, ... een beetje van alles.

Wie Vanillaware zegt, zegt ook onder meer de games Dragon's Crown en Odin Sphere. Wat hebben die games met mekaar gemeen? Sterke verhalen. Wanneer we 13 Sentinels - Aegis Rim beginnen spelen, verwachten we dan ook wel wat qua verhaal. Dat lijkt niet teleur te stellen. Er zijn 13 verhalen die we kunnen gaan volgen, die op één of andere manier met mekaar verweven zijn en moeten samenkomen. De eerste verhalen die we volgen beginnen sterk, en Vanillaware heeft kunnen voorkomen dat hoewel ze met mekaar verweven zijn, er teveel gelijkenissen terugkomen. Dat is een sterk staaltje scenario-schrijven.

Let wel: het is geen simpel verhaal. Wie al eens casual een visual novel - wat 13 Sentinels Aegis Rim toch wel is - speelt zal meer moeite hebben om hierin te komen. De verhalen zijn dan wel goed, maar de flash forwards en de verweven draden kunnen bij momenten verwarrend overkomen indien je de aandacht niet goed bij het spel houdt. Aan de ene kant is het sterk geschreven, maar aan de andere kant kunnen we daar dus ook een puntje van kritiek bij hebben, omdat als iets enorm sterk geschreven is, die verwarring niet al teveel zal voorkomen. Maar de verhalen zijn goed, de personages interessant en de Sentinels zijn eigenlijk een soort van mecha-robots die tieners gebruiken om monsters te bevechten.

Daarmee zitten we dus bij de combat. Als je wil kan je vrij free-flow door de game gaan en de combat staat los van de verhalen. Wat ietwat vreemd is, maar goed. De combat is wel aangenaam, en wanneer je de screenshots of een trailer bekijkt kan het er ingewikkeld en afschrikwekkend uitzien, maar dat is het niet. De top-down combat met de mecha's heeft wel wat diepgang, maar wie een visual novel als deze speelt wil geen al te ingewikkelde combat en Vanillaware lijkt daar goed rekening mee te hebben gehouden. De combat is een leuke afwisseling, maar maakt het allemaal niet te moeilijk om de leuke flow van de verhalen niet te veel te verstoren. Al kan je kiezen voor verschillende moeilijkheidsgraden die de combat helemaal soft of net uitdagender maken. Je kan de game dus vrij tailored-made maken als je een uitdaging wil, of eigenlijk alleen het verhaal wil volgen, met hier en daar een simpele puzzel.

De game houdt dus dus rekening met het feit dat visual nover-spelers vooral een verhaal willen volgen en niet teveel gedoe willen met combat en puzzels. Wat een visual novel ook nodig heeft, zijn leuke visuals. Je weet wel, 'visual' novel. De art is uitmuntend. Erg knap, gevarieerd in omgevingen en bijwijlen schilderachtig. Een visual novel zijn sterke punt moet nu eenmaal de visuals zijn, en dat weet 13 Sentinels - Aegis Rim sterk te vertalen naar het scherm.

13 Sentinels is een erg leuke visual novel. Ja, je moet jouw hoofd er goed bijhouden om de draad in de verweven 13 verhalen niet te verliezen, maar het verhaal is sterk, de visuals zijn prachtig en de combat kan je naar believen instellen. Een mooie visual novel om het najaar mee in te gaan.

8/10